Test: E-way E-600 – elsparkcykel med mycket muskler
E-way E-600 är en robust och underhållande elsparkcykel som klarar branta stigningar utan några som helst problem.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Behändig och snygg konstryktion
Acceleration och vridstark motor
Tydlig och enformativ display
Nackdelar
Stötig gång på sämre underlag
Bakbroms saknas
Överkänsligt gasreglage
Omdöme
Sett till hur e-600 presterar i form av räckvidd, acceleration och hastighet känns prislappen klart motiverad. Den vridstarka motorn är en pärla och kvalitetskänslan i materialet är genomgående hög. De solida gummidäcken upplevs som något stötiga på sämre underlag och visst hade möjligheten att bromsa även med bakhjulet varit att föredra, men överlag känns modellen riktigt prisvärd. Stort test av elscootrar
Då har äntligen våren kommit. Förutom pollen innebär årstiden även att det är dags att damma av och rusta upp alla dina vinterförvarade elfordon. Eller kanske är det rent utav dags att införskaffa ett nytt?Är det en elsparkcykel som intagit förstaplatsen på önskelistan finns det numera en vårflod av modeller. Det är lätt att förstå varför dessa små behändiga fordon blivit så populära; de är lätta att bära med sig om så skulle behövas och de kräver inte mycket förvaringsutrymme när de inte används. E-way e-600 uppfyller de flesta krav som kan ställas på en modern elsparkcykel – och är dessutom riktigt snyggt designad.
Kraftfull motor
Modellen E-600 är en av tillverkarens mest kraftfulla modeller. Motorn är på 600 watt (nominal effekt och 1 200 watt maxeffekt) ger ordentligt med skjuts. Accelerationen från stillastående till maxhastigheten på drygt 20 km/h går blixtsnabbt. Gasreglaget är emellertid nästintill överdrivet känsligt, vilket gör det till något av en konstart att framföra ekipaget i lägre hastigheter utan att körningen blir ryckig.E-600 fälls ihop enkelt och snabbt Modellen känns påkostad liksom väl hopskruvad. Styret går både enkelt och snabbt att fälla för att därefter fästas i bottenplattan, vilket gör att du enkelt kan bära med dig hojen på bussen eller tåget. Att konstruktionen dessutom saknar vassa kanter eller annat som du kan göra dig illa på när du transporterar den är ytterligare ett plus.
Tydlig och ljusstark display
Mitt på styret finns en digital display som bland annat visar hastighet, eventuella felkoder, valt körläge (tre till antalet) samt batteristatus. Under skärmen finns en liten flerfunktionsknapp med vilken samtliga inställningar utförs, inklusive slå på och av led-belysningen. Enkelt och logiskt! Scooterns 10 tums däck är av solid gummi, vilket ger en något stötigare framfart jämfört med luftfyllda däck – å andra sidan behöver du inte oroa dig för punktering. Som plåster på såren har bakhjulet fjädring som tar upp en del av ojämnheterna i underlaget. Slät asfalt är med andra ord att föredra, i övrigt upplevs e-600 som lättkörd och stabil på vägen. Udda placering av laddningskontakten. Räckvidden är specificerad upp till 45 kilometer på en laddning, beroende på körstil. Något som överensstämmer med våra mätningar. Laddningstiden är runt fem timmar. Motorns väl tilltagna bottenstyrka märks av inte minst vid brantare stigningar som e-600 klarar av utan nästintill obemärkt. Imponerande!
Specifikationer
Modell: e-600 Tillverkare: E-way Testad: april 2021 Motor: 600W Batteri: 48V Däck: Solid gummi fram & bak Stötdämpning: Endast bak Belysning: Fram & bak Räckvidd: upp till 45 km Laddtid: cirka 5 timmar Övrigt: Tillhörande app för bland annat körstatistik och batteristatus. Pris: Kostar 4 999 kronor hos Robotexperten