Test: BMW M135i – fullproppad av teknik och onlinetjänster
BMW:s nya 1-serien är här med hårresande prestanda och massor av onlinetjänster som inte går av hackor. Bäst i klassen?
Av Andreas Bergsman
M3
Tidigare i våras fick vi chansen att för första gången provköra nya 1-serien som med ett antal omfattande förändringar förvandlat tilverkarens minsting till en mogen bil med flera släktdrag från de betydligt större syskonen i familjen. Nya vinklar och linjer i karossen, ett exklusivare formspråk som understryker att det är just en BMW och som onekligen skapar ett visst habegär. Ett betydligt modernare frontparti med smalare stötfångare, bredare grill och nya LED-ljus. Bakpartiet med helt nya bakljus i en ”L”-formad design och nytt LED-ljus. Inget snack – 2015 års uppdaterade 1-serie känns vitalare och attraktivare än någonsin.
Kupen andas lyx och de hårt omfamnande sportstolarna understryker det faktum att det är värstingmodellen vi sitter i; M135i xDrive. En treliters sexa med 326 hästkrafter som tillsammans med den åttastegade Steptronic-lådan skjuter iväg ekipaget från 0-100 på hysteriska 4,7 sekunder.
Utrustningen i testbilen är gedigen och efter några dagars körning och inlärning av systemet står det klart att det är få funktioner vi saknar, även om de finns. En adaptiv farthållare är en av funktionerna vi saknade allra mest. Nu är visserligen M135i bilen som konstant inbjuder till en aktiv körning, men det finns en vardag också. Trafikstockningar under rusningstrafik eller malande på motorvägen är tillfällen då en adaptiv farthållare (med köassistans) är värt mer än allt smör i Småland. Än märkligare är att dödavinkeln-varnare saknas. En funktion som numera är standard i de flesta bilmodeller, snarare än tillval, finns inte ens att bocka för i tillbehörslistan.
I övrigt är det som sagt högklassigt rakt igenom. Väljer du navigationssytemet ”professional” får du en 8,8 tum stor display som är riktigt trevlig att vila ögonon på och som ljusstark, högupplöst och framför allt snabbt oavsett vilka funktioner som används. Och via denna styr du även en riktigt trevlig tjänst, som BMW kallar ”connected drive”. Via det förinstallerade simkortet parar du helt enkelt din BMW med din smartphone och får på det sättet tillgång till en rad olika funktioner och tjänster. Efter att vi laddat ner appen och registrerat bilen på en dator, fått en svarskod från själva bilen och återigen via datorn verifierat är vi igång och kan utforska funktionerna. Och det finns en hel del, både för nytta och nöje.
Via ”vanliga” BMW online går det att få nyheter, väderinformation, kolla din epost eller lyssna på Facebook-uppdateringar. Du kan även skicka waypoints till navigationssystemet från din dator hemifrån. Har du appen installerad kan du även med ett knapptryck få bilen att blinka med lamporna (perfekt om du glömt vart du parkerat), låsa eller låsa upp bilen, sätta på värmen eller kylan (med timer eller direkt). Du kan även lyssna till dina spellistor på olika musiktjänster efter att du registrerat dessa. En annan udda tjänst är ”Concierge Services” som nås via ett knapptryck i bilens menysystem och som är en kostnadsfri tjänst och som innefattar personlig hjälp av en vänlig själ, dygnet runt, med att hitta restauranger, flygtider eller vägen till närmsta bensinmack och till och med boka ett hotellrum till dig. Lyxigt och onekligen ett mervärde för BMW-kunder.
Som sig bör finns parkeringsassistans i testbilen, aktivera funktionen, sakta ned och välj vilken sida av vägen du vill att bilen ska söka efter lediga parkeringsluckor. Sedan får du tydliga instruktioner på skärmen när det är dags att lägga i backen och släppa ratten. Det hela funkar riktigt bra.
Sammanfattning BMW M135i är inget annat än en lyxbil i ett lite mindre format med hårresande prestanda. Den är galet underhållande att köra, speciellt på kurviga landsvägar, och motorljudet är förförande. Vi saknar en del funktioner, primärt en adaptiv farthållare, men i övrigt är det en imponerande arsenal teknik och tjänster som gör både körandet och åkandet till en ren njutning. BMW ställer skåpet i klassen med nya 1-serien!
Fantastisk körmaskin på alla plan Snygg, uppdaterad design Tekniken Saknar adaptiv farthållare och dödavinkeln-varnare Kostar en slant Dricker en hel del soppa
BMW M135i
Typ: 5-dörrars coupé Pris från: 425 000 kronor Motor: 6-cylindrig 3.0-litersmotor Max motoreffekt: 326 hk vid 5 800 – 6 000 v/min Max vridmoment: 450 Nm vid 1 300-4 500 v/min Prestanda: 0-100 km/h, 4,7 sek. Toppfart 250 km/h Förbrukning (Enl. tillverkaren.) 7,8 l/100 km