Lego Worlds: Minecraftkopia osar av kreativitet – men är långt ifrån perfekt
Efter flera storydrivna licensspel och toys to life-satsningen Lego Dimensions får vi ett spel som avspeglar kärnan i lego – byggandet.
Av Raphael Cano Felix
M3
Oavsett om det rört sig om Lego Star Wars: The Videogame från 2005 eller senare licensspel med Batman eller Harry Potter i huvudrollen, har Legospelen länge följt samma mall. Lättsamma, storydrivna kampanjer med en blandning av plattformshoppande, slagsmål och en gnutta pussellösande. Men hur underhållande titlarna än varit, har vi alltid saknat kärnan i Lego – själva byggandet. Visserligen existerade det till en viss mån i tidigare nämnda licensspel, men då per automatik och inte särskilt interaktivt. Detta rår Lego Worlds äntligen bot på och erbjuder oss samtidigt stora öppna världar, helt uppbyggda av Lego.
Redan under introduktionen blir vi varse om att Lego Worlds skiljer sig från föregångarna på många olika plan. Narrativet är exempelvis så bortskalat det kan bli – du startar som en Legoastronaut som kraschlandat på en Legoplanet med målet att fixa din rymdkapsel genom att samla in Legobitar av guld. Lägligt nog är det en lokalvara hos befolkningen som gärna utbyter dessa mot lite hjälp.
Där andra Legospel i stort sett handlat om att löpa amok på andra minifigurer och föremål går uppdragen i Lego Worlds ut på att bygga med hjälp av olika verktyg. Först får vi bekanta oss med ”upptäcktsverktyget” – du siktar helt enkelt in verktyget på något objekt och kopierar in det i maskinens minne. Sedan är det fritt fram att klistra in objektet på eget behag, oavsett om det är andra Legofigurer, djur, fordon eller möbler.
Lego möter Minecraft
Varefter du låser upp nya verktyg blir tillvägagångssätten i uppdragen mer varierande. Vi får bland annat en färgkanon som används för att färglägga stora ytor effektivt och ett kopieringsverktyg som kan spara hela byggnader för framtida användning. Så småningom får vi även möjligheten att placera ut enstaka Legobitar, samt att forma och deformera vår värld med hjälp av landskapsverktyget. Inspirationskällan kan inte bli mer uppenbar.
Men bäst av allt: tröttnar du på att leka runt på en planet kan du enkelt navigera vidare till en ny, utan bekymmer. Planeterna formas slumpvis på momangen och är baserade på Legos olika set såsom riddare, vilda västern eller City, för att nämna några.
Inte helt problemfritt
Det är tyvärr även här problemen med Lego Worlds uppenbarar sig. Tids nog krävs det att du samlat på dig ett visst antal guldklossar för att komma vidare, men de snarlika uppdragen som måste genomföras gång på gång blir snabbt monotona. Ett annat sätt att få guldklossar är att utforska världarna efter skattkistor. Detta är lättare sagt än gjort då vissa gömmer sig på de mest otillgängliga ställen. Resultatet blir ett evigt grävande, vilket inte bara leder till estetiskt fula, fyrkantiga hål genom marken, utan även till att tålamodet tar slut.
Ett annat stort problem är att de vanliga byggklossarna måste låsas upp genom att jaga gröna varelser som ibland uppenbarar sig. När dessa väl dyker upp lär du släppa allt annat för att ens ha en chans att jaga ikapp klosstjuvarna. Då Legobitar finns i alla möjliga storlekar och former är det lätträknat att det tar en evighet innan samlingen är någorlunda komplett. Småbarnsföräldrar som tänkt bygga virtuella världar med barnen är härmed varnade, detta är alldeles för svårtillgängligt för målgruppen. Till råga på allt är versionen vi testar full av buggar som bland annat får spelet att frysa eller kickat ut oss till startmenyn utan vidare anledning.
Omdöme
Lego Worlds har många goda idéer och är som koncept en frisk fläkt jämfört med sedvanliga Legospel. Tyvärr förvandlas den inledande bygglädjen och ”wow”-känslan snabbt till frustation och besvikelse, speciellt för yngre barn som bara vill bygga virtuella världar på momangen. Vad är meningen med helt öppna Legovärldar om vi inte ges möjligheten att bygga fritt? Som det ser ut nu lär många missa spelets andra kvaliteter just på grund av alla käppar i hjulen. En bättre lösning hade varit att skippa den minimala storyn helt och bara gett oss samtliga verktyg direkt. Eller åtminstone ett läge vid sidan av som är helt befriat från uppdrag. Kanske hade vi då haft en seriös utmanare till Minecraft.
Fakta Lego Worlds
Utvecklare: Traveller’s Tales Testat format: Xbox One Övriga format: PC, PS4 Lansering: Ute nu Pris: 299