En elmoped är miljövänligare, billigare i drift och framför allt tystare än en konventionell bensindriven modell. Vi har testat 16 modeller och är sålda på konceptet!
Av Andreas Bergsman
M3
2022-09-05: Artikeln uppdaterad med test av elmopeden Drax Legend. Observera att artikeln är en samling av tester, inte en jämförelse, och varje betyg representerar varje elmoped vid testtillfället.
Utbudet av modeller börjar bli gediget och nya elmopeder lanseras kontinuerligt. De skiljer sig inte markant från varandra i storlek, men det finns en hel del annat att tänka på innan du väljer modell. Finns det nog med lastutrymme eller går det att beställa exempelvis en passande topbox? Är sittpositionen bra nog för längre turer och räckvidden, hur är det med den?
Här är de tester vi gjort av några av de mest intressanta elmopederna du kan köpa i dag.
Vissa modeller med ett lägre inköpspris är ofta utrustade med blybatterier och dessa har en betydligt kortare livslängd och kräver mer underhåll gentemot de modernare (och mer stöldbegärliga) litium jon-batterierna. Bor du i lägenhet kan det även vara bra om batteriet kan tas med separat och laddas.
Motorstyrkan är också en parameter, och skillnaden mellan en lite svagare motor och en starkare märks framför allt vid acceleration, i uppförsbackar samt om du har en passagerare där bak (eller om du själv väger en aning för mycket). En hel del att tänka på alltså innan du bestämmer dig.
Så gjorde vi testet
Vi tog in olika modeller som samtliga kördes under minst en veckas tid på olika underlag. Detta samlingstest uppdateras löpande allt eftersom vi får in nya modeller att köra.
City Slicker – en av 2020 års häftigaste elmopeder
Brutala prestanda och köregenskaper.
Betyg 5 av 5
Omdöme
I segmentet elmopeder är City Slicker från Eloped utan tvekan något av det häftigaste och mest underhållande som erbjuds i dagsläget. Brutal prestanda och köregenskaper som för tankarna till en traditionell sporthoj, oavsett miljö. Samtidigt erbjuds sittkomfort även för längre turer och räckvidden är tillräcklig för att från närförorten på en laddning pendla både in och tillbaka ut från stan.
Positivt
Häftig design
Prestanda och underhållande köregenskaper
Prisvärd
Negativt
Batteriet är otympligt och omständligt att lossa
Saknar centralstöd, alternativt ett bättre sidostöd
Generöst förvaringsutrymme och underhållande köregenskaper.
Betyg 4 av 5
Omdöme
Drax Legend är en snyggt designad elmoped med en human prislapp och ett generöst förvaringsutrymme. Ett klockrent alternativ för den som värdesätter underhållande köregenskaper framför lång räckvidd.
Drax Superior uppför sig tryggt på vägen och är ett riktigt bekvämt alternativ för såväl pendlaren som för nöjesåkaren. Ett generöst förvaringsutrymme och flertalet smarta stöldskyddslösningar i kombinationen med underhållande köregenskaper samt konstant uppkoppling hamnar på plussidan. Baksidan är ett relativt högt pris, men kvalitetskänslan är överlag påtaglig och sammantaget blir slutbetyget högt.
Eloped Apex: Smidig elmoped som gjord för stadstrafik
En lättkörd elmoped som inte kostar skjortan.
Betyg 3 av 5
Omdöme
Apex från Eloped är modernt designad och trivs som bäst i stadsmiljöer där den briljerar med sin kvicka styrning och överlag lätthanterliga konstruktion. Den bör kunna attrahera förstagångsköparen, och visst är kvalitetskänslan hög sett till det i sammanhanget relativt låga priset. Men den effektsvaga motorn drar ner helhetsintrycket, och för den med längre pendlingsavstånd finns bekvämare alternativ med bättre prestanda.
Retro är en elmoped som även under längre sträckor erbjuder en komfortabel färd både för förare och en eventuell passagerare. Vi gillar den tydliga displayen och packboxen som ingår i köpet, samt det trygga uppträdandet på vägen. Den är emellertid något otymplig och svår att manövrera i trängre utrymmen och det nervösa larmsystemet kan gå dig på nerverna…
Komfortmässigt finns det i stort sett inget att anmärka på förutom skramlandet vid ojämnt underlag. Motorn känns pigg och svarar med en snabb acceleration men vid stigningar tappar den både kraft och fart. Körmässigt är Firenze annars väldigt lättmanövrerad och med ett tryggt uppträdande oavsett om du kör den i tät stadstrafik eller på kurviga landsvägar.
Garelli Ciclone Scout – snygg och underhållande elmoped
En av 2021 års mest underhållande, och snygga, elmopeder.
Betyg 5 av 5
Omdöme
Garelli Ciclone Scout är utan tvekan en årets trevligaste bekantskaper. En blickfångare, snygg som få andra modeller på marknaden, och sett till köregenskaper, räckvidd och sittkomfort finns inget att anmärka på. Visst, den kostar i och för sig en rejäl slant – och vi hade gärna sett någon form av lastutrymme för att vi ovillkorligt ska kapitulera inför den här skönheten.
Övertygar med fina vägegenskaper och en bra räckvidd.
Betyg 4 av 5
Omdöme
Kostar det så smakar det, men NIU MQi GT har å andra sidan det mesta du begära av en elmoped avsedd för längre turer. En stark motor som klarar stigningar utan att tappa kraft, lång räckvidd och med uppkopplingen kan du förutom notiser om något är galet även få uppdateringar i realtid om mopedens status, räckvidd och annat matnyttigt, även från distans. Förvaringsutrymmet är i snålaste laget så en toppbox är att rekommendera.
Positivt
Hög kvalitetskänsla
Räckvidd
Uppkopplad och med gps-sändare
Negativt
Pris
Snålt med förvaringsutrymme
Testad: Mars 2021 Typ: Elmoped klass 1 Räckvidd (enligt tillverkaren): Upp till 120 km Pris:49 995 kronor hos Kopenscooter
NQi Sport kostar en rejäl slant, men känns värd varenda krona. Kvalitetskänslan är en glädjekälla och körglädje levereras av den nästan 2 kW starka motorn så det räcker och blir över. Konstant uppkoppling och möjlighet att fördubbla räckvidden med ett extra batteri är ytterligare funktioner vi gillar skarpt. Rekommenderas!
Super Soco TC tillhör skaran av de snyggaste elmopederna på marknaden just nu, med en skön retrostil som uppskattas av de flesta. Kvalitetskänslan är genomgående hög och med dubbla batterier blir räckvidden imponerande. Lättmanövrerad och riktigt underhållande att köra på kurviga vägar, men kan upplevas som aningen kraftlös i uppförsbackar.
Positivt
Sjukt snygg!
Kvalitetskänslan
Plats för dubbla batterier
Tydlig och informativ display
Negativt
Upplevs som något kraftlös i vissa lägen
Priset
Den sportiga designen kan ge sken av fartresurser som inte finns (inte lagligt i alla fall)
Viarelli Enzero Electric: Elmoped med modern design
Tidsenlig och modern look.
Betyg 2 av 5
Omdöme
Snygg, lätt, modern och en perfekt pendlarhoj för tonåringen eller den lite kortare föraren som vill köra eldrivet. Något stötig på sämre underlag men desto roligare på släta kurviga vägar. Det tunga blybatteriet liksom att den blivit dyrare sedan testtillfället drar ner betyget.
Positivt
Underhållande i stadsmiljö och på kurviga landsvägar
Viarelli Piccolo Li: Kvick och lättmanövrerad elmoped
Lättmanövrerad i stadstrafik.
Betyg 3 av 5
Omdöme
Viarelli Piccolo både blandar och ger. Den är suverän att hantera och köra i tät stadstrafik och motorn är ett riktigt lyckopiller. Litiumbatteriet är en välkommen nyhet som även reducerar den sammanlagda fordonsvikten, och trots prisjusteringen uppåt känns den fortfarande prisvärd. Samtidigt är fjädringskomforten inte den behagligaste och konstruktionen känns överlag lite ”plastig”. Missljuden som uppstår vid minsta lilla ojämnhet är enbart av ondo och det snålt tilltagna förvaringsutrymmet drar ner betyget en aning.
Supermotard från Viarelli är en spännande tillskott i elmoped-segmentet och sticker ut rejält – både design- och körmässigt. Här har du en modell som tål lite hårdare tag och som trivs både på och vid sidan om vägen och kvalitetskänslan är genomgående hög. Trots det lite tuffare utseendet är den både lättmanövrerad och komfortabel. Den tar sig fram där varje scooter annars stöter på patrull. När den inte körs är den däremot ingen barnlek att hantera och prislappen är blodig.
Positivt
Udda design
Skönt komfortabel, uppträder tryggt både på och vid sidan av vägen
Gott om kraft från motorn
Tilltaget förvaringsutrymme, stort nog för ett extra batteri
Negativt
Räckvidden
Pris
Låter en hel del från drivlinan
Batteriet är relativt omständigt att lossa
Svårhanterlig och platskrävande när den inte används
Vässla 2 har förädlats och känns mer stabil och trygg på vägen än tidigare. Den kraftfullare motorn är riktigt trevlig och ger elmopeden den kraft som tidigare saknades i framför allt uppförsbackar. Vi gillar de små förändringarna i designen, men är tveksamma till den ljussvaga skärmen.