Varumärket Eloped är en för oss ny bekantskap, men det Malmöbaserade företaget tillhandahåller faktiskt en hel del spännande eldrivna fordon: promenadscootrar, elmopedbilar, elcyklar samt elmopeder. I den sistnämnda kategorin erbjuds tre klass 1-modeller och den vi testar här lystrar till namnet Retro.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Snygg retrodesign.
Komfortabel och rymlig.
Knappstart och stöldskydd.
Nackdelar
Något otymplig.
Räckvidden imponerar inte.
Omdöme
Retro är en elmoped som även under längre sträckor erbjuder en komfortabel färd både för förare och en eventuell passagerare. Vi gillar den tydliga displayen och packboxen som ingår i köpet, samt det trygga uppträdandet på vägen. Den är emellertid något otymplig och svår att manövrera i trängre utrymmen och det nervösa larmsystemet kan gå dig på nerverna… Läs även: Stort test av elmopeder
Som namnet antyder är Retro en flört med det förgångna och formmässigt går det inte att ta miste på 60-talsvibbarna. Just designen verkar vara något av en vattendelare, då flertalet förbipasserande vi frågar av den lite ”äldre generationen” gillar den skarpt medan några ungdomar snarare tycker den ser gammal och omodern ut.Handtag samt ryggstöd för medpassageraren.Oavsett vilket så är Retro en intressant modell. Den stora sadeln rymmer utan problem två vuxna och för den bakre passageraren finns både utfällbara fotpinnar, sidohandtag samt ett vadderat ryggstöd på packboxen (som faktiskt ingår i priset).
Just packboxen behövs verkligen om du vill kunna ta med dig laddaren, låskätting och kanske något lättare plagg. Utrymmet under den öppningsbara sadeln rymmer i stort sett endast batteriet. Under styret finns en utfällbar krok samt ett mindre fack för din mobiltelefon eller liknande.
Bekväm körposition
Sittpositionen är som på de flesta scootrar upprätt och du färdas bekvämt även under längre sträckor. Styret är brett liksom ergonomiskt och har en standarduppsättning med reglage för hel/halvljus, signalhorn, samt blinkers vid vänster handtag samt körlägesväljaren samt varningsblinkers vid det högra. Enkel och användarvänlig display, med startknappen (i underkant) behöver du inte vrida om med nyckeln. Den centralt placerade digitala displayen är både ljusstark och tydlig och ger dig information om hastighet, batteristapel, trippmätare, total körsträcka samt utomhustemperatur. Mycket lättförståelig och logiskt utformad. Under skärmen finns en startknapp och Retro kan således startas utan att du behöver vrida om nyckel, så kallad keyless start. Du behöver emellertid först trycka på lås upp-ikonen på fjärrkontrollen för att larma av mopeden.
Ja, Retro är utrustad med ett stöldskyddsystem som reagerar på minsta rörelse och då tjuter det direkt och hjulen låser sig. Systemet aktiveras automatiskt när du stannat och tagit ut nyckeln, alternativt tryckt på fjärrkontrollen. En bra funktion, men lite väl känsligt. Har du mopeden i din bostad rekommenderar vi att du kopplar ifrån kabeln till batteriet för att undvika att larmet går igång så fort någon råkar stöta till fordonet.
Tre körlägen (plus backväxel)
Det finns tre olika körlägen och således tre olika maxhastigheter (25 km/h, 35 km/h samt 45 km/h) och den specificerade räckvidden per laddning är upp till 60 kilometer och som vanligt är detta beroende av både körstil, last och hastighet. Batteriet kan för övrigt laddas via en kontakt strax nedanför sittdynan eller enkelt lossas och tas med in i hemmet för att laddas där. Jo, du ser rätt. Eloped Retro har även backfunktion. Genom att hålla in R-knappen och samtidigt gasa aktiveras backväxeln. Boschmotorn har en maxeffekt på 1,7 kilowatt och ger Retro en bra skjuts framåt. Det är inte den snabbaste acceleration vi stött på, men klart godkänd och den tappar inte nämnvärd kraft när det sluttar uppför, förutsatt att du inte skjutsar en medpassagerare. Gången är tyst och utan någon tillstymmelse till knirrande ljud eller skrammel. Dämpningen är effektiv och mopeden är till sin karaktär mer lagd åt det bekväma hållet än åt ett sportigt och dynamiskt.
Specifikationer
Testad: September 2019 Typ: Elmoped klass 1 Mer info:Eloped Motor: Elektrisk navmotor, Bosch Effekt: 1700 W Räckvidd: Upp till 60 kilometer Batteri: Lithiumjon, 60V, 28Ah Laddtid: cirka 6 timmar Laddcykler: fler än 650 Antal körlägen: 3 Maxhastighet: 45 km/h Hjul: 10 tum Broms bak:/fram: Hydraulisk skivbroms/trumbroms Mått (längd, bredd, höjd): 1820 x 840 x 1270 mm Fordonsvikt: 76 kg Batterivikt: 12 kg Garantier: 2 års garanti på mopeden samt 1 års garanti på batteriet Pris vid test: 23 450 kronor Pris: 22 950 kronor hos Eloped