Batavus Razer E-Go: Elcykel som är både smidig och lätt
Razer E-Go är trots sin nätta konstruktion ett riktigt kraftpaket.
Av Evelina Galli
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Lätt och smidig
Väldisponerad kraft
Bra växellåda
Nackdelar
Instabil
Stötig
Omdöme
Så här ska en elcykel vara! Razer E-Go imponerar stort på oss med sin kraftfulla och välfungerande motor. Utförandet är fantastiskt smidigt och den nätta konstruktionen gör den perfekt för innerstadsmänniskan som då och då måste kånka på sin hoj uppför trappor eller in i hissar. Läs vårt jämförande test av bästa elcykel
Elcyklar kan lätt bli lite otympliga med sin extra vikt från batteri och motor. Batavus Razer E-Go är däremot tvärtom en riktig lättviktare på bara 20 kilo, med en nätt utformning, lite högre insteg och supertunna däck. Vi har ingen korg, men för dig som vill ta med dig vattenflaskan eller annat på språng är pakethållaren utrustad med Racktime-fäste med spännband som fungerar riktigt bra för att transportera bagage säkert. Testad produkt: Batavus Razer E-Go Pris: 26 495 kronor hos Elcykelvaruhuset
Razer E-Go är definitivt en storstadscykel, men passar bra för dig som vill sitta mer framåtlutat snarare än upprätt som på till exempel Crescent Elina eller Batavus Torino. Det ger oss bättre kontroll över cykeln, vilket behövs, då det också är bland de mest vingliga cyklarna vi har testat.
Med sina supertunna däck är den lättmanövrerad men också på gränsen till instabil. Med sin totala avsaknad av stötdämpning och tunna däck är det även den stummaste elcykeln vi har testat. På ojämnt underlag studsar vi omkring och tappar ibland fästet. Batavus Razer må ha lite lägre räckvidd än andra cyklar i samma prisklass, men fortfarande mer än tillräckligt för vardagsbruk. Batteriet är av något mindre modell och ger oss lite lägre räckvidd än andra cyklar i samma prisklass, på runt 6 mil på högsta möjliga styrka. Det här räcker dock gott och väl för att ta oss fram och tillbaka till jobbet. Razer E-Go har hydralisk shimano-broms som fungerar fantastiskt bra, men saknar pedalbroms, vilket inte är ett minus i vår bok, men som vi misstänker kan behöva vänjas in i för andra cyklare. De sju växlarna fungerar smidigt och krånglar nästintill aldrig.
Kraft precis när vi vill ha det
Där Razer E-Go verkligen briljerar är motorn. Den är av mittmotormodell och med hjälp av en torque-sensor som känner av hur mycket kraft vi får ner i pedalerna är den fantastiskt bra på att dosera kraft tillräckligt för att ge oss hjälp även i de jobbigaste uppförsbackarna, utan att vi någon gång behöver trampa luft.
Den enda gången assistansen lämnar lite att önska är när vi trampar på landsvägen och tangerar 25 km/h-gränsen under längre tid. Här blir pedalerna genast väldigt tröga istället för att frikoppla och vi kämpar oss fram vid vägkanten.
Specifikationer
Modell: Batavus Razer E-Go 2020 Tillverkare: Batavus Hastighet: 25 km/h Hjulstorlek: 28 tum Motor: Mittmotor, Yamaha PW 70 Nm Batteri: Yamaha 400Wh Räckvidd: Vid test cirka 6 mil med max assistans Broms: Shimano hydraulisk skivbroms Dämpning: Odämpad Växlar: Shimano Nexus 7 Vikt: 20 kg Övrigt: Framlykta, bromsljus, ramlås Pris: 26 495 kronor hos Elcykelvaruhuset