Mercedes GLC 350 e 4Matic: Laddat lyxåk på rätt väg!
I somras lanserade Mercedes nya versionen av suven GLC, och givetvis finns en ladd-hybrid med i uppställningen. M3 har provkört!
Av Andreas Bergsman
M3
Mercedes har onekligen ryckt upp sig när det gäller design och teknik. Även om tillverkarens modeller under lång tid varit synonymt med status, framgång och lyx, har även designen fått sig en rejäl skjuts i rätt riktning de senaste åren. Komforten har alltid funnits där, inget snack om saken. Men vi sidan av självkörande bilar ligger fokus nu kanske mer på miljö och ekonomi. GLC är tillverkarens senaste tillskott med hybriddrift i mellansegmentet av SUV:ar. Till skillnad från coupé-varianten av GLC med sluttande bakdel, liknande BMW X4 och X6, är ”vanliga” GLC mer blygsam i sin framtoning. Lite väl anonym om vi får tycka till, men visst väcker den ändå viss uppmärksamhet.
Med nycklarna i handen och högt ställda förväntningar.
Oavsett design och form är våra förväntningar givetvis högt ställda. När vi tidigare i år fick chansen att testa den större GLE 500 e 4Matic slogs vi av den genomgående höga kvalitetskänslan, hur tyst den var och komforten som lämnande lite att önska. Räckvidden för eldrift var dock en besvikelse och en bra bit från de utlovade 30 kilometerna. Men skam den som ger sig!
Första intrycket bakom ratten är gott. Förarmiljön känns igen från de övriga modellerna från tillverkaren. Den till synes fritt flytande displayen har otvivelaktigt blivit kännetecknande för Mercedes interiörer. En lösning vi först såg i nya C-klassen, gillade skarpt och som intrigerats i övriga modeller allt eftersom. Stolkomforten fram är riktigt bra med gott om inställningsmöjligheter. För benen är det lite sämre i sidled, främst på grund av den breda mittkonsolen som ligger an mot höger knä – vilket blir jobbigt under längre körningar. Baksätet är även det bra, med gott om plats för benen och rejält med höjd. Vi hittar dock inga USB-kontakter för laddning av exempelvis en telefon i bakre sitsraden.
Gott om kraft i motorn
Köregenskaperna ligger i topp. Elmotorn är inte bara en miljöfördel utan ger även bilen en rejäl skjuts när vi trycker ner gaspedalen. Totalt levereras 327 hästkrafter (211+116) vid 5 500 v/min, vilket ger en acceleration 0-100 km/t på imponerande 5,9 sekunder. Det finns ett antal olika körlägen och har alla sina, klart märkbara, skillnader och egenskaper. Den 7-stegade automatväxellådan 7G-Tronic Plus växlar i stort sätt obemärkt vilket även det påverkarar komforten till det bättre. Fyrhjulsdriften 4Matic ger en mer kontrollerad acceleration och bidrar till en bättre framkomlighet vid sämre underlag. Mercedes GLC 350 e 4Matic är vettigt utrustad redan i grundutförande, främst säkerhetsmässigt. 5 stjärnor i EURO NCAP och en rad olika, både aktiva och passiva funktioner finns att tillgå. Här finns adaptiva bromsar, som förtorkas vid vått väglag genom korta bromsimpulser för att avlägsna vattenskiktet på bromsskivorna, kollisionsvarnare och bromspedaler som automatiskt flyttas fram och fixeras i bromsläge vid en frontalkollision.
Önskas mer teknik i form av förarhjälpmedel får du däremot gå in och bocka för i tillbehörslistan där funktioner som aktiv parkeringsassistent, dödavinkeln- och kurshållningassistent, nyckellöst system samt adaptiv farthållare känns som givna tillval.
Räckvidden får godkänt
Med elmotorn på 85 kW (116 hk) och 340 Nm vridmoment ska du enligt tillverkaren ta dig upp till 34 kilomter med en maxhastighet av 135 km/h, vilket stämmer tämligen bra. Vi tog oss vid flertalet tillfällen runt tre mil per laddning, men då var vi väldigt lätta på gasen och extremt fokuserade på att få ner förbrukningen bland annat med hjälp av det så kallade ”seglingsläget” där bilen glider fram med minsta möjliga energiåtgång.
Seglingsläget fungerar även när du kör i hybridläget och innebär att förbränningsmotorn stängs av i hastigheter upp till 160 km/h när du flyttar foten från gaspedalen. Även vädrets makter var på vår sida, och höstkylan hade inte ännu kommit till vår del av Sverige. Körlägena är annars fyra till antalet (Hybrid, E-mode, E-save samt Charge) och väljs beroende på vilka förutsättningar som råder i form av planerad körsträcka, tillgång till laddningsmöjligheter och så vidare.
Den officiella förbrukningen, som enligt den speciella laddhybridberäkningen, ligger på 2,6 l/100 km är givetvis uppåt väggarna och förutsätter körning på i stort sätt uteslutande el. Finns det inte möjlighet till kontinuerlig laddning och om du kör lite längre sträckor hamnar förbrukningen snarare på närmare en liter med någorlunda aktiv körning. Men visst, med bra planering och huvudsaklig körning inom elmotorns räckvidd går det att köra riktigt snålt.
Omdöme
Mercedes GLC 350 e 4Matic imponterar verkligen med komfort i världsklass och riktigt bra utrustningsmöjligheter, både när det gäller förarhjälpmedel och säkerhetslösningar. Infotainmentsystemet, inklusive navigation och ljudanläggning, är något av det bästa på marknaden just med hög användarvänlighet och snygg layout. Körmässigt är GLC 350 e 4Matic fantastisk med gott om prestanda för den körglade föraren. Lastutrymmet är emellertid begränsat och är det är trångt för tre vuxna i baksätet.
Som alltid, kvalitetskänsla i topp! Prestanda Utrustningsmöjligheter Snålt med benutrymme på förarplats Något anonym design Lastutrymme
Fakta Mercedes GLC 350 e 4Matic
Motor: Bensin 4-cyl. 211 Hk Elmotor: 85 kW, 116 Hk Total effekt: 337 Hk Batterityp: Litium-ion, kapacitet 8,7 kWh Vridmoment: 350 Nm Bränsleförbrukning: 2,6 l/100 km (fabriksuppgift) Koldioxidutsläpp: 60 g/km Miljöklass: Euro6 Växellåda: 7-växlad automat Prestanda: 0-100 km/h 5,9 sek. Toppfart: 235 km/h Bagageutrymme: 395 liter Räckvidd på el: upp till 34 km Säkerhet: Fem stjärnor i Euro NCAP Tankvolym: 55 l Pris: Från 507 900 kr.