Läs också: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – den mest ambitiösa delen i serien

Inledningen är åtminstone lovande. Finurligt nog tar spelet vid direkt efter händelserna i Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, prologen till The Phantom Pain. Snake och hans armé har precis överraskats av en stor attack direkt riktad mot huvudbasen. Smattrande skott och desperata skrik avlöser varandra. Explosionerna blir allt fler samtidigt som kameran panorerar över förödelsen. Kort efter att Snake och hans närmaste lyckats fly syns ett sken över ruinerna av basen. Ett sken som absorberar och transporterar allt i dess väg till ett parallellt universum.
Från spioneri till apokalyps
Omgivningen vi vaknar upp i är snarlik den i Metal Gear Solid V. Plana slätter täckta med sand, berg och minimal grönska. Här finns även betande får. Och så förstås vraket efter moderbasen. En bit bort syns däremot något suspekt. Ett tjockt lager dimma täcker stora delar av horisonten. Och det är vårt uppdrag att ta reda på vad som döljer sig bakom. Men knappt har vi hunnit utforska närområdet förrän vi överrumplas av soldater. Åtminstone avslöjar kläderna det. Men något är inte som det ska. Där huvuden vanligtvis ska sitta syns istället kristalliknande horn. Dessutom rör sig antagonisterna med hasande steg, nästan klumpigt.Läs också: Bayonetta 1/2: Japansk action av finaste sort

Ja, Metal Gear Survive är en renodlad zombie-apokalyps där, föga förvånande, överlevnad är prio ett. I rollen som slumpmässig soldat från Snakes förband smyger vi igenom de öppna landskapen, överrumplar kristallzombies och samlar på oss förnödenheter. Och det är faktiskt hela konceptet – utforska, samla, döda. Det finns förstås hinder. Du, eller snarare din kropp, är din egen antagonist under större delen av inledningstimmarna. Utöver livsmätare och uthållighetsmätare finns nämligen även en räknare för hunger och törst. Och den går ständigt ned, vilket innebär att vi även måste se till att jaga djur och leta upp vattenhål. Dessutom slits all utrustning och alla vapen av användning. Med andra ord går en hel del tid åt så kallad ”micro management”.
Välbekanta kontroller
Det finns dock en märkbar skillnad mellan Metal Gear Survive och andra spel i zombie-genren – nämligen kontrollen. Den är tagen direkt ur Metal Gear Solid V. Och det syns verkligen. Vår protagonist rör sig, smyger och växlar vapen med samma smidighet som självaste Snake. Men där allas vår favoritorm hade tillgång till en arsenal av skjutvapen, är utbudet här lite skralt. Då i princip allt i din huvudbas kräver resurser tvingas vi ransonera mer strategiskt. Ett av de allra nödvändigaste hjälpmedlen är stängslet. Med denna skapar vi en barriär mellan oss och de attackerande zombie-horderna. Samtidigt kostar dessa en hel del järn för att tillverka – vi får alltså klara oss med enklare vapen som spjutet ett bra tag.Läs också: Fe – svenskutvecklade indietiteln lika unik som vacker

Följden blir att Metal Gear Survive känns genuint när vi förflyttar oss längs terrängen. Och ändå helt annorlunda när vi väl konfronterar fienden i stridens hetta. Visserligen har en del justeringar gjorts till det bättre. Vi kan till exempel utföra snabba sidosteg, vilket är tacksamt då vi nödvändigtvis inte alltid kan hålla fienden på avstånd. Och ju längre in i spelet vi kommer, desto mer kan vi uppgradera våra förmågor. Inget blir lika spektakulärt som Snakes flygande robotarm, men avslutningar och kontringar är minst lika effektiva när uppdraget är att överleva.
Ett steg fram, två tillbaka
Något som däremot inte lär överleva är spelets existens. Av någon underlig anledning krävs en konstant internetuppkoppling för att ens kunna starta äventyret. Även om du enbart vill åt enspelarläget. Vilket innebär att du om tio år fortfarande kommer att kunna avnjuta samtliga Metal Gear-spel, utom kanske just detta. För trots att spelet marknadsförts som ett flerspelarspel är enspelarläget en solid upplevelse med en rad goda idéer. Vi bjuds till och med på mer dialog än i självaste Metal Gear Solid V. Dessutom finns det där återkommande suget efter att utforska och utplåna. Nästan lika beroendeframkallande som i sin förlaga.
Längs äventyret når vi alltså en del höga dalar. Dalar som ger oss hopp inför framtiden för Metal Gear. Men för varje dal följer ett ännu större avgrund. Varför finns det redan en drös med nedladdningsbart extrainnehåll att köpa till för riktiga pengar? Extrainnehåll som dessutom förenklar spelet, farligt likt lootlådor. Varför kostar det 100 kronor för att skapa en ny karaktär? Och varför måste vi vara uppkopplade när vi enbart vill åt enspelarläget? Just nu känns framtiden för Metal Gear väldigt osäker, och det beror nog inte på utvecklarna. Snarare den samling rika knösar, tillika ledningen, som inte verkar ha lärt sig något av Hideo Kojima-skandalen.
Fakta Metal Gear Survive
Genre: ActionUtvecklare: Konami
Utgivare: Konami
Plattform: Playstation 4, Xbox One, PC
Testad plattform: Playstation 4
Pris: 349 kronor till PS4 och Xbox hos CDON, 374 kronor till pc hos Proshop.

Nästan samma, perfekta kontroll som i Metal Gear Solid V.
Gediget enspelarläge.
Omgivningarna lika fantastiska tack vare Fox Engine-motorn.

Alltid online – även om du vill lira själv.
Insamlandet av mat och dryck blir lätt enformigt.
Förutsägbart flerspelarläge som inte skiljer sig nämnvärt från mängden.