Renaults nya Grand Scenic är inte jätterolig att köra men tillverkaren har verkligen tänkt till när det gäller vad som är viktigt för målgruppen.
Av Jesper Landén
M3
Det är en helt ny design som möter oss i bilhallen när vi ska hämta ut vår testbil och vi undrar först om det inte är en Espace som står framför oss. Nya Renault Scenic känns verkligen större än sin företrädare trots att det handlar om en ganska blygsam storleksökning på 7,5 centimeter i längd och två centimeter i bredd. Vi upplever skillnaden som betydligt mer. Med de maffiga 20-tumsfälgarna och den brun-svarta duotonlacken ger bilen ett mycket modernt och sonert uttryck. Det är väldigt smidigt att fälla de två bakre sätesraderna i Renaults Grand Scenic.
Renault Grand Scenic – bra med finesser och utrymmen
Bilen har ett bekvämt insteg likt en mindre SUV och förarmiljön känns enormt rymlig. Den ”flytande” MMI-konsolen är som hämtad från ett rymdskepp från filmens värld men vi skulle önskat att den var mer vinklad mot dig som förare. Gränssnittet är dock lite knöligt och vi måste släppa blicken från vägen lite för länge när vi ska in i menyerna och göra olika val.
Mittkonsolen är full av finesser och utrymmen. Vi kan skjuta hela konsolen fram och tillbaka för att göra plats för flaskor eller för att utöka förvaringen. Utrymmet i mittkonsolen är så stort och djupt och det faktiskt blir svårt att hitta sakerna vi lägger ner. Nya Grand Scenic ger ett snyggt och sobert intryck med de moderna formerna och den läckra duotonlacken. Den andra sätesraden är tyvärr inte uppdelad i tre lika stora säten vilket hade underlättat enormt när vi ska montera bilbarnstolar av olika slag. Vill du ha den funktionen så blir det till att sikta in dig på Renault Espace. Sätena i testbilen är bekväma även för fullvuxna personer tack vare den upprätta sittställningen. Den tredje stolsraden är tyvärr, likt de flesta bilarna i denna storleksklass, inte speciellt rymliga. De fyller dock sin funktion och de är avgörande för många familjer. Att fälla stolsraderna görs enkelt från en smart liten manöverpanel i bagageutrymmet. Bra!
Med tre stolsrader uppfällda i Renault Grand Scenic finns ändå utrymme kvar för normal packning eller veckohandling, men kombinationen sju personer med packning till exempelvis sommarstugan är bara att glömma. Med den tredje stolsraden nerfälld lastar Renault Scenic hela 765 liter och det är mer än väl godkänt.
Den “flytande” MMI-panelen sticker ut designmässigt.
Lite klen motor
Drivlinan i bilen känns modern och när vi sitter ensamma i Scenicen räcker den 110 hk starka dieselmotorn till mer än väl, men när vi börjar lasta in barn och packning är detta motoralternativ inte att föredra. Vi gissar att varianten med 160 hk är mycket mer passande om bilen skall packas full med personer och packning. Motorstyrkan gör sig också påmind genom förbrukningen. Testbilen drog närmare 0,7 liter/mil med fem personer och en del packning. Om Grand Scenic inte räcker till för dig utrymmesmässigt är kanske Escpace-modellen lämpligare? Vår testbil var en “Bose Edition” och ljudet i bilen är oerhört bra. Mellanregister och diskant är rent och tydligt, och det kompletteras med en distinkt bas. Med beröm godkänt helt enkelt!
Renault Grand Scenic – omdöme
Renault Grand Scenic är klockren till barnfamiljen med gott om plats och stora dörrar för enkel i- och urlastning. Alla sitter högt med god sikt och två framåtvända och en bakåtvänd bilbarnstol får plats utan att behöva använda den tredje stolsraden, vilket många kommer att uppskatta. Finesser som olika färger på belysningsdetaljer och färgscheman i displayerna är roliga men inte speciellt användbara. ”Massagefunktionen”, där svankstödet åker upp och ner och fram och tillbaka, är inte speciellt imponerande.
Sammanlagt ger vi Renault Grand Scenic väl godkänd i betyg för att som helhet är det en mycket kompetent bil som tillfredsställer många behov. Körglädje är tyvärr inte ett av dem men bilen är prisvärd, förnuftig och väldigt genomtänkt.
Rymligheten De finurliga funktionerna Designen
Det svaga motoralternativet Andra sätesraden skulle haft tre separata stolar
Fakta Renault Grand Scenic
Motor: Diesel 4-cyl. 1,5 liter med turbo Drivning: Framhjulsdrift Effekt 110 Hk vid 4 000 r/min Vridmoment: 260 Nm Växellåda: Automatväxellåda sjustegad Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,0 l/100 km (fabriksuppgift) Pris: Från 229 000 kr