Mercedes GLC är en lyxig och påkostad suv i mellanklassen och nu har den nya modellen börjat säljas i Sverige. Bilen jag testar är laddhybridversionen med ett batteri som på pappret lovar 126 kilometer på en laddning. Det här visar sig snabbt vara en bra bit från verkligheten när det är kallt ute, men Mercedes nya bil imponerar å andra sidan på många andra punkter.
Testbilen har extrautrustning för en kvarts miljon, så jag möts av en riktigt påkostad och lyxig förarmiljö när jag ändrar bilen. Stolarna är fasta och skålade, skärmarna (MMI och mätarkluster) knivskarpa och varje detalj invändigt andas hög kvalitet. Förarplatsen känns dock lite trång, men så är det också lätt att glömma att det här är en ganska liten suv.
Bekväm som få
Komforten under körning håller absolut toppklass. Bilen är välisolerad, stolarna väldigt bekväma och fjädringen mjuk och sofistikerad. Bilen är inget fartmonster, men här finns absolut kraft så det räcker för aktiv körning och säkra omkörningar. Det är lätt att koppla ihop bilen med appen och Mercedes Me fungerar riktigt bra. Testbilen hade stått ute när jag hämtar upp den och fulladdad står det att jag ska ta mig närmare 11 mil på batteridrift. Motorn i bilen jag testar är en fyrcylindig diesel, vilket är ovanligt i laddhybridsammanhang. När bilen går in i hybridläge och växlar mellan eldrift och förbränningsmotor sker detta inte riktigt lika diskret som jag skulle önska. Och när det är minusgrader behöver du tyvärr använda hybridläget ganska mycket innan bilen blivit varm. I vissa fall upp till 10 minuter.
6-7 mil på en laddning
Hur långt tar du dig då på en laddning i praktiken? Vintertid omkring 6-7 mil i bästa fall (inklusive någon deciliter diesel i hybridläge). När jag testar bilen är det aldrig riktigt varmt, men då WLTP-siffrorna brukar diffa rejält mot svenska normalförhållanden skulle jag tro att du som mest får ut 8-9 mil på en laddning. Vilket helt klart är bra jämfört med vad konkurrenterna erbjuder. Bilen erbjuder flera olika körlägen och du kan givetvis välja att behålla batteriladdningen eller att dieselmotorn fyller på batteriet om du vill planera din körning.
Mercedes har länge legat långt fram när det gäller smarta förarhjälpmedel och på den punkten imponerar GLC 300 DE stort. Den adaptiva farthållaren arbetar mycket mjukt och ändå exakt och lane assisten är bland det bästa jag testat. Om du låter bilen ställa hastigheten efter skyltavläsningen bör du dock bara lite försiktig. Ingen bil läser hastighetsskyltar perfekt och vid flera tillfällen fick testbilen för sig att bromsa eller gasa på vid fel tillfälle. Förarna bakom mig var inte förtjusta när Mercan ville bromsa ned till 60 km/h på motorvägen, utan förvarning. Baksätet är hyfsat rymligt.Mercedes MMI är riktigt snyggt och lättjobbat. På den gigantiska skärmen är det enkelt att hitta rätt och anpassa funktioner och vyer efter egna önskemål. Här finns även röstsryrning som fungerar bra och när du parat ihop bilen med appen Mercedes Me kan du starta förklimatisering på distans eller bara hålla koll på din bil.
Jag är dock inte lika förtjust över touchkontrollerna på ratten. Det hade helt enkelt gått mycket smidigare att ändra volym eller ställa hastigheten för farthållaren med knappar istället för swipe-reglage för tummarna.
Testbilen är utrustad med förarassistanspaket Plus vilket innehåller ett gäng säkerhetssystem, förutom farthållarfunktionerna. Bilen varnar effektivt för hinder och påkörningar, och i det här extrapaketet ingår även spårning av stulet fordon. Det är inte alltid du kan köra i EV-läge. Vanligtvis kommer du säkert att ladda din laddhybrid hemma eller vid en p-plats på jobbet, och då är det 11 kW som gäller för de flesta. Om du vill ladda bilen via DC-laddning klarar den att ta emot hela 60 kW vilket möjliggör snabb laddning. Det här är dock extrautrustning och det kostar dig 5 750 kronor om du vill ha den möjligheten. Just prissättningen av extrautrustning är ett minus då prislappen snabbt drar iväg, något som är ganska vanligt med tyska bilar enligt min erfarenhet. Du kanske inte behöver navigation med augmented reality, stora ljudanläggningen, 20-tums AMG-fälgar och fotsteg i “aluminiumoptik”. Men om du inte lägger en bit över hundratusen kronor får du inte ens adaptiv farthållare i bilen.
Fakta Mercedes GLC 300 de 4Matic
Tillverkare: Mercedes Pris: Från 770 900 kronor Pris testbil: 1 028 300 kronor Biltyp: suv Drivning: AWD Växellåda: 9-växlad Automat Motor: 4-cylindrig dieselmotor + el (269 + 23 hk) Räckvidd batteri: 126 km (WLTP) Prestanda: 0-100 på 6,3 sek Toppfart: 217 km/h Angiven bränsleförbrukning: 0,6 liter/mil (WLTP) CO2-utsläpp: 157 g/km (WLTP) Fordonsskatt: 758 kr/mån
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!