Närmare nio års väntan är nu över, och jag har kämpat mig fram genom lyxvillor och soliga stränder i ett zombieinfesterat Los Angeles i Dead Island 2.
Av Kristian Kask
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Flesh-systemet och striderna
Vapenbygget
Hell-A
Nackdelar
Hell-As kloaker och tunnelbana
Ytlig handling som hade kunnat göra mer
Lite små tekniska missar här och där
Omdöme
Dead Island 2 bjuder på riktigt härlig och otroligt detaljerad zombieslakt i en semi-öppen värld som ofta är intressant att utforska, men som ibland också har ordentliga lågpunkter. Handlingen är lite väl ytlig, och även om något i nivå med The Last of Us inte var att vänta, kunde mycket mer sagts i Hell-A. Topplista: Bästa spelen till PS5 just nu
Den första trailern för Dead Island 2 visades upp på Sonys presskonferens under E3 2014. Nu, nästan nio år senare och med ett antal utvecklarbyten i bagaget, är spelet äntligen här. Den självklara frågan är ju då så klart om spelet gör sig förtjänt av den närmare decennielånga utvecklingen och lever upp till förväntningarna?
Möt zombiedräparna
Likt föregångaren har du en handfull färgstarka karaktärer att välja bland. De sex karaktärerna har alla olika mycket hälsa, uthållighet och en rad andra attribut, samt två unika färdigheter som kommer ha stor påverkan på hur du spelar i början av spelet, men allt eftersom du går upp i nivå och låser upp fler färdigheter kommer de inte ha en lika betydande inverkan på din spelstil.Foto: Plaion Valet står mellan rockabillytjejen Dani, paralympiern Amy, Magic Mike-inspirerade exotiska dansören Ryan, småskurken Bruno, motorcykelstuntaren Carla, och den före detta aktiemäklaren Jacob. Några exempel på färdigheterna karaktärerna börjar med är att Danis tunga attacker skapar mindre explosioner, Ryan återhämtar hälsa när han knuffar ned zombies på marken, Bruno gör extra skada när han anfaller bakifrån och Jacob gör mer skada när han attackerar i snabb följd.Foto: Plaion Under spelets gång bygger du ut din karaktärs färdighetsträd med ett kortsystem. Du låser upp olika rutor att placera kort i, och korten har alla olika förmågor. Vissa av rutorna har färre val och är lite mer obligatoriska än andra, i den första rutan du låser upp får du till exempel välja om du vill blockera eller ducka undan fiendens attacker. Andra färdighetskort du kan välja bland kan ge dig förmågor som att du till exempel återhämtar hälsa när du hugger av zombiernas armar och ben, eller att det blir en explosion runt dig när du använder första hjälpen-lådor.Foto: Plaion Det går att bygga karaktärerna på rätt olika sätt, och vissa kombinationer passar bättre med de olika karaktärernas basförmågor, men i slutändan är det viktigaste vilken karaktär du tycker verkar coolast. För min del blev det den film- och Shakespeare-citerande Jacob.
Zombieslakten
Det är en sak som är i fokus i Dead Island 2, och det är att döda zombier. Och här briljerar verkligen spelet. Det kan mycket väl röra sig om det mest detaljerade zombiedödandet jag någonsin upplevt. Flesh-systemet, Fully Locational Evisceration System for Humanoids, är nog spelets äss i rockärmen. Dina attacker har direkt effekt på zombierna du slåss mot, hugger du dem med en kökskniv trasas både tygresterna de har till kläder och köttet under sönder i kniven spår. Det kan bli rätt ruggiga syner i striderna. Hugger du zombierna i buken kommer tarmarna att hänga ut, krossar du deras smalben med en golfklubba kommer de trilla till marken och krypa efter dig med ett trasigt ben släpandes efter. Armar, ben och huvuden huggs av i ganska frisk takt under spelets gång. Zombiernas beteende ändras också allt eftersom de tappar lemmar. Utan ben så kryper de efter dig och klöser efter dina ben, utan armar kan de bara bitas.Foto: Plaion Det är inte bara vanliga hugg och klubbningar du kan utsätta zombierna för, du kan använda olika element till din fördel. Dels kan du använda dig av bensindunkar, fallna elledningar i vattenpölar och tunnor med syra i miljön för att bränna, elektrifiera och smälta zombier, dels kan du bygga vapen som utnyttjar de elementen. Det är nog här Flesh-systemet visar sina hemskaste förmågor. Tänder du eld på en zombie eller elektrifierar den blir det bara en krispig svedd yta kvar av huden, skulle du däremot använda av syra så smälter huden och köttet bort i en röd sörja och kvar blir inte mycket mer än ett vandrande skelett.Foto: Plaion Utöver närstridsvapen och själva miljön kommer du också hitta en hel del skjutvapen och diverse kastvapen, allt från kaststjärnor till molotov cocktails och andra hemmagjorda bomber. Hagelgevär, k-pistar och spikbomber har liknande effekter som resten av ditt arsenal på de odöda horderna.
Olika smaker av odött
Ända sedan Left 4 Dead introducerade sina specialzombier har det nästan varit ett krav att i viss mån följa deras mall, och Dead Island 2 är inget undantag. Du kommer möta vanliga lunkande och springande zombier, men även stora biffiga odöda muskelberg som kan slänga runt dig, uppsvällda vandrande lik som spottar ur sig frätande gegga, zombies som skriker och använder ljudvågorna som vapen och några andra därtill.Foto: Plaion Utöver de lite mer väntade varianterna av zombier bjuder Dead Island 2 även på några lite zombier som är anpassade att hantera dina attacker på olika sätt. Det finns både brinnande zombier och odöda brandmän som är immuna mot dina eldattacker, zombieelektriker bryr sig inte om när du anfaller med elektricitet, zombier klädda i heltäckande skyddskläder ignorerar din frätande syra, och odöda medlemmar ur Los Angeles-polisens insatsstyrka i kravallutrustning tål bra mycket mer av dina vanliga attacker.Foto: Plaion Det blir en riktigt ordentlig variation i striderna när du möter flera olika zombietyper samtidigt. Du kommer behöva byta vapen för att matcha motståndet och det är alltid lika roligt att lura in de svagare zombierna i de större rackarnas attacker, eller i fällor du gillrat.
Vapen och ammunition
Som tidigare nämnt har du en hel drös olika vapen att ta dig an Los Angeles odöda invånare med. Du kommer använda allt från järnrör, köks- och trädgårdsredskap och sportredskap till katanas, automatkarbiner och jaktgevär. Vapnen du hittar kategoriseras i olika sällsynthet, ju mer sällsynt vapen, desto mer kan du uppgradera den. Uppgraderingarna kommer i två kategorier, huvudsakligen kan du ändra vilken sorts skada ditt vapen gör, elementen som nämnts ovan, men du kan också modifiera andra egenskaper hos vapnet, till exempel hur snabbt du kan svinga den, hur snabbt du kan ladda om den, bara öka skadan, eller göra vapnet mer tåligt.Foto: Plaion Just det sistnämnda är ganska viktigt, då alla dina närstridsvapen tar skada allt efter att du plöjer igenom de odöda horderna, när de väl gått sönder behöver du hitta en verktygsbänk för att reparera dem. Skjutvapnen kan inte gå sönder, men däremot kan du få slut på ammunition. Du kan dock tillverka mer vid verktygsbänkarna. Det är också vid dessa bänkar du uppgraderar dina vapen. De blir som små säkra punkter i ett annars helvetiskt Los Angeles.Foto: Plaion De granater, kaststjärnor, molotov cocktails och andra kastvapen du kommer ha tillgång till behöver du inte oroa dig alltför mycket om, de tar inga resurser, utan går bara på en timer. Du kan välja färdigheter som kortar ned timern om du bland annat träffar flera fiender, eller träffar dem rätt i huvudet.Foto: Plaion Till en början kommer du ha lite ont om riktigt bra vapen i spelet, men under de sista timmarna sprang jag runt Los Angeles som en riktig hoarder med fler vapen än vad jag någonsin skulle hinna med att använda. Överskottet kan du antingen montera isär för att få delar, eller sälja till andra överlevare i vissa säkra punkter, pengarna kommer att behövas då de går åt när du lagar vapnen.
HELL-A
Los Angeles är skådeplatsen för spelets zombieapokalyps, och det är en semi-öppen värld vi får springa runt i. Staden är indelad i tio olika zoner, av varierande storlek och intresse. Du kommer att få springa runt bland de superrikas villor uppe i Beverly Hills och Bel Air och nere på stranden vid Venice Beach och Santa Monica Pier, men du kommer också att behöva kravla dig fram genom kloaker och tunnelbanetunnlar.Foto: Plaion Det är verkligen en skillnad i hur kul det är att utforska de olika zonerna. Att rota igenom lyxvillorna i Bel Air och Beverly Hills och springa runt på Muscle Beach i Venice och leta efter diverse hemliga gömmor med nya vapen och förmågor är riktigt kul, likaså besöket till en filmstudio, där du bland annat kan använda riggade specialeffekter för att röja undan zombies.
Däremot finns det några lite väl utdragna sektioner som blir allt för långa. Att tröska fram genom stadens kloaker och tunnelbana i vad som får beskrivas som i stort sett helt raka korridorer är verkligen spelets lågpunkter.Foto: Plaion Dag och natt cykeln bjuder på lite variation i de olika zonerna, att springa runt på nöjesfältet på Santa Monica Pier mitt på ljusan dag har en helt annan stämning än när du smyger fram bland de avstängda attraktionerna i nattens mörker, med zombier lite här och där.
Romero vänder sig i graven
Skillnaden i ton mellan den första trailern som visades upp för ursprungliga Dead Island och själva spelet var minst sagt drastisk. Dead Island 2 håller däremot jämn ton med sina trailers, det är zombieslakt med lite one-liners och glimten i ögat som gäller. Storyn är inget speciellt, du har fastnat i Los Angeles, eller Hell-A som den överlevande befolkningen nu kallar staden, efter att ditt första flyktförsök misslyckats ganska dramatiskt. Du vill nu ta dig ifrån staden, och det verkar som att din nyligen upptäckta zombieimmunitet kan vara nyckeln ut. Storyn som följer gör tillräckligt mycket för att få mig att ta mig vidare till nästa strid med zombier, men inte mycket mer än så. Och det är ganska synd.Foto: Plaion Zombieberättelser har ofta haft något att säga om samhället. George Romeros, som förövrigt har fått ge namn åt ett skräckfilmspris i spelet, klassiker Dawn of the Dead var en satir på överkonsumtion och hur människor likt zombier drogs till köpcentrum. Los Angeles är centrumet för kändiskultur, lyx och överdåd, Dead Island 2 hade ett perfekt läge att ha ett meddelande om kändiskultur, eller ja, något. Istället får vi hjälpa avdankade rockstjärnor att leta efter sina favoritgitarrer i zombiefyllda villor och skådespelares personliga assistenter riskerar liv och lem för att hitta deras Romero-pris.Foto: Plaion Det finns vissa spår av samhällskommentar i de många brev du kan hitta runt om i världen, och även i det faktum att du kan plocka upp silikonimplantat från de döda kroppsbyggarzombierna, men överlag är handlingen tyvärr väldigt ytlig.
Har ni synkat ljudet?
Den ytliga handlingen förstärks till viss grad av tekniken. Mycket mer krut har lagts på den odöda befolkningen i Hell-A än de levande rent grafiskt, särskilt när Flesh-systemet får vara med i leken. Det är tydligt att Dead Island 2 har ett mål, och det är att låta dig döda zombier på brutalast tänkbara sätt, och på den fronten lyckas spelet verkligen.Foto: Plaion Att handlingen hamnat i skymundan märks också i några av spelets filmsekvenser. Jag har visserligen spelat en tidig version av spelet, och som industristandarden nu är ska en dag-ett-patch släppas senare i veckan, men ljudet i filmsekvenserna har haft problem ganska ofta, effekter i bakgrunden hamnar helt ur synk med animationerna och ljudnivåerna i tal varierar lite väl konstigt. Under spelets gång dök vissa andra små grafiska buggar upp, efter explosioner kunde saker ibland slungas iväg och fastna i väggar och golv, men det var inget som riktigt störde upplevelsen.Foto: Plaion
En biljett till HelLAX?
Är du ute efter att slakta zombier, ensam eller med vänner, och gärna vill göra det så blodigt som möjligt med riktigt varierande tillhyggen är Dead Island 2 något för dig. Du lär utforska en del riktigt intressanta miljöer, men kommer behöva krypa igenom lite skit för att hitta dit. Så länge du inte väntar dig något mästerverk vad gäller handlingen lär du inte bli besviken.
Dead Island 2
Testat: April 2023 Genre: Action Utvecklare: Dambuster Studios Utgivare: Deep Silver Plattform: Pc, Playstation 4, Playstation 5, Xbox Series X/S Testat på: Xbox Series X Pris Xbox Series: 548 kronor hos Amazon Sverige Pris PS5: 548 kronor hos Amazon Sverige Släpps: 21 april