Svenska företaget Zound Industries har blivit en av de ”stora småspelarna” på marknaden för portabla högtalare och trådlösa hörlurar. Om du inte känner igen namnet beror det på att de flesta av företagets produkter säljs under varumärket Marshall.
Några omedelbara ändringar kommer inte ske, och Jeremy de Maillard påpekar att de redan har haft ett nära samarbete i många år.
Marshall är en brittisk tillverkare av proffsutrustning för liveframträdanden och inspelning, och är känt för till exempel sina gitarrförstärkare som har använts av Jimi Hendrix och andra legendariska gitarrister.
Hittills har Zound Industries använt Marshall-märket på licens, men nu har den svenska tillverkaren köpt upp den brittiska i en affär som innebär att Marshall-familjen med 24 procent blir största aktieägare i det nya bolaget Marshall Group. Den gemensamma omsättningen ligger idag runt 3,5 miljarder kronor.
I en intervju med The Verge säger Zound Industries vd som nu blir vd på Marshall Group, Jeremy de Maillard, att han ser förvärvet som ett sätt att kombinera företagens expertis och inte bara att slippa betala licensavgift.
– Vi har inte gjort en enda produkt som inte har godkänts av akustikingenjören på Marshall Amps.