Expertbetyg
Fördelar
- Bra snabbladdning
- Bekväm och kul att köra
- Snygg och modern
- Prisvärd
Nackdelar
- Sikten bakåt
- Finns bara med tvåhjulsdrift
Omdöme
Jag gillar nya Renault Megane Electric. Bilen är snygg, praktisk och går snålt. Prislappen är helt rätt och gör den till en intressant utmanare i Golfklassen (dvs ID.3-utmanare).
Stort test av elbilar – senaste modellerna
Jag har själv ägt en Renault Mégane, även om det var många år sedan har jag ändå hållit koll på vad som hänt med modellen sedan dess. Jag var inte jätteimponerad av plugin-hybriden jag testade för snart ett år sedan, men den helelektriska versionen är en helt annan sak.
Utvändigt ser bilen riktigt sportig ut och den utstrålar crossover suv-vibbar. Samtidigt har det hänt en hel del invändigt där bilen fått två stora skärmar och numera inhyser ett modernt Google-baserat mmi.

Till skillnad från bland andra Tesla har Renault inte dragit ned på knappar och reglage. Bakom höger sida av ratten sitter tre (!) olika spakar. En för växling, en för mediahantering och en för vindrutetorkarna. På själva ratten har du mängder av knappar för farthållare, menyer med mera. Jag gillar upplägget, det enda som tog tid att vänja mig vid var att växelväljaren är placerat högst upp. Ofta startade jag vindrutetorkarna när jag ville lägga in Drive, detta efter att ha testat flera Mercor med rattväxelreglage.
Bakom ratten sitter en skarp och fin skärm som visar alla viktiga reglage. Den går nästan ihop med mittenskärmen och tillsammans känns hela interiören genomtänkt och påkostad. Tack vare att det är Googles system i MMI:t kan du ladda ned appar (exempelvis Spotify) och även använda röststyrning som fungerar riktigt bra.

Bra räckvidd för pengarna
I det digitala mätarklustret står det att uppskattad räckvidd är 390 kilometer när jag startar bilen fulladdad och det här stämmer bra med verkligheten; februari månad med ett par minusgrader och bil parkerad utomhus. Testbilen har ett 60 kWh-batteri som enligt wltp ska klara 470 kilometer på en laddning. Men bilen går även att köpa med ett klenare batteri på 40 kWh. Du sparar 50 000 kronor i inköp, men tappar en hel del i räckvidd, å andra sidan kan det funka för dig som pendlar kortare sträckor.
Bilen blir snabbt varm och den går snålt. Samtidigt är den förvånansvärt kul att köra. Helt klart en bil som är perfekt för staden eller kurviga landsvägar runt medelhavet. Det senare kan jag i alla fall fantisera om. Väghållningen är helt okej, motorn pigg och bilen är överlag lättkörd. På motorväg, i högre hastigheter, gör sig den mediokra isoleringen påmind, men komforten är ändå helt okej.
Komforten är godkänd med tanke på storlek och prislapp. Med sportläget aktiverat känns den här bilen rapp, trots i sammanhanget blygsamma 0-100 km/h på 7,4 sekunder.

Som de flesta andra nya elbilar lär elskåpet hemma sätta gränserna för hur snabbt du laddar med ac (bilen stöder 22 kW). Men 130 kW snabbladdning med dc är faktiskt över förväntan. Som jämförelse laddar en VW ID.3 som snabbast 100 kW dc och Kias nya Niro EV hanterar endast 72 kW. Extra viktigt för dig som tänkt ge dig ut på längre resa med din elbil.
De sportiga formerna i nya Megane har ett pris. Sikten bakåt är snudd på obefintlig. Kanske är det därför det går att använda mittenbackspegeln som skärm till backkameran. Via en fysisk spak, på själva backspegeln, aktiveras en skärm som visar en skarp och tydlig bild när du ska parkera. Bra! Synd bara att spaken är så pass trög att det är lätt att av misstag vrida spegeln när du växlar läge.
Annars är Renault Megane Electric en riktigt genomtänkt och prisvärd bil som verkligen utmanar konkurrenterna i segmentet (och de är många). Rekommenderas!

Fakta Renault Megane EV60
Testad: Mars 2023
Tillverkare: Renault
Pris: Från 529 900 kronor (innan klimatbonus)
Pris testbil: 547 800 kronor
Motor: 220 hk elmotor
Drivning: Framhjulsdrift
Räckvidd (WLTP): 470 km
Växellåda: Automat
Prestanda: 0-100 km/h på 7,4 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Snabbladdning DC: Max 130 kW
Ombordladdare AC: 22 kW 3-fas
Fordonsskatt: 360 kr/år