EU-kommissionen godkände i fredags bildandet av ett nytt samriskföretag som ägs till lika delar av Deutsche Telekom, Orange, Telefónica och Vodafone Group och ska lansera en ny tjänst för riktad reklam mot EU-medborgare, rapporterar The Register.
Det uttryckliga målet med satsningen är att utmana amerikanska teknikjättar som i många år har haft kontroll över nätreklamen och ohämmat samlat in personuppgifter om EU-medborgare för att rikta reklam mot dem.
Företaget har inget namn än, men ska ha säte i Belgien och målet är att lansera en plattform där användare som vill ha riktad reklam kan registrera sig och sedan få reklam utifrån sina intressen. Ny teknik som har utvecklats av Vodafone använder ett anonymt digitalt id för att länka användarnas nätvanor, och tillstånd kan när som helst återkallas både direkt hos enskilda företag som köper reklam eller på en ny integritetsportal.
Tekniken har enligt Vodafone utvecklats för att från grunden vara GDPR-kompatibel, med anonymiserade personuppgifter och full kontroll för konsumenter över när uppgifter delas och med vem.
En testversion har redan varit i bruk i Tyskland på Vodafones och Deutsche Telekoms nätverk, i samarbete med ett antal reklamköpare och -säljare. Företagen kunde då studera hur mycket personuppgifter plattformen faktiskt samlar in, vilket de använde för att övertyga EU-kommissionen.