Vi har tidigare testat elmopeder från Niu med lysande resultat. Nu kör vi deras elsparkcykel, KQi3 som är en långfärdsglidare av rang.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Hög kvalitetskänsla
Komfortabel och startsnabb
Uppkopplad via bluetooth
Nackdelar
Pris
Tung och otymplig
Omdöme
En bastant och komfortabel elsparkcykel med en rakt igenom hög kvalitetskänsla. Passar utmärkt för pendlaren med ett par mil till och från arbetet. Läs vårt test av elsparkcyklar
Niu KQi3 betingar en prislapp på runt 8 000 kronor, det vill säga ett par tusenlappar mer än de billigare modellerna i vårt samlingstest. Vad får man då för pengarna? För det första är Niu KQi3 en rejäl och bastant pjäs som väger runt 20 kilo. Styret kan förvisso snabbt fällas för att fästas i en låsanordning ovanpå bakhjulet men det här är knappast en elspark du bär någon längre sträcka. Men sett ur förvaringssynpunkt är funktionen givetvis välkommen.
Stadig och komfortabel
Ståplattan och de luftfyllda däcken är bredare än på flertalet övriga elsparkcyklar vi testat och vi upplever den som riktigt stadig och mindre känslig för vibrationer. Styrstammen är något vinklad bakåt vilket resulterar en bekväm körställning.Tydlig display, även i direkt solsken. Kontrollpanelen är placerad mitt på styret och består av en tydlig led-skärm som tydligt visar aktuell hastighet, återstående batterikapacitet samt valt körläge. Funktionsknappen precis under skärmen hålls in för att starta eller stänga av maskinen, ett snabbt tryck för att aktivera körläget ”E-Save” som begränsar maxhastigheten till 10 km/h, och slutligen två snabba tryck för att slå på/av framlyset.
På höger handtag är gasreglaget placerad, håll in detta i maxläge under att par sekunder och farthållaren aktiveras, en riktigt trevlig funktion som uppskattas under längre färder. Farthållaren avaktiveras så fort du använder antingen fram- eller bakbromsen.
Rullar lagligt i Sverige
Motorn har en effekt på 250 W och maxhastigheten är begränsad till 20 km/h för att modellen ska kunna köras lagligt i Sverige. Och körmässigt finns inte mycket att anmärka på. Motorn svarar snabbt och du kan köra i väg direkt från stillastående. Du behöver med andra ord inte rulla i gång den manuellt för att motorn ska aktiveras. Accelerationen är omedelbar och du når snabbt maxhastigheten.
Gången är snarare behaglig och komfortabel snarare än sportig och Niu KQi3 Pro inbjuder till såväl kortare som längre turer. Trots att fjädring saknas pareras ojämnheter i underlaget effektivt av de luftfyllda däcken. Visst, den tappar en aning kraft i uppförsbackarna, men tar sig ändå upp utan att förlora alltför mycket fart.
Modellen kommer utrustad med ett kraftfullt batteri på 486Wh som ger en maximal räckvidd, givetvis beroende på körstil, på cirka 50 kilometer och en laddning från ett tomt till fulladdat batteri tar runt sex timmar. Via Niu-appen i din mobiltelefon går det att via bluetooth kommunicera med elsparkcykeln och här serveras batteristatus, räckvidd, körhistorik (medelhastighet, maxhastighet, körtid etcetera). Appen kan även användas för att låsa cykeln elektroniskt som innebär att hjulens rörlighet begränsas och att en pulserande ton ljuder om någon klåfingrig typ försöker stjäla cykeln.
Specifikationer
Modell: KQi3 Pro Tillverkare: Niu Testad: mars 2022 Motor: 250W Batteri: 486 Wh Däck fram/bak: luftfyllda Räckvidd fulladdad: Upp till 50 km Maxhastighet: 20 km/h Stötdämpare fram/bak: Nej Bromsar: skivbroms bak och fram Laddningstid:6 timmar Belysning: Fram och bak Hopfällbar: Ja Dimensioner hopfälld: 1173 x 504 x 541 mm Dimensioner öppen: 1173 x 1202 x 541 mm Vikt: 20 kg Maxvikt förare: 100 kg Pris: Från 7 690 kronor via Prisjakt