Trots att MG:s suv är riktigt snygg, förhållandevis billig och bjuder på bra räckvidd kan det inte bli godkänt. Avsaknaden av värmepump, långsam (och buggig) snabbladdning samt ett segt MMI sänker helhetsintrycket ordentligt. Läs vårt stora test av elbilar – hetaste modellerna
Förra sommaren var MG ZS en riktigt stor snackis, framför allt tack vare att den erbjöds till väldigt lågt pris om du privatleasade den. Nu är uppföljaren här och på pappret har bilen fått en hel del viktiga förbättringar. Men samtidigt har även priset justerats upp. Interiören känns fräsch och modern.
Snygg och hög
I våra ögon är MG ZS EV riktigt snygg. Det första vi reagerar på när vi hämtar upp testbilen är hur hög markfrigång den har. Många andra crossover suv:ar lever inte upp till namnet på något sätt men den här bilen ser i alla fall ut som en suv (även om den har framhjulsdrift). Höjden gör också att du inte behöver åla dig in i bilen.
Bilen lovar betydligt längre räckvidd än föregångaren. I Eco-läge (du kan välja mellan Normal, Eco och Sport) står det 440 km på mätaren som visar uppskattad räckvidd. Och sifforna är inte heller allt för överhypade.
Invändigt är det snyggt och bekvämt. Visst känns det att det är en budgetbil när vi granskar materialen på närmare håll, men vi uppskattar det heldigitala mätarklustret och den feta skärmen i mittkonsolen.Vi får också till bättre sittställning än i MG5, som var riktigt obekväm på grund av högt golv.Laddluckan sitter i fronten, max laddeffekt (dc) är 90 kW.
Lättkörd i stadstrafik
MG ZS EV är lättstyrd och bekväm att köra i stadstrafik. När vi testar bilen i högre hastigheter på motorväg blir det dock tydligt att väghållningen inte är den bästa. Bilen beter sig osäkert i omkörningar. Sedan har vi det här med MG Pilot. Den adaptiva farthållaren och lane assisten håller inte alls måttet, liksom i andra MG-bilar vi testat. Bilen varnar ofta i onödan och den är osäker i gas- och bromshanteringen. Gör om och gör rätt!
Det som annars stör oss mest i det dagliga användandet är MMI:t. Skärmen är stor och tydlig, men du får hela tiden leva med en fördröjning, vilket inte är okej. Vissa funktioner för klimatanläggningen har fysiska knappar, andra inte. Dessutom har just klimatanläggningen svårare än andra bilar vi testat med immiga fönster. Det blir ständiga tryck på defroster-knappen, auto-läget har inte en chans helt enkelt.
Räckvidden är som sagt riktigt bra, men å andra sidan laddar bilen långsamt vid snabbladdare (dc). Max 90 kW är inte tillräckligt i en elbil du köper 2022. Dessutom har bilen, som många andra MG-bilar, problem med att den inte alltid laddar. Flera gånger avbröts laddningen utan förklaring när vi laddade vid ac-box (som fungerade bra med andra bilar vi testar parallellt). Inte okej!Baksätet är helt okej med bra höjd. När vi testar att snabbladda bilen vid ett par olika Ionity-stationer kommer den visserligen upp i nästan 90 kW men efter 80 procentstrecket sjunker hastigheten snabbt. De sista ynka procenten går riktigt långsamt, om du är ute på långresa och vill minimera antalet laddningar bör du således avsätta rejält med tid för stoppen. Här ligger MG långt efter konkurrenterna med sin ZS EV.
Den här bilen saknar också värmepump, vilket är en viktig detalj för effektiv värme under riktigt kalla dagar. Invändigt känns dock bilen hyfsat rymlig och panoramaglastaket (som går att öppna!) ger härlig rymdkänsla. Lite märkligt att det saknas frunk i bilen, men tack vare låg golvhöjd i bagageutrymmet går det att lasta mer än det ser ut som där bak.
Fakta MG ZS EV
Tillverkare: MG Testad: November 2022 Pris: Från 412 990 kronor Pris testbil: 442 990 krono (Luxury) Drivning: Framhjulsdriven Motor: Elmotor, 156 hk Räckvidd (WLTP): 440 km Batteri: 72 kWh Prestanda: 0-100 km/h på 8,6 sek Toppfart: 175 km/h
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!