Eleglide Coozy är en av de skönaste elsparkarna vi kört. Den presterar bra, så länge du inte stöter på alltför stora uppförsbackar.
Av Martin Krall
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Kvalitetsbygge
Stabil och komfortabel körning
Blinkers
Nackdelar
Tung och otymplig att bära med sig
Tappar en del kraft i uppförsbackar
Omdöme
En rejäl och bekväm elspark med hög kvalitetskänsla som passar även för längre sträckor. Den är dock för stor och tung för att bära med sig på ett smidigt sätt, och priset är aningen högt. Bästa elsparkcykel – senaste modellerna i test
Snabbare än att gå, roligare än att cykla och mer miljövänligt än att köra bil – och du slipper leta parkering och fastna i trafiken. Ja, det finns många anledningar att skaffa en elspark för dig som inte vill eller kan ta buss eller t-bana till jobbet. Men under de kallaste vintermånaderna är elsparkar inte särskilt användbara. De slirar runt i snö och är det isigt på vägarna är de rent livsfarliga. Vi brukar inte testa elsparkar på vintern, men vi gjorde ett undantag under en vecka med plusgrader i januari för att se vad modellen Coozy från kinesiska Eleglide går för.
Kort startsträcka
Det går snabbt att komma igång. Vi packar upp sparken och sätter fast styret med hjälp av fyra skruvar och sedan är den redo att laddas. Appen synkar snabbt via bluetooth och den har ungefär samma funktioner som du når via en knapp under displayen på elsparken. Men du behöver inte appen för att den ska fungera, vilket är ett plus. Det tar omkring sju timmar för en full laddning och sedan är den redo att provköras. Vi kan direkt konstatera att det är en riktigt härlig elspark att köra. En rejäl konstruktion i kombination med stora tiotums luftfyllda däck och rejäl stötdämpning ger en av de mjukaste upplevelserna hittills. Den sväljer de flesta ojämnheter i marken och glider fram fint på vägarna. Handtagen har lagom bredd och är bekväma att hålla i, medan bromsarna är precis lagom mjuka. En perfekt elspark att åka även längre sträckor med. Accelerationen är också godkänt bra och den tar sig upp för mindre backar utan större problem.
Sakta i backarna
I större backar hade vi dock hoppats på mer kraft, då den tappar fart. Motorn på 350 watt gör att den bara får framföras på inhägnat område, och om du ändå ska köra på inhägnat område kan det vara värt att fundera på en modell med kraftigare motor för att få med dig farten uppför.
Även när det gäller toppfart diskvalificerar sig Coozy för att få klassas som cykel. Den kommer upp i 25 km/t i sportläget, där gränsen går vid 20 km/t. Kanske kommer regelverket att uppdateras i framtiden för att tillåta mer kraftfulla motorer i trafiken.
Elsparken har tre körlägen, 10, 15 och 25 km/t, och ett läge för att promenera (6 km/t). Den har också en stor och tydlig färgdisplay som visar hastighet, batterinivå och distans med mera. Räckvidden är angiven till 50–55 km, men då kan du inte köra i maxfart.
Blinkers på styret
Coozy är en rätt så sober och stilren modell i svart och grått, men den har inget extra för att sticka ut designmässigt. En ovanlig detalj är dock att den har blinkers längst ut på handtagen, som du styr med ett reglage på vänster sida på styret. Det är ett välkommet initiativ, då det är svårt att signalera med handen när du ska svänga och samtidigt hålla balansen. Frågan är bara hur bra dessa blinkers syns bakifrån. Det är nog bra att fortsatt hålla uppsikt bakåt. Konstruktionen är robust med en tjock styrstång, en rejäl stötdämpare framtill och en ovanligt bred platta (19 centimeter) att stå på. Du får plats med fötterna bredvid varandra om du vill byta ställning under åkturen. Den är också större i måtten än de mest kompakta elsparkarna, så du kommer upp högre från marken.
Som att gymma
En viktig aspekt för många är att elsparken ska snabbt gå att fälla ihop och ta med sig. Coozy är lätt att fälla ihop och mekanismen känns betryggande stabil. Men den är inte bekväm att bära med sig. Med en vikt på nästan 19 kilo är det inte något du vill kånka längre sträckor såvida du inte är väldigt vältränad. Eleglide Coozy kostar över 7 000 kronor, vilket är mycket. Men om en mjuk och behaglig körning är det viktigaste för dig kan den vara värd det. Och har du tur kan du hitta den billigare.
Specifikationer
Modell: Coozy Tillverkare: Eleglide Testad: Januari 2023 Motor: 350 W Batteri: 450 Wh Däck fram/bak: Luftfyllda, tiotums Räckvidd fulladdad: Upp till 50–55 km enl. tillverkare Maxhastighet: 25 km/h Stötdämpare fram/bak: Ja/Nej Bromsar: E-abs + skivbroms bak Laddningstid: 7 timmar Belysning: Fram och bak Hopfällbar: Ja Dimensioner hopfälld: 113 x 61 x 51 cm Dimensioner öppen: 113 x 121 x 54 cm Vikt: 18,7 kg Maxvikt förare: 120 kg Pris: 6 713 kronor hos Eleglide (599,99 Euro)