Expertbetyg
Fördelar
- Laddnätverket (och integreringen med navigatorn)
- Trådlösa uppdateringar
- Snygg och kul att köra
- Ljudanläggningen
Nackdelar
- Bakhjulsdrift vintertid kan ställa till det
- Konceptet med endast en mittenskärm
Omdöme
En riktigt snygg, trevlig och prisvärd Tesla som vi tror kommer att ge Model 3 nytt liv, då den är förhållandevis billig. Om du är ute efter en sportigare sedan och inte räds bakhjulsdrift är den ett bra köp!
Bästa elbil: Stort test av de senaste eldrivna modellerna
Hittills i år har Tesla Model 3 trillat ned en bit på topplistan över sålda elbilar i Sverige, medan Model Y intagit 3:e-platsen. Den nya RWD-versionen av Model 3 är dock extra intressant då den startar på (i sammanhanget) blygsamma 629 990 kronor. Betydligt billigare än long range-versionen. När prisskillnaden mellan de två modellerna således blir större (Model Y börjar på 744 000 kronor) känns Model 3 helt klart mer relevant som alternativ.

Uppdaterad sedan sist
Det har hänt en hel del sedan vi testade Tesla Model 3 Long Range, som lanserades i Sverige 2019. “Model 3-versioner med fyrhjulsdrift” ska ha fått ett nytt värmepumpsystem enligt Tesla, för effektivare uppvärmning. Detta torde alltså inte gälla RWD-versionen, vilket är synd. Däremot noterar vi att nya Model 3 har elektrisk baklucka och en hel del nya inredningsdetaljer. Hållaren/laddplattan för mobilen rymmer två enheter och här laddas en Iphone 13 Pro utan problem, trots skal och utstickande kamera. Här finns också flera nya usb-kontakter i kupén.
Mjukvaran i MMI:t har också fått flera nya uppdateringar. Det är knappt vi känner igen oss sedan sist. Upplägget med ALL information och nästan alla reglage på den stora skärmen i mittkonsolen är läckert, unikt och inte helt praktiskt alla gånger. Efter en vecka är vi vana att snegla till höger regelbundet för att hålla koll på hastighet, navigator med mera, men utan digitala mätare bakom ratten är en heads up display ett måste anser vi.

Vi bytte direkt från Model Y till Model 3, därför känner vi också direkt skillnaden mellan de två bilarna. Model 3 är helt klart riktigt snygg med sportig framtoning. Stolarna är inte lika påkostade som i Model Y, utan de känns märkbart mjukare. Överlag håller inte kvaliteten på inredning och material lika hög klass som i klassiska premiummärken som Audi, Mercedes eller BMW. Model 3 är dock hyfsat bra isolerad och när det gäller vissa detaljer imponerar Tesla stort.
Läs även: M3 testar Polestar 2
Trådlösa pushade uppdateringar
Uppdateringar pushas ut trådlöst (“over-the-air”), något som Tesla varit ensamma om länge. Polestar ska eller har precis börjat med det och det här är givetvis något som så småningom kommer att vara standard i alla uppkopplade bilar.

Model 3 RWD har som namnet antyder endast en elmotor och bakhjulsdrift. 0-100 km/h på 5,6 sekunder kanske inte låter imponerande, men i en elbil med blixtsnabb respons från gaspedalen upplevs bilen mycket rapp. Frågan blir då hur det ska gå att köra den här modellen när vinterväglag råder. Fyrhjulsdrift är extra viktigt i en elbil, men du kan givetvis även ställa Model 3 i “chill”-läge, där du kan köra utan den där direkta accelerationen, som vi gissar kan ställa till det när det är halt. Du kan även ställa in styrning och bromsläge utifrån personliga preferenser.

Tesla Model 3 är riktigt snygg i våra ögon och den känns som den sportigaste modellen från tillverkaren till det yttre. Väghållningen är bra och den låga tyngdpunkten är naturligtvis en detalj som möjliggör aktiv körning. Bagageutrymmet är större än det ser ut utifrån och vi gillar särskilt extrautrymmet du kan nyttja i botten, som döljer sig under ett uppfällbart lock. Perfekt att ställa kassar i när du varit och storhandlat.
Suverän app och och bra ladd
Teslas app är som vi tidigare skrivit helt suverän. Du kan enkelt förvärma bilen och ställa in hur och när du vill att den ska laddas. När du är på långresa laddar du smidigast via Teslas Supercharger-stationer, ett nätverk som ständigt växer och där du snabbt fyller på batteriet. Den här bilen stöder dc-laddning upp till 150 kW, inte snabbast på marknaden, men fullt tillräckligt med tanke på att det här batteriet inte är jättestort.
Missa inte: Här är bästa elbilarna 2022
Vi tog en tur till Sundsvall och tillbaka från Stockholm och testade ett gäng olika Superchargers. När du ställer in rutten i Teslas navigator får du bra förslag på laddstation och laddtid, samt att batteriet förvärms. Riktigt bra! Faktum är att du klarar dig förvånansvärt bra med en icke Long Range-bil med ett sådant här bra laddnätverk.

Vi har skrivit om det tidigare och det är fortfarande så att vi är väldigt kluvna till upplägget med att samla nästan alla kontroller på mittskärmen. Visst är det snyggt och rent i kupén, men det blir till priset av användarvänligheten. Att behöva klicka på touchskärmen (utan stöd för armen) när du vill ställa in vindrutetorkaren, anpassa farthållaren eller sköta klimatanläggningen är inte praktiskt. Inte heller att du hela tiden måste flytta blicken för att hålla koll på hastighet eller färdangivelser. Det hade fungerat i en perfekt värld, där du alltid kunnat nyttja den adaptiva farthållaren och där bilens sensorer läste av hastighetsskyltar korrekt varje gång. Och där regnsensorn hade stenkoll, absolut. Då hade konceptet funkat bättre. Men så ser det inte ut. Kom igen nu Tesla, det är dags för heads up display!
Sensorerna i Model 3 är inte heller top notch. Skyltavläsningen missar väl ofta och vid ett tillfälle avbröts en omkörning (automatiskt filbyte) helt utan anledning. Visst, en hel del av funktionerna kopplade till autonom körning är fortfarande i betastadiet, men det har inte hänt mycket för dig som förare sedan vi testade Teslas första bilar. Inte i praktiken i alla fall.
Å andra sidan erbjuder Tesla en hel del andra smarta funktioner som du kanske inte tänker på, saker som inte är standard hos många av konkurrenterna. Med Smart Summon kan du använda mobiltelefonen för att backa ut bilen från en parkering om den står trångt. Med Dog Mode kan du säkerställa att bilens ac håller kupén sval åt ditt husdjur, om du parkerar ute en varm sommardag. Och förutom appar som Spotify finns även flera roliga spel, en webbläsare, Youtube-klient med mera inbyggda i MMI:t. Imponerande är bara förnamnet.
Överlag gillar vi ändå Tesla Model 3 RDW. Den är förhållandevis billig och du får en “riktig” Tesla utan allt för många kompromisser. Räckvidden i den här bilen ligger i praktiken kring 30 mil (om du vill ha marginal) och bilen är kul och bekväm att köra och du får tillgång till mängder av kul extrafinesser, förutom alla smarta förarhjälpmedel. Och framför allt får du tillgång till mängder av snabbladdare. Det som gör oss tveksamma är huruvida bra bakhjulsdrivet fungerar i svenskt vinterväglag.
Fakta Tesla Model 3 RWD
Testad: Maj 2022
Tillverkare: Tesla
Motorer: Elmotor
Drivning: Bakhjulsdrift
Räckvidd: 491 km (WLTP)
Batteri: 54 kWh
Prestanda: 0–100 km/h på 6,1 sekunder
Topphastighet: 225 km/h
DC-laddning: upp till 150 kW
AC ombordladdare: 11 kW
Utsläpp: 0 g/km
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: Från 629 990 kronor (innan klimatbonus)