När du för första gången fäster blicken på Merida Espresso L 400 EQ är det lätt att bli imponerad. Den ser snudd på futuristisk ut. Med mjuka vinklar och vita färg skulle kunna agera statist i filmen Wall-E. Det är en rejäl best. Ramen är kraftig, snudd på överdrivet rejäl, där batteriet ligger skyddat i ramen.
Betyg 3,5 av 5
Omdöme
Kvalitetsmässigt finns det inte mycket att klaga på. Alla delar hos Merida Espresso, från växlar till motor och bromsar håller hög kvalitet. Ramen är ett stabilt bygge. Fjädringen i framgaffeln sväljer ojämnheter i vägen, men några små missar drar ned helhetsintrycket.
Hjulen är också bastanta, dock inte mountainbike-däck, men rejäla svålar som, tillsammans med luftdämparförsedda framgaffeln, sväljer ojämnheter i vägen.På-knappen sitter långt ned på ramen. Varför, undrar vi.
Merida Espresso har en mittmonterad motor på 250 watt (alla elcyklar i Sverige, som ska användas på allmänna gator och torg, får inte ha högre effekt). Skillnaden mellan mittmonterad och exempelvis bakhjulsmonterad motor är påtaglig. En bakhjulsmonterad motor skjuter på mer konstant, medan en mittmonterad dito mer påminner om en cykel utan elmotor. Assistansen är mer påverkad av att du trampar.
Mer motion
Detta har sina för- respektive nackdelar. En mittmonterad motor kräver mer trampande, vilket leder till mer svett, vilket i sin tur resulterar i mer motion. Vilket gör den här cykeln perfekt för dig som vill slita och få mer motion. Körställningen är visserligen varierbar, men det här är en cykel som ska framföras med en mer sportig sådan. Utseendemässigt, med sina rejäla däck och tuffa ram, lutar den mer åt mountainbike-hållet än något annat.
Motorn är från Shimano och levererar såväl kraft som vridmoment, närmare bestämt 60 Nm. Det ger bra med assistans i uppförsluten eller när du har hiskelig motvind. Batteriet, som kan ge en räckvidd upp till 80 kilometer, beroende på assistans, är också från Shimano och rymmer 500 Wh, vilket innebär att det tar ungefär fem timmar att få det fulladdat.
Batteriladdningen med ett steg till
Apropå laddning, det här batteriet går att ladda när det sitter i ramen. Det går också alldeles utmärkt att lossa det för att sedan ladda det inomhus. Men av outgrundlig anledning krävs då en särskild adapter, som visserligen ingår, men alla andra cyklar har batterier som det bara är att koppla in laddaren till. Vår största invändning är att det är lätt att glömma bort eller ta med sig en adapter. Det är inte roligt att cykla 2,5 mil till jobbet, bara för att upptäcka att man glömt lägga ned en liten grunka av plast. Att behöva trampa hem den här besten med sina 24,9 kilo utan assistans är något ingen vill behöva uppleva.
Om vi fortsätter på saker vi inte gillar anländer vi utan att passera gå till sadeln. Jo, rövar är väl som fingeravtryck, det finns ingen som är den andra lik, men undertecknads bakre region var rätt mör efter två mil. Det kan vara väldigt individuellt, fast frågan är om inte Markis De Sade (Sadel?) var involverad när sadeln designades. Efter ett par mil var det en plåga att behöva sitta ned. Bromsarna är grymt bra! Assistansen går att ställa in i tre olika lägen, vilket också får oss att höja på ögonbrynen. De flesta cyklar vi har testat har fem lägen av assistans. Till och med grillning har lämnat de tre stadierna ”rare”, ”medium” och ”well done” till förmån för gradskillnader däremellan. Men inte Merida Espresso, trots ett pris som vida överstiger testade Lifebike C-Mute Uni G8.En lcd-display visar hur mycket laddning som finns kvar, hur lång sträcka du cyklat med mera.
Bromsar och växlar av högsta kvalitet
Om vi istället fortsätter med positiva saker glider vi osökt in på bromsar och växlar. Rejäla skivbromsar på bak- och framhjul ser till att du stannar mjukt och fint. Framgaffelns fjädring gör det till en silkeslen upplevelse. Växlarna, utanpåliggande, hoppar utan att tveka mellan de olika dreven när du växlar. Det är som trampa ett urverk. Displayen på styret är enkelt att hantera och visar all möjlig information, som ackumulerad körsträcka, trippmätare, genomsnittlig hastighet plus hur mycket batteri som finns kvar. Det finns mycket positivt med den här cykeln, men endast tre assistanslägen och en sadel som inbjuder till allt annat än att sitta på, parat med ett högt pris, gör att betyget halkar ned ett snäpp.
Specifikationer
Modell: Merida eSpresso L 400 EQ 2021 Testad: Mars 2022 Vikt: 24,9 kg inklusive batteri Tillverkare: Merida Körstäcka på en laddning: 5-8 mil enligt tillverkaren Batteri: Shimano E8035, 500 Wh Antal assistansnivåer: 3 lägen Display: Ja, lcd Cykelhjul: 28 tum Växel: Shimano Altus, nio växlar, utanpåliggande Bromsar: Hydraliska skivbromsar Motor: Mittmotor, Shimano Steps Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, pakethållare, lås, belysning fram och bak Pris: 34 999 kronor kronor hos Elcykelvaruhuset