Garelli Ciclone Scout – häftig elmoped med underhållande köregenskaper
Elmopeden Ciclone Scout kommer i en tilltalande retrokostym och erbjuder upp till 12 mils utsläppsfri körning på en laddning.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Hög kvalitetskänsla rakt igenom
Designen
Komfortabel och underhållande att köra
Smidigt format
Nackdelar
Pris
Förvaringsutrymme saknas helt
Lång laddtid (med standardladdare)
Omdöme
Garelli Ciclone Scout är utan tvekan en årets trevligaste bekantskaper. En blickfångare, snygg som få andra modeller på marknaden, och sett till köregenskaper, räckvidd och sittkomfort finns inget att anmärka på. Visst, den kostar i och för sig en rejäl slant – och vi hade gärna sett någon form av lastutrymme för att vi ovillkorligt ska kapitulera inför den här skönheten. Läs vårt test av elmopeder
Nu kanske vi hårdrar det en aning, men om elmopeder med en modernare, mer futuristisk design lockar yngre förare och de mer klassiska Vespa-liknande modellerna tilltalar de något äldre, har Garelli Ciclone Scout onekligen förutsättningar för att locka en bredare publik, oavsett åldersspann. För frågar ni oss är det här utan tvekan en av de snyggaste elmopederna som går att köpa just nu!Det italienska mopedmärket Garelli grundades 1919 och några av er kanske minns modellen Gary Uno som såldes under 90-talet. Med en ny elmoped återlanseras varumärket i Sverige och ingen är gladare än vi, för Ciclone Scout är ett riktigt lyckopiller – både att beskåda och köra.
Bästa från två världar
Ciclone är en kompakt elmoped som kommer i ett gäng olika utföranden, inklusive Scout, som vi har fått in för test. Den kompakta konstruktionen får ses som en hybrid av en scooter, med dess öppna och smidiga insteg, och en traditionell moped. Detta då körställningen, trots avsaknaden av ”bensintank” som stöd för låren, är något mer framåtlutad och med benen gränslandes över sadeln, och fötterna placerade på fotpinnar.
En nätt ramkonstruktion med aluminiumram och låg vikt, endast 79 kilo inklusive batteriet, gör mopeden lätt att hantera även när den inte används. Den kräver relativt lite utrymme och att parkera den i trängre utrymmen är ingen större utmaning. Bor du i lägenhet (som undertecknad) och inte känner dig bekväm med att ha mopeden ståendes ute nattetid, kan den utan problem tas med i hissen och rullas ut på balkongen.Batteriet tar upp all plats under sadeln.
Saknar förvaringsutrymme
Den tvådelade sadeln är bekvämt stoppad och den är komfortabel även under längre turer. Modellen är godkänd för upp till två personer (max 150 kilo totalt) och på sidorna finns fotpinnar även för en tilltänkt passagerare.
Några förvaringsmöjligheter finns däremot inte, utrymmet under sadeln är helgat för batteriet så packning som ska tas med får packas i en ryggsäck eller väska. Batteriet (2 kWh, 48V, 40Ah) kan dras ut i bakkant från sin plats under sadeln för att enkelt tas med. Styret är relativt brett och är utrustat med sedvanliga knappar och reglage vid vartdera handtaget – har du kört moped tidigare kommer du känns dig som hemma direkt.
Tändningslåset är centralt placerat, och strax ovanför är instrumenteringen. Här finns en analog hastighetsmätare som kompletteras med en mindre digital display och visar återstående batterikapacitet, körsträcka, aktuell temperatur och annan matnyttig information. Det finns tre körlägen – Eco, Tour, Sport där skillnaden är ekipaget maxhastighet (25-, 35-, respektive 45 km/h) och räckvidden är upp till 120 kilometer (givetvis beroende på effektuttag, körstil och hastighet).
Körmaskin av rang
Körmässigt är Ciclone Scout riktigt underhållande. Elmotorn från Bosch levererar 2 kW samt 120 Nm och accelerationen är omedelbar. Från stillastående till maxhastigheten på 45 km/h avklaras på styvt sju sekunder och de relativt små, grovt mönstrade däcken på 13 tum (som understryker scrambler-designen) är mer förlåtande än man kan tro vid en första anblick. Endast vid riktigt låg hastighet förmedlas vibrationerna från det grova mönstret till föraren. Fjädringskomforten (ställbar monoshock-fjädring ) känns väl avvägd för att oavsett vägförhållanden och eventuella ojämnheter i underlaget leverera en bekväm framfart – utan att för den sakens skull ge avkall på vare sig körglädje eller dynamik. Tvärtom, Ciclone Scout upplevs snarare som en stående inbjudan till en mer aktiv körstil.
Specifikationer
Produkt: Ciclone Scout Testad: oktober 2021 Tillverkare: Garelli Mer info: www.garelli.se Typ: Elmoped klass 1 Motor: Navmotor, Bosch Effekt: 2 kW/120 Nm Batteri: Samsung: 2 kWh, 48V, 40Ah – 800 laddcykler. Räckvidd (enligt tillverkaren): upp till 120 km Laddtid: 6–8 timmar (3–4 timmar med snabbladdare, 1 995 kr) Antal körlägen: 3 Maxhastighet: 45 km/h Hjul: 13 tum Broms bak:/fram: Skivbroms Fordonsvikt: 66 kilo Batterivikt: 13 kilo Garantier: 2 år eller upp till 10 000 km (Batteri: kapacitet på minst 60 procent av sin ursprungliga kapacitet under 2 år, 10 000 km eller 600 laddcykler (vilket som inträffar först)). Rek pris vid test: 37 500 kronor Pris: 42 900 kronor hos Garelli