Cteks nya CS Free-laddare ska ge dig skonsammare laddning av ditt fordons batteri när du är på språng. M3 har testat en unik lösning där du kan använda solpaneler för att få igång bilen.
Av Niclas Hallin
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Enkelt att använda
Kvalitetskänslan
Power boost tekniken
Nackdelar
Priset på solpanelen
Väska ingår ej
Omdöme
En riktigt smart och unik lösning. Målgruppen är förvisso aningen snäv, men känner du dig träffad är det här paketet klockrent, om än dyrt, om du vill ha med solpanelen.
Vi har tidigare testat så kallade nödstartare, dessa är perfekta vid, som namnet antyder, nödsituationer. De är dock inte tänkta att användas för att starta bilen varje dag, då de levererar max effekt varje gång, vilket i längden kan slita på batteriet. Vad gör du då om du inte befinner dig i nöd, men har ett fordon som inte startar? Enkelt. Du drar en förlängingskabel och kopplar in batteriet till en laddare i vägguttaget. Men om står du ute på en camping utan ett 230 volts-uttag? Här kommer CS Free in i bilden.
Cteks lösning är en liten och portabel enhet som på ett skonsamt sätt utlovar start på 15 minuter, tillsammans med solcellen som säljs som tillbehör. Med den här combon är du helt enkelt oberoende av ett vanligt uttag.
Ctek har verkligen utvecklat något som känns genomtänkt, andas kvalitet och simplicitet. Det känns som att vi får ett komplett paket (vi testar med solcellspanelen), det enda vi saknar är en lika snygg och robust förvaringsväska, som säljs separat.
Cteks solpanels-kit är endast avsett att ladda CS Free. Antingen för att ladda upp batteriet i CS Free eller för att kunna underhållsladda till exempel husbilen på ett enkelt sätt. Du kan alltså använda CS Free dels för att på 15 minuter få igång motorn, dels som en underhållsladdare, där laddaren antingen matas av nätadapter eller solcellspanelen. Smart!
Vårt arbetsscenario är att vi precis ska knuffa ned båten, som stått på förvaring över vintern och nu vägrar starta. Då vi faktiskt inte är ute och driver längs kusten i Orust kan vi kosta på oss att ladda batteriet på ett mer skonsamt sätt, det vill säga långsammare laddning.
Vi plockar fram CS Free, som vi har laddat upp hemma med den medföljande 230 Volts-adaptern, CS Free ska kunna hålla full laddning upp till ett år. Vi kopplar på och ansluter de medföljande krokodilklämmorna till batteriet, vilket gör att en skärm tänds och en indikator börjar pulsera för att visa att batteriets laddning påbörjats. Smidigt och enkelt med andra ord. Ctek använder något de kallar Adaptive Boost, som ska känna av hur hårt ditt batteri kan och behöver laddas, för att lyckas få till en start inom 15 minuter. Hoppla, efter cirka 10 minuter slår den pulserande indikatorn över till fast lysande sken och vi kan nu starta motorn. Det finns inget att anmärka på. Så länge vi inte befinner oss i en paniksituation och behöver få igång motorn direkt är detta ett magiskt alternativ, som desutom är skonsamt mot fordonets elektronik.
Solcellerna rockar
Vi packar även upp solcellerna, som säljs som tillbehör till CS Free. Dessa har liknande setup som liknar övriga portabla paneler vi har testat. Den stora skillnaden är att dessa endast är för att användas med Cteks laddare, vilket gör att de känns begränsade. Anslutningarna mellan panel och laddare är dessutom inte standard. Tillsammans med tillhörande solcellspaket är detta en unik lösning. Panelerna är dyra men de levererar bra! Med detta sagt, de här panelerna är de som hittils gett den bästa kvalitetskänslan av de vi testat. Men å andra sidan, med en prislapp på 4 000 kronor förväntar vi oss ingenting annat. Den här 60 watts-solpanelen får endast användas tillsammans med Cteks produkter. Laddningen till CS Free är dock sömlös och vi gillar koncepet. Inget krångel, inga inställingar.
CS Free har, förutom möjlighet att hjälpstarta och underhållsladda ditt fordonsbatteri, även möjligheten att användas som powerbank. En usb-c- och en usb-a-kontakt gör det enkelt att ladda både laptop och mobil när du är på språng.
Enkelhet och kvalitet
Vi gillar som sagt konceptet, Ctek levererar en produkt som andas kvalitet och enkelhet. Men även om själva batterienheten har ett konkurrenskraftigt pris, blir den totala summan för detta smarta paket hög, nästan 5 300 kronor landar vårt testkit på och då får du inte ens med den fräsiga förvarningsväskan, som kostar ytterligare 700 kronor.
Vi tänker att detta är en optimal lösning för dig som ofta står där med ett dött batteri och saknar möjlighet att ladda detta via 230 volt. Det är även en väldigt kompetent lösning för dig som är ute i vildmarken och nyttjar bilens batteri för att driva externa saker. Koppla på CS Free med tillhörande solpanel och slipp oron för att bilen/båten/atv:n inte ska starta.
Fakta Ctek CS Free
Tillverkare: Ctek Pris:Cirka 2 679 kronor hos Amazon Sverige (utan solpanel) Pris solpanel:Cirka 2 934 kronor hos Amazon Sverige Batterikapacitet: 10-130 Ah Batterispänning: 12V In-effekt: USB-C, 5 VDC – 25 VDC, 3 ADC/60 W max Ut-effekt: 12 V, 20 A/240 W max Start-spänning: 3.0V Mått: 248 x 98 x 78 mm Vikt (med kablar): 1,4 kg Intern batterikapacitet: 66 Wh