Batavus Harlem E-Go: Snygg och smidig elcykel för innerstan
Letar du efter en kraftfull elcykel som ändå har riktigt bra kräm i motorn? Batavus Harlem erbjuder en komfortabel åktur upp för även de brantaste backarna.
Av Evelina Galli
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Riktigt bra kraft i motorn
Komfortabel medföljande sadel och styre
Fantastiskt snygg
Smidig och stabil konstruktion
Nackdelar
Inte den snabbaste accelerationen
Högljudd motor
Något labil växel
Dåligt grepp om bakdäcket
Omdöme
Batavus Harlem är allt vi vill ha i en stadscykel: Smidig, komfortabel och stabil. Det är kanske inte den roligaste elcykeln vi trampat på, men en av de kraftfullare och utan tvekan en av de snyggaste. Läs vårt test av elcyklar
Batavus är en av de största tillverkarna på elcykelmarknaden när det gäller stilrena hybridcyklar med prislappar mellan 20 000 till 30 000 kronor.
Årets Harlem-modell är kanske en av de snyggaste elcyklarna vi har testat i år, med slimmad ram och mattsvart finnish. Precis som en bra damcykel, tänkt för stadspendlaren, har den ett lägre insteg, bekväm sadel och dito styre, korg, pakethållare och belysning både fram och bak. Det enda vi kan tänka oss att en vissa cyklister kommer att sakna är fotbroms.
Harlem har när vi testar cykeln upp till sju mils räckvidd med max assistansnivå. Batteriet är placerat i cykelns ram, vilket gör lättviktkonstruktionen välbalanserad. Med sina tunna däck och slimmade konstruktion är det här en av de smidigare cyklarna vi har testat. Den är enkel att navigera genom portar och förråd i innerstaden. Trots sin slimmade design är Harlem faktiskt riktigt stabil, enda gången de tunna hjulen gör sig påminda är när vi tvärnitar och inser att bakhjulet inte har tillräckligt bra grepp för att snabbt få stopp på ekipaget. Batavus Harlem har Yamahas motor, batteri och display som ger dig all information du kan tänkas behöva. Här finns fem olika assistansnivåer, och ett gång-läge som ger extra hjälp när du leder cykeln.
Växeln är en klassisk navväxel från Shimano med sju växlar. Den fungerar för det mesta riktigt bra, men som vi tidigare erfarit med den här modellen gäller det att planera cyklingen, så att du inte växlar i uppförsbackar eller vid andra tillfällen när du lägger mer kraft på trampandet. Av någon anledning ville inte den sjätte växeln alltid samarbeta när vi testade cykeln.
Kraftfull men tråkig motor
Harlem har en mittplacerad motor från Yamaha med hela 70 Nm, det vill säga mer vridmoment än många andra liknande cyklar på marknaden. Det är med andra ord med höga förväntningar vi sätter oss ned för att trampa hem Harlem. Motorn assisterar riktigt bra, vi känner aldrig att vi trampar luft eller att motorn fördröjer kraften, den kommer direkt. Harlem kanske inte är den piggaste cykeln vi har testat, men vi har inte heller stött på en backe Yamaha-motorn inte tar oss upp för.
Accelerationen däremot låter vänta på sig och vi blir förvånade över hur pass trög Harlem känns på raksträckorna. Harlem är långt ifrån den piggaste hojen vi testat, men visst finns kraften där när vi behöver den. I uppförsbackarna växlar vi ned till någon av de lägre växlarna och tar oss utan problem upp över även de mest branta och långa backar. Det ska sägas att det inte är helt utan en högljudd protest från motorn, som har en tendens att vina och surra vid ansträngning.
Specifikationer
Modell: Batavus Harlem E-Go Dam 2021 Testad: April 2021 Vikt: 22 kg inklusive batteri Tillverkare: Batavus Körstäcka på en laddning: 4-7 mil enligt tillverkaren, stämmer med våra mätningar. Batteri: Yamaha 400 Wh Antal assistansnivåer: 5 lägen, Off, Low, Mid, High Display: Yamaha Side Switch Cykelhjul: 28 tum Växel: Shimano Nexus, inkapslat växelnav 7 växlar Cykelbroms: Shimano hydraulisk skivbroms. Motor: Yamaha PW, mitt-motor. 250 Watt, Mittmotor. Typ av elcykelsensor: Tryck sensor (Torque sensor) Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, korg, pakethållare, belysning både fram och bak. Rek. pris: 28 495 kronor. Pris: 28 495 kronor hos Elcykelvaruhuset