Eller så startar man Photoshop eller något liknande bildbehandlingsprogram. Möjligheten att manipulera bilder är ingen nyhet. Mycket av det som du idag kan göra i datorn, till exempel justera nivåer och korrigera färger har tidigare kunnat göras i det analoga mörkrummet. Skillnaden är att det har blivit oerhört mycket enklare att fixa till bilder på digital väg.
Men det har även förekommit tillfällen då fotografer och redigerare varit väl kreativa med efterarbetet i mer seriösa sammanhang. I konflikten mellan Israel och Libanon gick en fotograf från Reuters över en bild rejält med klonstämpeln. Inte nog med att han gav en falsk bild av kriget, han gjorde det dessutom förbannat dåligt! Ska man nödvändigtvis fuska måste man se till att göra det bra.
Bildredaktör
ola.eriksson@idg.se
Fotografier har länge setts som ett äkta och värdefullt sätt att berätta hur något är eller varit. De används som bevismaterial i domstolar och media för att visa hur det står till med verkligheten. Men jag undrar hur länge till det kommer vara så. Ofta används bildmanipulation i harmlösa syften, man tar bort en fettvalk på Paris Hilton eller lägger på till lite muskler på Fredrik Ljungberg (för att vara extra könsstereotyp).
Men det har även förekommit tillfällen då fotografer och redigerare varit väl kreativa med efterarbetet i mer seriösa sammanhang. I konflikten mellan Israel och Libanon gick en fotograf från Reuters över en bild rejält med klonstämpeln. Inte nog med att han gav en falsk bild av kriget, han gjorde det dessutom förbannat dåligt! Ska man nödvändigtvis fuska måste man se till att göra det bra.
I M3 nummer 8 gjorde retuschören Mikael Engström storverk av vår trista semesterbild från Budapest. Nu kanske inte särskilt många tror att Donau trafikeras av piratskepp, men med mer realistiska intentioner går det att få en bild att säga mer än vad den egentligen gör. Bara man är duktig. Som Mikael. Och inte halvkass som Reuters fotograf som inte ens har lärt sig grunderna i kloning…
Ola Eriksson
Bildredaktör
ola.eriksson@idg.se