På senare tid har det skrivits otaliga artiklar, arga blogginlägg och kritiska forumposter. Det handlar förstås om Epic Games Store, den senaste plattformen för köp av digitala spel. Hittills har marknaden dominerats av Steam, Valves spelaffär som en gång i tiden revolutionerade pc-spelandet. Det är mycket tack vare Steam som branschen för datorspel har ställt om totalt till digitala nedladdningar, istället för sedvanliga skivor.
”Men varför ska jag behöva ha mina spel utspridda över olika tjänster?”, undrar vän av ordning. Det om något är väl redan ett faktum i dagens spellandskap? Vill du ha de senaste versionerna av Fallout och Battlefield installerade på din dator behöver du ju redan respektive launcher. Vad gör ett program till för skillnad?
Men i övrigt? Pengar styr världen och även vår hobby. Exklusivitetsavtal är inget nytt i sig. Rise of the Tomb Raider till Xbox One och exklusiva föremål i Playstation 4-versionerna av Call of Duty och Destiny är bara några exempel där plattformshållarna öppnat plånboken för att gynna den egna publiken. Och i de flesta fall så släpps ju ändå titlarna till övriga plattformar, bara långt senare. Väldigt få spel, med undantag för Nintendos, hålls exklusiva för evigt.
Historien om Steam: Från buggigt hatobjekt till supermakt i spelvärlden
I dagsläget finns alternativ till Steam från spelutvecklare som EA, Bethesda, Ubisoft och Microsoft. Men aldrig förr har protesterna mot en ny aktör varit så högljudda som nu. Så frågan är, vad är det som är fel med konkurrensen den här gången?
Beror det på att Epic Games Store saknar vissa funktioner som finns hos huvudkonkurrenten? Kanske, för visst känns gränssnittet någorlunda tomt. Och att inte erbjuda en “kundvagn” där vi kan samla våra köp är egentligen under all kritik. Men vi har alla varit barn, så även Epic Games affär. Är det någon som överhuvudtaget minns när Playstation 3 saknade allt vad ”trophies” heter? Eller att Xbox One lanserades med obligatoriskt Kinect-stöd? Misstag som i efterhand rättades till av respektive företag.
Om vi tittar tillbaka historiskt hittar vi också den ultimata jämförelsen, mot slutet av åttiotalet. Nintendo hade då mer eller mindre tv-spelsmonopol och utvecklare som ville ha sin del av kakan tvingades ställa upp på det japanska företagets villkor. Bland dessa villkor fanns förbud mot att utveckla spel till andra enheter. Hade inte den lilla uppstickaren Sega utmanat Nintendo på allvar hade dessa usla förhållanden garanterat fortsatt.
”Men Epic köper ju till sig exklusivitet!”, skriker vissa. Och visst, exempel som Metro Exodus där spelet redan såldes på Steam innan det togs bort till förmån för Epics affär bör fördömas. Detsamma gäller de Kickstarter-projekt som i sin pitch utlovat en Steam-version. Rätt ska vara rätt.
Det många inte förstår, eller vill ta till sig, är att konkurrensen till och med kan gynna Steam och dess användare. Nu tvingas ju Valve att se över det som är mindre bra med plattformen
Men i övrigt? Pengar styr världen och även vår hobby. Exklusivitetsavtal är inget nytt i sig. Rise of the Tomb Raider till Xbox One och exklusiva föremål i Playstation 4-versionerna av Call of Duty och Destiny är bara några exempel där plattformshållarna öppnat plånboken för att gynna den egna publiken. Och i de flesta fall så släpps ju ändå titlarna till övriga plattformar, bara långt senare. Väldigt få spel, med undantag för Nintendos, hålls exklusiva för evigt.
Problemet är att vissa spelare blivit berättigade. ”Så länge jag får mina achievements, spelkort och vänlista är jag nöjd”. Att branschen fortsätter dikteras av en endaste aktör blir mindre relevant då. Dessutom hörs aldrig motargumenten lika högt. Ett exempel är Epics mer generösa fördelning av vinsten, där de ger utvecklarna 88 procent. I kontrast till Steams 70 procent. För små spelutvecklare kan dessa summor spela större roll än vad många tror.
Istället samlas lynchmobben på Steams sida för användarrecensioner. Redo att bomba befintliga spel med negativa omdömen. Bara för att spelutvecklarna bakom väljer att satsa på det betydligt mer lukrativa alternativet för sina kommande släpp.
Det många inte förstår, eller vill ta till sig, är att konkurrensen till och med kan gynna Steam och dess användare. Nu tvingas ju Valve att se över det som är mindre bra med plattformen. Och till skillnad från konsolspelare behöver du inte köpa ny hårdvara för att nyttja de spel som är tidsexklusiva för den konkurrerande plattformen. Allt finns bara ett par klick bort.
Det är dags att sluta gråta och börja se den större bilden istället.