Nya R8 är många sportbilsfantasters våta dröm. Bilen är utrustad med en brutal V10-motor, och den har samtidigt en hel del spännande tekniska finesser.
Nya R8 fokuserar på kraft, men det som gör Audis nya sportbil extra intressant för oss på M3 är att den dessutom har en hel del spännande tekniska finesser inbyggda, något som är långt ifrån självklart i en sportbil i det här segmentet. Till det yttre skiljer sig inte nya modellen jättemycket från föregående version. Här finns en hel del snygga detaljer i kolfiber, en kaxig front med led laser-ljud i testbilen samt och ett glasparti baktill där du ser rakt in i motorn. Läckert!
Nya R8 är riktigt läcker utseendemässigt.
Brutal motor
Motorn i testbilen är en brutal V10:a på 5,2 liter med 610 hästkrafter, och R8 gör 0-100 km/h på strax över 3 sekunder. Ett riktigt monster med andra ord. Fyrhjulsdrift och antisladd är skönt att ha i en bil med de här musklerna, och faktum är att R8 är riktigt lättkörd även när vi blir modigare på gaspedalen. Den varken under- eller överstyr när vi pressar den vrålande V10-motorn till max under de korta sträckor detta är möjligt, då vi inte hade tillfälle att testa den på bana.
Du kan samtidigt välja att köra den som en “vanlig” bil utan problem,. Så länge du inte trycker till ordentligt på gaspedalen uppför den sig väldigt snällt på vägen. Och bensinförbrukningen går att hålla ned till omkring en liter milen vilket är riktigt bra med tanke på förutsättningarna. Men det är väldigt frestande att trycka till på gaspedalen när tillfälle ges, om inte annat för det härliga ljudet.
Väghållningen är helt fenomenal och bromsarna mycket effektiva. Vi känner varenda gruskorn på vägen, vilket inte bådar för speciellt skön komfort, men du har å andra sidan full kontroll på bilen när du kör aktivt.
Modernt sportbilsanpassat MMI
Audis Virtual Cockpit är ett modernt MMI som även hittat in i R8-modellen. Däremot saknas skärm i mittkonsolen utan tillverkaren har istället byggt in hela menysystemet och alla funktioner i displayen framför ratten. Och det fungerar riktigt bra! Du kan enkelt växla vy och sköta underhållningssystemet med välplacerade knappar och reglage på ratten. Här finns också den röda start/stoppknappen som vi verkligen gillade. Baktill mellan stolarna (baksäte saknas) finns en dvd-spelare med dubbla minneskortläsare, om du inte vill ansluta din smartphone med bluetooth.
Alla mätare i bilens display är digitala och du kan enkelt växla mellan olika vyer. Ljudet i bilens musikanläggning (där B&O står för högtalarna) är extremt bra. Det som sätter gränserna här är egentligen kupéns utformning och läckande omgivningsljud. Visst saknar vi en del funktioner om vi jämför med exempelvis Audis lyxsedan S8, som adaptiv farthållare och döda vinkelnvarnare. Men det här är en helt annan bil med en annan målgrupp, här finns istället varvräknare, extremt sköna sportstolar och en mockaratt som ger dig superstabilt grepp.
Audi R8 saknar som sagt baksäte, med framtill finns ett bagageutrymme. Räkna dock inte med att få plats med mer än en sportbag. Eller en Ica-kasse. Och varje gång vi stängde luckan var vi nervösa över att vi skulle trycka in den tunna plåten.
I mittkonsolen finns ingen skärm, här har Audi istället valt att ge plats för tydliga reglage.
Sammanfattning
Audi R8 är ett riktigt kraftpaket med härliga köregenskaper, men också en bil som går att köra mer diskret till vardags. Bilen är modern och du behöver inte göra avkall på moderna funktioner bara för att du väljer en sportbil där körupplevelsen är högsta prioritet. Prislappen är ganska saftig, speciellt när du plockar på alla tillval, men det är tydligt att Audi inte har kompromissat på någon punkt när det gäller kvalitet. Nya R8 är helt enkelt en drömbil för dig som vill kombinera sportig körning med moderna bekvämligheter och lyxiga detaljer.
Brutal motor Lättkörd Virtual Cockpit Kvalitetskänslan
Prislappen Saknar en del säkerhetsfunktioner
Fakta Audi R8 Coupé 5.2 FSI quattro 610 hk S tronic
Tillverkare: Audi Pris grundutförande: 1 839 000 kr Pris testbil: 2 287000 kr Motor: 5,2 liters V10 bensin Effekt: 610 Hk vid 8 650 varv/min Växellåda: 7-växlad dubbelkopplingslåda (automat) Vridmoment: 560 Nm vid 6 500 varv/min Prestanda: 0–100 km/h 3,2 sek. Toppfart: 330 km/h Bränsleförbrukning, blandad körning:1,23 l/10 km (fabriksuppgift) Tjänstevikt: 1 630 kg
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!