Pris: Kostar från 319 kronor
Omdöme
När rysarspelet Observer ursprungligen släpptes för tre år sedan möttes det mestadels av hyllningar, trots att konsolversion inte höll måttet. Men med kraften i Playstation 5 och Xbox Series X får vi tv-spelare äntligen upprättelse med en ny version med kraftigt förbättrad grafik och nytt innehåll. Spelmässigt är det fortfarande begränsat och buggar är inte sällsynta, men världen och berättelsen håller oss i ett järngrepp.
Betyg 3 av 5.
Positivt
- Många passager är lika groteska som vackra.
- Ljudet lyfter stämningen, både röster och bakgrundsljud.
- Resorna i offrens minnen överraskar och skrämmer.
Negativt
- Herregud vad vi går vilse.
- Är det en bugg eller feature?
- Bökig kontroll, speciellt i detektiv-läget.
Välkommen till 2084, till en neonfylld dystopi där allt fler kroppsdelar byts ut mot cybergenetiska implantat. Till en framtid där verkligheten och teknik vävs samman till en mardrömsliknande värld där det inte längre går att skilja vad som är på riktigt och vad som är världsförvrängande glitchar. Välkommen till Cyberpun…förlåt, Observer.

Tillbaka till framtiden
Neon, blod, mörker och mord är vad som väntar i den framtidsdystopiska skräckthrillern Observer System Redux. En samhällskollaps av storleken total har skett efter en våg av digitala droger och ett efterföljande krig. I rollen som en specialpolis vandrar vi igenom slitna korridorer i ett stort lägenhetskomplex och förhör de boende om ett mord som skett i en av lägenheterna. Förhör som ger fler frågetecken än svar.
Inledningsvis är det en relativt realistisk värld vi ställs inför. Visst, det är sannerligen ingen positiv framtidsvision den polska utvecklaren Bloober Team målar upp av sin hemstad – men den känns äkta och rotad i en bister vardag. Men ju längre vi kommer, desto mer sjunker omgivningen sakta men säkert ned i det bisarra och förvridna.
Huvudpersonen ingår i en ökänd polisstyrka kallad Observers, vars specialitet är att koppla in sig i personers medvetanden – oavsett om personen är levande eller död. Därinne väntar förvridna sekvenser som visar det senaste som snurrat i huvudet på den person som undersöks. Mardrömsliknande sekvenser som snart börjar blöda över till verkligheten – eller?

Eternal Darkness of the Spotless Mind
Omgivningen och huvudpersonens psykiska förfall får oss att tänka på den gamla Gamecube-klassikern Eternal Darkness; vad är på riktigt och vad är vår allt mer instabila huvudpersons fantasier? Spelar det ens någon roll?
Stämningen är på topp redan när vi tar var våra första fotsteg i den slitna byggnaden och trots det begränsade området vi har att röra oss i, är huset fyllt av rum och vrår som är lika fruktansvärda som vackra. Även om själva spelmomenten i huvudsak går ut på att knata runt, söka efter ledtrådar, prata med de boende och lösa någorlunda enkla pussel, går kalla kårar ofta rakt genom ryggraden och ut i varenda por i kroppen. Speciellt när vi spelar med bra headset/hemmabio och omfamnas av ljudet.
En annan detalj som bygger på kallsvettningarna är den förvirrade layouten i huset. De snirkliga korridorer, stängsel och nedslagna väggar som används för att skapa passager mellan husets olika delar får oss ofta att fundera på vart tusan vi är, och då har vi inte ens nämnt källaren från helvetet. Att det finns något i huset som inte vill ha oss där förstärker också känslan av panik.

Samma resa en gång till
Om du känner igen handlingen, eller spelets namn för den delen, har du kanske stött på versionen som släpptes på pc, Playstation 4 och Xbox One för tre år sedan. Originalspelet möttes av relativt bra kritik, men särskilt konsolversionerna led av förenklad grafik och tekniska problem.
Just den kraftigt nedgraderade grafiken var något som slog ett hårt slag mot inlevelsen. Ett problem som nu är löst, med råge dessutom. Observer System Redux ger oss inte bara den gamla pc-grafiken, utan är ytterligare tillputsat med ännu bättre grafik och en del omgjorda områden.
Det går också att aktivera raytracing för ursnygga reflektioner på väl valda platser, men var beredd på en ojämn bilduppdatering då. Tack vare det lugna tempot är det emellertid inget som påverkar spelandet överdrivet mycket.

Psykologisk skräck eller psykologisk bugg, det är frågan
Något som däremot påverkar spelandet är de buggar som dyker upp titt som tätt. Först och främst har vi de tekniska problem som gör att bilduppdateringen kan tvärrasa utan förvarning. Eftersom spelet innehåller sekvenser där huvudpersonens mentala hälsa kraftigt påverkar syn och rörelser, är det ibland svårt att förstå om det är psyket eller buggar som felar.
Vi stötte aldrig på någon spelförstörande bugg, men med jämna mellanrum var det svårt att förstå vad som skulle göras eftersom till exempel de ikoner som visar vilka objekt vi kan interagerar med inte syns. Lyckligtvis hände det inte jätteofta. Då stör vi oss mer på den onödigt klumpiga kontrollen, särskilt i detektivläget när vi letar ledtrådar.

Perfekt för mörka julnätter
Men i slutändan är varken buggar eller bökig kontroll tillräckligt för att slita oss från världen som målas upp. Nu hoppas vi bara att det kommande Xbox-exklusiva The Medium blir Bloober Teams första riktiga fullträff.
Observer System Redux
Testat: December 2020Genre: Skräck
Utvecklare: Bloober Team
Utgivare: Aspyr
Plattform: Playstation 5, Xbox Series S/X, pc
Testat på: Playstation 5