Så var väntan över. Den 23:e mars landar Playstation 3 i Europas elektronikbutiker. Enligt pressmeddelandet som gick ut i slutet av januari kommer en dryg miljon enheter att finnas tillgängliga i Europa vid lanseringen. Det är nästan lika många som USA och Japan fick, tillsammans, vilket ju onekligen bådar gott för alla som är sugna på att shoppa upp sig på en burk.
PS3 har den stora fördelen att den är både en oerhört billig bluray-spelare och en utsökt spelmaskin. Enligt indikationer i hemmabiokretsar finns det många som kommer köpa en bara för det. Just därför ska det bli intressant att se hur Sony väljer att marknadsföra maskinen. Slå på speltrumman? Fokusera på mediacenterfunktionerna? Eller kommer PS3 att lanseras som en prisvärd bluray-spelare?
Johan Wallén, Prylredaktör
johan.wallen@idg.se
Det ska bli väldigt spännande att se hur bra PS3 säljer här hos oss. Enligt en undersökning som gjordes i butiker i USA nyligen hade drygt varannan butik PS3:or i hyllorna medan ingen hade någon Nintendo Wii på lager. Detta förklarades delvis med att det strömmade in så många PS3:or hela tiden, medan det var glesare mellan Wii-leveranserna. Men det måste rimligtvis också vara så att Wii är populärare.
I Sverige kommer inte tillgången och efterfrågan på Wii att konvergera förrän någon gång i mars, tror de handlare som M3 pratat med. Och det är drygt fyra månader efter release. Vid releasen av Xbox 360 var tillgången begränsad just kring själva släppet för att sedan snabbt stabilisera sig.
PS3 har den stora fördelen att den är både en oerhört billig bluray-spelare och en utsökt spelmaskin. Enligt indikationer i hemmabiokretsar finns det många som kommer köpa en bara för det. Just därför ska det bli intressant att se hur Sony väljer att marknadsföra maskinen. Slå på speltrumman? Fokusera på mediacenterfunktionerna? Eller kommer PS3 att lanseras som en prisvärd bluray-spelare?
För Sonys egen skull får vi hoppas att de lyckas kommunicera hela paketet. Om de bara betonar en aspekt av denna mångsidiga apparat kan det nog trots allt att bli svårt att motivera det relativt höga priset.
johan.wallen@idg.se