Bara månader efter Yakuza 0 är det återigen dags att besöka japans undre värld. Men Yakuza Kiwami skiljer sig inte mycket från föregångaren.
Av Percy Oropeza
M3
Bara månader efter släppet av Yakuza 0 är det återigen dags för ännu en resa in i japans undre värld. Yakuza Kiwami bygger vidare på det vi upplevde i föregångaren, men är även en remake på det allra första spelet i serien. Vi bjuds med andra ord på samma hårdsparkande action som sist och samtidigt en chans att återuppleva den klassiska berättelsen som startade det hela. Men trots att allt, åtminstone grafiskt, känns igen finns det märkbara skillnader mellan Yakuza Kiwami och Yakuza 0. Vi får exempelvis nöja oss med att enbart utforska den fiktiva staden Kamaruocho, vilket kan tyckas rätt snålt jämfört med föregångarens två olika städer. Dessutom går vi tillbaka till att enbart styra Kazuma Kiryu, då narrativet fokuserar på hans återkomst efter en tio år lång fängelsevistelse.
Betydligt mer begränsat
I vanlig Yakuza-manér urartar storyn rätt omgående. Men denna gång känns berättandet mer engagerande och rak på sak, dock inte utan sitt pris. Inledningsvis avlöser nämligen den ena långa scenen den andra och växlar ibland till ytterst enkla uppdrag, som att ta sig till punkt B för att sätta igång nästa sekvens. Tack och lov slipper vi stillbilds-scener denna gång, men det ursäktar inte den otroligt utdragna inledningen. Det tar nämligen ett bra tag innan vi får utforska staden fritt utan irriterande, osynliga väggar. Begränsningarna stannar tyvärr inte där. Stridssystemet är lika eminent som sist och de fyra tillgängliga stridsstilarna kompletterar varandra perfekt. Men när det gäller uppgraderingarna har det pengabaserade systemet från Yakuza 0 gett vika för det äldre, mer förvirrande, erfarenhetsbaserade från övriga titlar. Annars fungerar striderna precis som tidigare, utan smärre nyheter vad gäller motståndare eller taktiker. Vi har nya så kallade Kiwami-attacker, men i grund och botten är dessa bara flashigare versioner av de redan spektakulära avslutningarna som alltid funnits.
Våld, vendettor och minispel
Något som däremot känns fräscht och mer nyskapande är hur Yakuza 0:s andra protagonist, Goro Majima, används i spelet. Numera dyker han titt som tätt upp på de mest oväntade platserna och utmanar dig. Självfallet är han lika snabb och slug som senast och har dessutom tillgång till sina respektive olika stridsstilar. Du kan aldrig riktigt förutspå var han kommer att slå till härnäst eller hur han kommer att agera. Tänk Nemesis i Resident Evil 3, fast betydligt festligare och mer utflippad. En annan minst lika underhållande faktor, som dessutom definierar samtliga Yakuza-spel, är mängden sidoaktiviteter som finns utöver att slaviskt följa storyn. Även om vi saknar vissa minispel från Yakuza 0 räcker utbudet ändå för den som vill varva all action med att tävla med radiobilar, spela spel eller hjälpa lokalbefolkningen. Alla fungerar lika ypperligt för att bryta den stenhårda tonen som återfinns bakgrunden – ibland är det helt enkelt roligare att göra knäppa sidouppdrag än att puckla på ännu ett gäng skurkar.
Omdöme
Det bör sägas på en gång – Yakuza Kiwami kommer nog inte övertyga de som inte redan är frälsta. Rent grafiskt är det intakt och många detaljer känns inklistrade direkt från Yakuza 0. Visserligen är de nya lyckade inslagen riktigt underhållande, men i det stora hela känns Yakuza Kiwami som en lightversion av sin föregångare. Veteraner som inte kan få nog av Kazuma Kiryus eskapader kan däremot se fram emot ännu en välgjord actionfest blandat med ultrajapanska inslag när de är som bäst. Vi som hellre vill ha något helt nytt bör nog snarare vänta in Yakuza 6 istället, som sägs bli något utöver det vanliga.
Fakta: Yakuza Kiwami
Studio: Sega Genre: Action Format: Playstation 4 Lansering: 29 augusti Pris: 399 kronor
Underhållande action. Stor variation på uppdrag. Majima finns verkligen överallt. Bara en stad att utforska. Stundtals mer linjärt än vanligt. Många inslag är inklistrade från föregångaren.