Ny höst betyder nytt Fifa. Och i år är det bättre ställt än någonsin tidigare med EA Sports superpopulära fotbollsspel.
Av Anders Wollner
M3
Historiskt sett kan EA Sports Fifa-serie knappast anklagas för att ha revolutionerat fotbollsgenren. Förra året tog utvecklaren dock ett rejält kliv i rätt riktning tack vare nya Frostbite-motorn, som dels bidrog till att Fifa såg bättre ut än tidigare, och dels gjorde under för spelarnas animationer. En revolution var det väl knappast tal om, men det innebar att Fifa kändes mindre stelt – något som alltid varit den här seriens akilleshäl jämfört med Konamis PES, om vi snackar om det spelmässiga.
Fifa 17 var dock långt ifrån perfekt. Vid en del situationer märktes det lite väl tydligt att EA Sports inte var helt bekväma med sin nya spelmotor, med dråpliga kollisioner där spelare fastnade i varandra som resultat. Även saker som presspel, inlägg och AI var i behov av finputsar. Det går knappast att missa att Real Madrid-stjärnan Ronaldo är omslagspojke för Fifa 18. Tur då att vi i vanlig ordning inte behöver vänta särskilt länge på en vidareutveckling. Varje september betyder som bekant ett nytt Fifa, och med Fifa 18 märks det verkligen att EA Sports har blivit varmare i sina Frostbite-kläder. Det tekniska har överlag fått sig en välbehövlig genomgång, med snyggare gräs och läckrare inramning. Med det sagt ser spelarna fortfarande robotliknande ut på nära håll, med döda blickar, plastig hy och brist på mänsklighet i sina uttryck.
Fler animationer
Nåväl, rent grafiskt var det länge sedan Fifa golvade oss (om ens någonsin?), lyckligtvis har EA Sports lagt desto mer krut på själva spelet på plan. Precis som förväntat är animationerna betydligt fler denna gång, med ett mjukare och mer följsamt spel som resultat. Fifa känns fortfarande lite slött i jämförelse med PES, men skillnaden är åtminstone inte lika stor som förra året. Den kanske största fördelen med utökade animationer är att spelarna känns aningen mer unika i Fifa 18 än i Fifa 17. Återigen är det inte på PES-nivå, där det är oerhört enkelt att se vem man kontrollerar, men framför allt dribblingarna med stjärnspelarna är betydligt bättre. I Fifa 17 spelade det inte så stor roll vem du var – spelarna dribblade på ungefär samma sätt ändå, låt gå för att de sämre inte riktigt klarade av samma avancerade manövrar som de största stjärnorna. I Fifa 18 ser det betydligt bättre ut, och dribblingarna kan också användas som en mer naturlig del av spelet än tidigare. Särskilt då om du spelar med ett skickligt lag.
Men den största skillnaden är att Fifa 18 inte känns alls lika statiskt som senast. Bollbanorna känns inte lika förutbestämda, varken när du passar eller skjuter. Till en början leder det till en del lustiga situationer där vi missar enkla passar – flera gånger med mål i baken som resultat. Men snart står det klart att vi kan slå passar som tidigare hade svårt att hitta mottagare. Framför allt gör detta under för inläggen, som i Fifa 17 närmast var undermåliga. Numera är det betydligt enklare att hitta rätt från kanterna.
Fortfarande en del problem
Spelmässigt är alltså Fifa 18 bättre än någonsin, men det är ändå en bra bit från perfektion. AI:n fortsätter att ta märkliga beslut, särskilt målvakterna upplevs som instabila och släpper förbi sig en hel del enkla bollar. Inte heller försvarsspelet är särskilt bra. Det är lite väl lätt att skära förbi försvarare med djupledsbollar, och de datorkontrollerade spelarna har en tendens att missa markeringar och strunta i att hålla ihop försvarsslinjen. Markeringsspelet överlag är riktigt ojämnt, vilket inte minst märks vid spel inne i straffområdet där anfallande lag oftast har väl stor fördel oavsett hur individuellt skickliga försvararna är.
Det här är problem som de flesta Fifa-spelare känner väl till vid detta laget. Spelmässigt överglänser de positiva delarna de negativa, men det känns trist att EA Sports inte riktigt fått rätt på samtliga detaljer.
The Journey är tillbaka
Nåväl, utanför planen är det som alltid i det närmaste perfekt. Här finns spellägen för alla smaker, med ett omfattande onlineläge, ett karriärläge som visserligen är i behov av en rejäl uppdatering, men som trots allt fortfarande underhåller, och naturligtvis Fifa Ultimate Team. Alex Hunter är tillbaka! Dessutom får vi en fortsättning på The Journey, som ju var ett av de bästa inslagen i Fifa 17. Här får vi återigen inta rollen som Alex Hunter, denna gång med avspark i den brasilianska gatufotbollen (Fifa Street-fans lär hoppa jämfota av glädje). De mest irriterande inslagen senast – som orealistiska krav under match och säsong – är delvis borta. Vi får fortfarande dumma avdrag för småsaker som vi inte riktigt kan rå för, men allt som allt är The Journey precis lika underhållande denna gång.
Ett bättre spel?
Så till den viktigaste frågan: Är Fifa 18 ett bättre spel än Fifa 17? Jadå. De flesta detaljer är förbättrade, och inte minst spelet på plan är mjukare, mindre statiskt och erbjuder större valmöjligheter. Men EA Sports har fortsatt en del att jobba på, och vid en direkt jämförelse med PES 2017 får vi nog säga att Konami även denna gång går vinnande ur fotbollskampen på gräset.
Men det börjar bli hårfint nu – och där Konami tar små steg varje gång förbättrar EA Sports desto mer. Fifa har ju dessutom en gigantisk fördel i form av den otroliga inramning som följer med alla licenser. Är du typen som kan rabbla upp startelvan i halva Premier Leauge och sitter och räknar ner dagarna till nästa lördag är det knappast någon diskussion om saken: Fifa 18 är ett måste i spelhyllan i höst.
Fakta Fifa 18
Genre: Fotboll Utgivare: Electronic Arts Utvecklare: EA Sports Format: Windows, Switch, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360, Xbox One Testat format: Playstation 4 Pris: 600 kronor
Fler animationer. Mindre statiskt. Bättre inläggsspel. The Journey Returs. AI:n är inte helt perfekt. Alla spellägen har inte fått lika mycket kärlek. Inte jättesnyggt.