Cirkeln (2015) – Viaplay
Just när man trodde att hypen runt Låt den rätte komma in inte skulle ge fler svenska fantasy noir-framgångar dundrar Cirkeln in och visar hur bra vi är.Böckerna av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren hade så starka och definierade scener att en filmversion bara var en tidsfråga.
Det ursvenska, nedgångna brukssamhället Engelsfors formar en perfekt bakgrund till hur sex tonårstjejer upptäcker att de har övernaturliga krafter som de måste använda mot ett till synes oövervinnerligt hot.
Missa inte världspremiärerna av de nya Beck-filmerna! Välj ett av de olika erbjudandena från vår samarbetspartner C More här!
Genidraget är att fokus ligger minst lika mycket på tjejernas hemmiljöer som på den stegrande spänningen – utan att landa i den trötta realism som så slentrianmässigt hemsöker svenska deckare.
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (2013) – Netflix
En film som redogör för premissen i titeln förväntas vara en rak historia. Och bortsett från historiens alla Forrest Gump-aktiga vindlingar i nutid och dåtid är berättandet så där självklart som bara vissa kreatörer klarar av.Allan (Robert Gustafsson) får iklä sig ett fascinerande öde. Filmen drivs framåt av hans enkla livsfilosofi men behållningen är egentligen underhållningen man får längs vägen.
Filmen är trots absurditeterna en provkarta på tillspetsade svenska vardagskaraktärer. Från klumpiga smågangstrar till den otroligt veliga evighetsstudenten (som det verkar fritt fram att hata nästan hela filmen) känner vi oss ganska hemma.
Författaren till den bokliga förlagan, Jonas Jonasson, har ett lika intressant öde – en mediemogul som brände ut sig, sålde allt, flyttade till Schweiz och skrev Sveriges mest sålda bok.

Svenskjävel (2014) – C More
Sverige och svenskarna är inte så himla bra som vi vill tro. Med den humordoftande premissen kan man sälja in den här filmen som i själva verket handlar om en hel generation. Och samtidigt om tre personer som dras till varandra och smärtan i dessa relationer.Det låter som en soppa men Ronnie Sandahls – Aftonbladetkrönikören som blev författare och nu filmskapare – framgångar är välförtjänta tack vare en klichébefriad, rak och egen stil som sätter fingret på samtiden.
Filmen är naturligt välspelad, inte minst Dino (Bianca Kronlöf, Full patte), svenskan som hankar sig fram med småjobb på en nedlåtande norsk arbetsmarknad. Det två andra karaktärerna är en frihetslängtande Steffen (Henrik Rafaelsen) och hans tyngda tonårsdotter (Mona Kristiansen).
Som skildring av den nya underklassen kan man gärna se Svenskjävel som uppladdning innan man går och ser bioaktuella Yarden.

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (2014) – C More
Man måste utmanas för att ta sig vidare i livet och där spelar konsten en roll. Vissa saker hinner vi bara inte fråga oss själva i vardagen.När du ser den här mörka sagan bör du inte tänka på den upphöjda Roy Andersson utan på hur mycket detaljrikedom som får plats i ett grått och beigt färgspektrum. Fäst dig vid vilka tankar som föds i stället för att söka en röd tråd.
De 39 laddade tablåerna är löst sammanfogande och lättas upp av Sam och Jonathan, hjälplösa försäljare av skämtprodukter (framför allt vampyrtänderna kämpar de med). Vad som förenar alla karaktärer uppmanas du själv att tolka.
Det är en manlig, hård blick vi ser men filmen (den tredje i Anderssons svit ”om att vara människa”) framstår som en ursäkt för vad den blicken har ställt till med, från Karl XII:s fältslag till nutid.
Temat, alltid lika aktuellt, är vad ensamhet gör med oss, och vad ensamma människor gör med sin omgivning.
