Vi testar Ford Kuga – rymlig och bekväm med en överkomlig prislapp
Kuga Vignale TDCi 180 AWD är en sober version av den annars ganska slätstrukna Kugan. Ford Kuga är en bra bil till ett bra pris.
Av Jesper Landén
M3
Det är en sober version av den annars ganska slätstrukna Kugan som möter oss i garaget. Vitlackad med pärlemoreffekt, kromdetaljer och logotypen Vignale placerad på flyglarna och på bakluckan. Vignale är inte bara ett utrustningspaket innehållandes de mesta i tillbehörskatalogen, utan också en tjänst där utvalda Ford-handlare passar upp på en med biltvättar, förtur vid verkstadsbesök, upphämtning och fri lånebil vid service.
Ford Kuga Vignale – när du vill ha glam och glamour
Ford Kuga har precis fått en uppgradering och vissa saker syns redan vid första anblicken, de andra ligger dolt inuti. En speciellt välkommen nyhet är uppgraderingen av Fords MMI. Numera hittar vi Sync3 – som är ett stort lyft från Sync2.
Nya Ford Kuga har en ny front som andas mer av Ford Edge än av den gamla modellen. Grillen har blivit mer dominant och lyktorna mer avsmalnande och smäckra. Ford Kuga ska konkurrera med Toyota RAV-4 och Mazda CX-5 och det är en tuff klass att utmana.
I nya Kuga har man också städat upp lite. Den vita, perforerade skinnklädsel skrämmer oss lite när vi börjar montera bilbarnstolar, men den visar sig tåla en hel del och är dessutom enkel att torka av.
Den går att köpa från 216 000 kronor, visserligen med skralt på utrustningslistan men du får ändå en riktigt bra bil för dom pengarna.
Vill du sedan ha glam och glamour ska du snegla på Vignale varianten. Den startar på 369 500 kronor och då kommer den ganska rejält utrustad. Om klickar i allt i utrustningslistan landar vi på saftiga 437 100 kronor, och då tycker vi nog att en Volvo XC60 D4 AWD Classic är ett bättre köp. Förarmiljön är bra, men vi tycker fortfarande att den känns lite omodern jämfört med andra europeiska konkurrenter. Ratten är fortfarande belamrad med knappar och trots att reglagen är lätta att styra så känns det varken intuitivt eller modernt.
Ford Kuga är precis som sin syster Mondeo utrustad med en rad funktioner. Lane assisten är bra men reagerar alltför sent – hjulen har redan passerat över linjen innan den gör ljud ifrån sig. Det automatiska helljuset fungerar riktigt bra om än lite långsamt i reaktionen.
Adaptiv farthållare
Den adaptiva farthållaren är också godkänd, men saknar kö-assistenten där farthållaren håller bilen på rätt avstånd i köer under 30 km/h. Stereon är riktigt välljudande och det känns mer och mer som bilen blir den naturliga platsen att avnjuta musik ostört på, åtminstone för en trebarnsförälder.
Drivlinan i Ford Kuga Vignale är den samma som vi testa i Ford Mondeo och den gör mycket bra ifrån sig.
Omdöme
Slutsatsen är att nya Ford Kuga är en bra bil till ett bra pris. Inte bäst, men inte heller dyrast. Och även om det låter tråkigt som summering så är det inte fy skam. I denna mellanklass så är den absolut topp fem.
Fakta Ford Kuga Vignale TDCi 180 AWD
Pris från: 369 500 kronor Pris testbilen: 437 100 Motor: 4-cylindrig diesel, 2,0 liter Max motoreffekt: 180 hk vid 3 500 v/min Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000-2 500 v/min Prestanda: 0-100 km/h, 10 sek. Toppfart 200 km/h Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 5,2 l/100 km
Drivlinan Design
Lite överarbetad i Vignale-utförandet ingen kö-assistens