Renault Espace: Kompetent MPV för under 7,5 basbelopp
Renault Espace är inte längre en minibuss utan mer en respektabel kombi.
Av Jesper Landén
M3
Renault Espace har blivit mer av en sober multifunktionskombi än en praktisk personfraktare. Borta är den tidigare versionens ”bussighet”. Bilen är lägre och man har prioriterat komforten för de fem främsta i bilen. Det är inget vi egentligen tycker är dåligt men om man köper en bil som ska forsla fler än fem personer dagligen finns det helt klart bättre alternativ. Behöver ni inte så mycket packutrymme är kanske Renault Grand Scenic ett alternativ. Renault Espace har ingen lämplig inställning som gör bilen bekväm sjusitsig ens för större barn. MMI:t är bra men Renault Espace har fortfarande ingen Apple Carplay att välja till men annars är Renaults R-Link både modernt och överskådligt. Läs mer om Renaults MMI i vårt test av Renault Grand Scenic
Invändigt är Renault Espace mycket elegant. Vi snackar stora och bekväma skinnfåtöljer, även om sittdynan är i kortaste laget för vår testperson på 185 centimeter. Det läckra LED-ljussystemet som har ljuskällor runt om i kupén ändrar färg och styrka beroende på vilket körprogram som är valt. Ljuset i kupén kan förstås ställas helt individuellt också.
Det jättelika glastaket adderar också en rymd till kupén. Vi påminns om Renaults reklam där Kevin Spacey rattar runt Renault Espace – och nog lämpar sig bilen lika väl för direktörerna som för småbarnsföräldrarna. Renault Espace är inte brusig som en vanlig minibuss utan den nya formen gör att kupén blir avsevärt tystare än sina föregångare.
Renault Espace är tyvärr utrustad med den mest korkade dryckeshållaren vi varit med om. Man har satt ett ”tak” ovanför dryckeshållaren där man placerat växelväljare och körprogramsväljare. Det är så brett att det krävs yogapositioner för att få in handen under för att greppa kaffet eller vattenflaskan. Att sen få upp kaffet till munnen utan att spilla bedömer vi som något helt ouppnåeligt. Vi har prisat Renault tidigare, bland annat i testet av Renault Grand Scenic för deras geniala lösningar för exempelvis dryckeshållare, men här har det blivit rejält fel. Renault Espace är mycket bekväm som femsitsig och är fullkomligen perfekt för trebarnsfamiljen. Andra sätesradens separata stolar gör att inställningarna är många och bra. Att kombinera en vuxen, en bakåtvänd bilbarnstol och en bälteskudde är busenkelt. Dessutom gör möjligheten att skjuta sätena i längsled att insteg och ilastning av barn blir plättlätt. Vi kan dock sakna de smarta, uppfällbara borden som i liknande modeller sitter fästa på framstolarna.
Testbilen är en Renault Espace Zen Energy dCi 160 EDC och som namnet skvallrar om är det en dieselvagn med 160 hästkrafter. Ett mycket bra motorval och en bra växellåda. 1,6 liter, fyra cylindrar och dubbelturbo är en riktigt kompetent kombo. Automatlådan är av dubbelkopplingstyp. Växelväljaren är udda utformad och hanteras inte helt konventionellt och det tar ett tag innan vi vänjer oss. Växelväljaren ska först föras mot föraren för att sedan skjutas framåt för att backa och bakåt för att köra framåt. Dagens Renault är utrustade med körprogramsväljare, men vi rekommenderar verkligen endast Comfort-läget, de andra känns helt onödiga. Exempelvis gör Sport-läget bilen nästan okörbart ryckig och stökig.
Det individuella läget kan ju förstås användas, men Renault har gjort sitt jobb med Comfort-läget. Testbilen är helt fullutrustad och det innebär bland annat Adaptiv farthållare, Dödavinkel varnare och en massa annat smått och gott. När det kommer till säkerhetsfunktionerna är de riktigt bra, men vi tycker som i så många andra bilar att den adaptiva farthållaren borde fungera i lägre hastigheter likt andra leverantörers köhållnings assistenter. Dödavinkelvarnaren fungerar felfritt men filbytesvarnaren reagerar för sent.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis så får vi säga att Renault Espace är en mycket bra bil i semi-premiumsegmentet. Den är inte längre den minibuss den en gång var och vi uppskattar det. Utrustningslistan är lång och standardutrustningen är frikostig. Drivlinan är väl avvägd och förbrukningen är hanterbar. För familjen med tre små barn är den utomordentlig men om du har fler barn så rekommenderar vi någon annan bil, kanske Volkswagen Sharan, Ford Galaxy. Mercedes V-klass eller Volkswagen Multivan.
Fakta Renault Espace Zen Energy dCi 160 EDC
Motor: Diesel, 4 cyl Effekt: 160 hk vid 4000 rpm Vridmoment: 380 Nm vid 1750 rpm Drivning: Framhjulsdrift med fyrhjulsstyrning Växellåda: Automatväxellåda, 6-stegad Prestanda: 0–100 km/h 9,9 sek. Toppfart: 202 km/h Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,6 l/100 km (enligt tillverkaren) Pris: Från 319 900kr, testbilen 435 300 kronor.
Bra motor och växellåda men körprogrammen känns onödiga Otroligt rymlig för fem personer Designen Prisvärd
Dryckeshållaren! Den tredje radens säten Med lite utrustning så springer den iväg i pris