Sony Ericsson är ute efter revansch på marknaden för så kallade smarta telefoner.
– P1 klarar allt som krävs av en smartphone och vi har fått en oerhört positiv respons från operatörerna.
M3:s mobilredaktör Daniel Hessel rapporterar om de nya lurarna kring lunch!
Konkurrensen är stenhård inte minst från Microsoft vars operativsystem dyker upp i allt fler smarta telefoner anpassade för det mobila kontoret.
Strax efter åtta på tisdagskvällen presenterade världens fjärde största mobiltelefontillverkare uppföljaren till P990. Den nya så kallade smarta telefonen P1 är 25 procent mindre än P990 och har alla tänkbara funktioner för kontorsfunktioner i mobilen.
– P1 är en kanonprodukt och jag hoppas att vi kan stärka vår position på marknaden, säger produktchefen Per Alksten till it24 och fortsätter:
Sony Ericsson har en lång bit att vandra för att lyckas på marknaden för smarta telefoner.
I fjol såldes 70,9 miljoner så kallade smarta telefoner varav Nokia svarade för cirka 40 miljoner, enligt undersökningsföretaget ABI Research.
– Det är väldigt olika hur det ser ut i olika delar av världen, Blackberry är exempelvis väldigt starka i USA men jag tror som sagt att vi har en väldigt stark produkt den här gången, säger Alksten.
Analysföretaget Gartner räknar med att försäljningen av smarta telefoner stiger till 100 miljoner enheter i år.
Microsoft räknar med att cirka 20 miljoner mobiler med operativsystemet Windows Mobile 6 säljs under nästa år och hoppas kunna knipa en marknadsandel på cirka 20 procent redan i år.
– Konkurrensen är väldigt hård och det dyker hela tiden upp nya aktörer, konstaterar Alksten.
Sony Ericsson vd Miles Flint har sagt att målsättningen för Sony Ericsson är att bli världens tredje största mobiltillverkare bakom Nokia och Motorola.
– Det är marknaden som avgör det men för oss är det oerhört viktigt att ha en stark och bred produktportfölj för att lyckas, och jag tror mycket på telefonerna som vi lanserar i år men även hur det ser ut 2008, säger Alksten.
P1 lanserar under 3:e kvartalet och priset blir enligt Per Alksten i trakterna av det pris som P990 hade när den lanserades.
Sony Ericsson lanserar även tre andra mobiler: T650, S500 och T250.
T650 är en telefon med ett skal av rostfritt stål och en skärm i mineralglas medan S500 är en modell där man skjuter upp skärmen för att komma åt tangenterna.
– Det är detaljerna som utmärker T650 och S550. Våra designer lät sig inspireras av naturen och det nordiska ljuset när de utvecklade dem. Telefonerna är vackra, uttrycksfulla och fyllda med liv och energi. Men också laddade med innehåll och funktioner, säger Martina Johansson, kategorichef på Sony Ericsson.
T250 är en enklare modell inriktade mot lågprismarknaden.
– Vi inser att en del användare vill ha en enkel telefon, men vi känner inte att det ska behöva innebära en simpel design. Tekniskt sett fokuserar T250 på det grundläggande, men den avancerade designen påminner mer om en premiumtelefon, säger Martina Johansson.
Sony Ericssons resultat för årets tre första månader var sämre än väntat. Vinsten på 362 miljoner euro och försäljningen på 2,9 miljarder euro levde inte upp till marknadens förväntningar.
Dessutom sjönk den genomsnittliga intäkten per såld mobil till 134 euro från 146 euro i det fjärde kvartalet 2006.
Sony Ericsson bedömer att den totala världsmarknaden i år uppgår till 1,1 miljarder sålda mobiler.
M3:s mobilredaktör Daniel Hessel rapporterar om de nya lurarna kring lunch!