Expertbetyg
Fördelar
- Rymlig och bekväm
- Bra räckvidd
- Mycket utrustning standard
Nackdelar
- Långsam DC-laddning
- Finns inte med fyrhjulsdrift
Omdöme
Nya Kia Niro EV är utan tvekan en genomtänkt och trevlig elbil där du får mycket utrustning och bra räckvidd för pengarna. Med långsam DC-laddning blir det dock inte speciellt kul att ge sig ut på längre resor och här tappar bilen mot flera konkurrenter.
Stort test av elbilar – hetaste modellerna
Förväntningarna var på topp när jag först fick låna in Kia Niro EV i mitten av december, något som dock slutade i ett äventyr med bärgare då vattenpumpen till batteriet och kylsystemet pajade. Väl fixad var det dags att ge bilen en ny chans och efter en veckas problemfri körning konstaterar jag att det här är en riktigt lyckad uppdatering.

I februari i år testade jag Niro EV Action, det vill säga den lägsta utrustningsnivån. Viktiga säkerhetssystem och förarhjälpmedel fanns ändå här liksom en hel del finesser som annars vanligtvis brukar vara dyra tillbehör i andra bilar. Nu har jag även haft möjlighet att testa Advance Plus-versionen, som kostar dig dryga 60 000 kronor mer än grundmodellen.
Batteriet och elmotorerna i nya Niro EV ska vara desamma som i den första modellen, däremot är själva bottenplattan helt ny. Utvändigt känns bilen modern och jag gillar det säregna bakpartiet med de speciella lyktorna. Advance Plus finns med svart eller silverfärgad c-stolpe, en detalj som lyfter utseendet märkbart.
Grejen med elversionen av Kia Niro när den kom var att den var ganska ensam i sitt segment – elektrisk crossover suv med hyfsat lågt pris och rejäl räckvidd. Nya Niro EV 2023 är inte riktigt lika “billig” samtidigt som konkurrensen i segmentet är hårdare än för ett par årsedan. Hur står sig då nya bilen mot alternativ som Volkswagen ID.3, MG4 Electric och liknande alternativ från Citroën och Peugeot?

Jag sitter riktigt bekvämt i bilen och komforten är helt okej. Lite plastiga detaljer, visst, och när du kommer ut på motorvägen och närmar dig 90-strecket gör sig väg- och vindbrus snabbt påminda. Men kupén känns rymlig, genomtänkt och här finns massor av bra tekniska detaljer som gör körningen smidigare och roligare. Baksätet är dessutom stort nog för två vuxna.
Bara framhjulsdrift
Niro EV finns bara med framhjulsdrift, men säkerhetssystemen gör ett bra jobb när det är halt på vägarna. Adaptiv farthållare är standard även i billigaste modellen och den gör ett bra jobb. Bilen är lättkörd men inte lika pigg som flertalet konkurrenter. 0-100 km/h på nästan 8 sekunder är långsammare än de flesta nyare elbilar jag testat, även om det räcker gott och väl för vardagskörning. Med paddlar bakom ratten kan du ställa in hur hård bromskraftregenerering du vill använda för att ladda upp batteriet. Jag är själv inget fan av så kallad “one pedal drive” och du kan låta Niro EV rulla som en vanlig bil när du släpper gasen. Bra!

Hur är då räckvidden i nya Niro EV? Förhållandevis bra. 35 mil vintertid på fullt batteri är inga problem, men inte de 46 mil som WLTP-cykeln lovar. På skärmen kan du se uppskattad återstående räckvidd med eller utan användning av klimatanläggningen på ett tydligt sätt.
Vad som är mindre bra är snabbladdningen. Maximal effekt bilen kan ta emot vid DC-laddare är 72 kW vilket inte räcker till vid långresor. Laddstopp som med en EV6:a eller en Tesla Model Y tar 20 minuter av din tid kommer istället att kräva omkring det dubbla om du tar Niro EV på långresa. Laddar du hemma räcker dock ombordladdaren på 11 kW till för AC-laddning.

Fakta Kia Niro EV
Tillverkare: Kia
Testad: Maj 2023
Pris: Från 530 500 kronor (Action)
Motor: 204 hk elmotor
Batteri: 64,8 kW
Räckvidd (WLTP): 460 km
Energiförbrukning: 1,57 kWh/mil (WLTP)
Drivning: framhjulsdrift
Växellåda: Automat
Prestanda: 0-100 km/h på 7,8 sek
Toppfart: 167 km/h
Snabbladdning DC: Max 72 kW
Ombordladdare AC: 11 kW 3-fas
Fordonsskatt: 360 kr/år