Expertbetyg
Fördelar
- Prestandan
- Bra komfort
- Snygg
- Tydligt MMI och mätarkluster
Nackdelar
- Hög förbrukning
- Laddkurvan (DC)
- Förhållandevis dyr
Omdöme
En riktigt läcker elbil som är kul att köra och som bjuder på en hel del bra funktioner utöver brutal motorprestanda. Den kostar betydligt mer än största konkurrenten, Teslas Model Y Performance, men den har samtidigt en del praktiska fördelar gentemot Tesla. Och den har en mustang på grillen…
Stort test: Bästa elbilarna
Vi har tidigare bara testkört “vanliga” Mach-E en kortare period, men när vi fick nys om att GT-modellen fanns för test var vi snabba med att boka upp bilen en vecka. Testbilen är en riktigt läcker sak i färgen Cyber Orange, som Ford kallar den (som bara finns tillgänglig i GT-versionen). Med specar på 487 hästkrafter och 860 Nm vridmoment är det med höga förväntningar vi hämtar upp bilen.

Vanliga Mach-E lämnade inte några bestående intryck hos oss, då den var något av en besvikelse körmässigt. Mustang-varumärket förknippar vi helt enkelt med andra värden och känslor än de vi fick under vår första bekantskap med bilen. Nya Mach-E GT är dock något helt annat. Utseendemässigt är den i stort sett identisk med bilen vi testkörde senast, bortsett från den svarta grillen. Vi gillar Mach-E:s former, framför allt fronten.

Mätaren visar 500 km till tomt batteri när vi hämtar upp bilen och startar den i Whisper-läge. Ett av tre körlägen, och som namnet antyder ett mer beskedligt sådant. Med motor kapabel till 0-100 km/h på 3,7 sekunder gäller det att vara varlig med högerfoten, framför allt innan du har koll på hur bilen beter sig, och verkligen om du ska koppla ur en del av säkerhetssystemen.
Stort test: Bästa elbil 2022
Redan innan du kliver in i bilen kommer du märka att Ford valt en något udda lösning för hur dörrarna öppnas. Istället för traditionella dörrhandtag trycker du på en knapp för att öppna. De främre dörrarna har ett litet handtag, för att få upp dörren helt, medan baksätesdörrarna ploppar ut, så att du får helt enkelt greppa dörren för att öppna. Inga problem alls en varm dag i maj, men frågan är hur bra det fungerar när det blötsnön fryst på om bilen stått utomhus en dag i januari.

Invändigt är bilen fräsch med en blandning av tyg, mocca och läder. Inte riktigt top of the line när det gäller kvalitet, men absolut bra nog för att det ska kännas fräscht. Högtalarna i testbilen är märkta B&O och i mitten sitter en riktigt fet stående skärm med den senaste versionen av Fords Synk-system.
Bra skärmar och trådlös Carplay
Apple Carplay fungerar trådlöst och det finns en sådan laddare för din mobil. Stolarna fram är riktigt bekväma. Lagom sportigt skålade, utan att kännas extrema på något sätt. Vi gillar också att det sitter en liten skärm framför ratten, där du ser allting viktigt under körning. Till skillnad från Tesla, där du är helt utelämnad till den stora mittenskärmen.

Baksätet är också rymligt i Mach-E. Du fäller enkelt sätet eller delar av det om bagageutrymmet inte räcker till. Under motorhuven finns också ett litet utrymme för extra packning.
Släpper lätt
Trots att bilen är fyrhjulsdriven släpper den väldigt lätt när vi trycker gasen i botten, även på torr asfalt. Jämfört med andra accelerationssnabba fyrhjulsdrivna elbilar känns Mach-E GT helt enkelt mer opålitlig när vi pressar bilen. Samtidigt är dock väghållningen bra och fjädringen (adaptiv Magneride) är väldigt bra. Vi hade möjlighet att ge oss iväg på en långkörning och kunde konstatera att komforten överlag i bilen är riktigt bra. Visst, det läcker in väg- och vindljud när vi kör i högre hastigheter, men det här är en bil du kommer att trivas med både på motorvägen och på kurviga landsvägar.

Hur mycket el drar då den här bilen i praktiken? Aningen för mycket i vår smak. Men eftersom batteriet är väl tilltaget når du ändå minst 35 mil sommartid. Vi låg mellan 2-3 kWh/mil under testveckan, oftast i den övre delen av spannet.
Mach-E GT har ombordladdare för 11 kW när du laddar hemma vid egen AS-box och när du laddar på DC-laddare längst vägen klarar den på pappret att ta emot 150 kW. Vi testade att ladda på ett par olika Ionitystationer och mycket riktigt börjar laddkurvan på topp (150 kW+). Men när du kommer upp i 80% batteri sjunker snabbt laddningseffekten ned till ca 50 kW, för att sedan gå riktigt långsamt när du passerar 90%-strecket. Här hamnar Mach-E GT helt enkelt på efterkälken jämfört med de bästa konkurrenterna.
Smidig app
Med appen Fordpass kan du låsa och låsa upp bilen på distans, boka service, kolla lufttryck i däcken samt hålla koll på laddningen av din bil. Och en del annat. Appen är enkel att använda. Du reggar din bil smidigt på två minuter med hjälp av vin-numret när du väl skapat ett konto.

Med en prislapp som börjar på nästan en miljon kronor är Ford Mustang Mach-E GT betydligt dyrare än Tesla Model Y Performance och inte så långt ifrån påkostade tyska premiumbilar. Samtidigt finns det saker som vi verkligen gillar i Fords nya bil, som fjädringen, det digitala mätarklustret och detaljer som kodlåset vid förardörren. Även om den här bilen har väldigt lite gemensamt med en klassisk mustang framkallar den ändå ett rejält ha-begär.
Fakta Ford Mustang Mach-E GT
Tillverkare: Ford
Testad: Juni 2022
Pris: Från 970 900 kronor
Motor: Elmotorer på totalt 487 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sek
Toppfart: 200 km/h
Räckvidd (WLTP): 500 km
Angiven förbrukning: 2,0 kWh/mil
CO2-utsläpp: 0 g/km
Fordonsskatt: 360 kr/år