Ctek Chargestorm Connected 2: Robust och klumpig laddbox
Cteks Chargestorm Connected 2 är en rejäl laddbox som du säkert sett i offentliga miljöer. För hemmabruk är den dock inte lika intressant.
Av Mikael Lindkvist och Niclas Hallin
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Robust
Bra app
Nackdelar
Trådlös uppkoppling är inte standard
Formatet
Omdöme
Ctek Chargestorm Connected 2 är en rejäl laddbox för dig som vill kunna ladda elbilen snabbt och stabilt hemma. Boxen är uppkopplad (dock ej trådlöst som standard) och vi gillar den tillhörande appen. Men den är väl stor för en snygg installation vid garaget till villan, jämfört med de nya smidigare alternativen. Läs vårt stora test av laddboxar för elbilen
Cteks nya Chargestorm Connected 2 är en riktigt gedigen laddbox som monteras antingen på vägg eller på stolpe. Den levererar upp till 11 kW och finns med en eller två laddkontakter. Vi har testat boxen i singelkontakturförande, med ett Typ 2-uttag. Vi testade Ctek Chargestorm Connected 2 första gången för ett år sedan, men har testat den igen, då många av konkurrenter släppt nya boxar och konkurrensen förändrats rejält. Boxen installerades den här gången mot en elcentral där 3-fas 25A fanns tillgängligt. Samtidigt installerades (i centralen) en lastbalanserare (ingår ej som standard), som säkerställer att boxen inte plockar ut mer ström än vad som är lämpligt, med tanke på annan utrustning i huset. Installationen är smidig men boxen är förhållandevis stor. Boxen är stor i jämförelse med nya slimmade varianter från konkurrenter som Easee, Zaptec och Wallbox. Designen är inte den snyggaste, men den är extremt robust. Plåthöljet andas industridesign och lär överleva sina plastiga konkurrenter med många år. På höger sida sitter laddkontakten, skyddad av en rejäl lucka. Om du har begränsad utrymme där du tänkt installera boxen, då kan det bli problem med sidomonterad kontakt.
Förutom en tjock elkabel, som drogs fram från elcentralen, kopplade vi även in boxen via ethernetkabel till nätverket, för att nå de uppkopplade funktionerna. Ctek Chargestorm Connected 2 har även 4G-uppkoppling som tillval, något som vi inte har testat.
Att komma igång med appen är enkelt. Under den låsbara luckan sitter en klisterlapp med ett app-id, som du använder för att registrera boxen mot ditt konto. Frontluckan är även låsbar med nyckel. Appen Taking charge är enkel att använda. Här kan du se hur mycket du laddat, ställa in laddningsscheman med mera.
Laddade ett gäng testbilar
Vi testade laddboxen under flera veckor med ett gäng olika elbilar. Bland annat Kia EV6, Ford Mustang Mach-E GT och laddhybriden Ford Kuga phev. Det är smidigt att kunna gå in i appen och välja när vi vill att bilen ska laddas. Detta är annars en funktion många elbilar också har, så det är inget vi tycker är superviktigt att kunna styra direkt i laddboxen.
Däremot är det intressant att kunna följa hur mycket el som går åt och på det sättet få en mer konkret bild av hur mycket det kostar att köra elbil. Annars märker du detta bara genom att din totala elräkning växer. Under huven sitter en säkring samt en analog mätare, något du knappast har nytta av som privatperson. Det inbyggda kabellåset fungerar bra och kopplar snabbt i och ur. Boxen är ip54-klassad och ska klara från -30 till +50 grader. Det finns nyare boxar från andra tillverkare med ännu bättre skyddsklass. Priset på 7 495 kronor (efter avdrag och utan lastbalansering) är högt, med tanke på att boxen är omodern, onödigt stor och att den inte har trådlös uppkoppling. Den kan absolut vara ett alternativ till bostadsrättsföreningen, där många är och rycker och sliter i samma laddare, men för hemmabruk finns bättre alternativ.
Fakta Ctek Chargestorm Connected 2
Tillverkare:C-tek E-mobility Lägst pris: 10 195 kronor hos Laddboxbolaget.se (efter avdrag) Maxström och laddningseffekt: 11kW vid 16 A/3-fas (TN-nät) Uppkoppling: Ethernet, 4g som tillval Rfid-läsare: Ja (tillval) Lastbalanserare: Ingår ej Skyddsklass: IP54 Mått: 449 x 282 x 160 mm Fast kabel på box: Nej Övrigt: