Det finns anledning att fira på huvudkontoret i Samsung City. Försäljningssiffror för Samsung Galaxy S23-serien har börjat trilla in, och det verkar ha gått bättre än förväntat. Samsung räknade med att försäljningen av Galaxy S23 globalt skulle öka med 10 procent jämfört med Galaxy S22, men Zdnet rapporterar att siffrorna från många regioner pekar på en större ökning än så. Det trots en global ekonomisk nedgång.
I Europa har Samsung sålt 50 procent fler Galaxy S23 än under samma period den föregående generationen, och liknande siffror ekar från andra regioner som det rapporterats om. På den indiska marknaden har man sett en ökning på 40 procent, i Mellanöstern är ökningen 50 procent, och störst tillväxt än så länge har varit i den Central- och Sydamerikanska marknaden, där Galaxy S23 har sålt 70 procent mer än föregångaren.
Läs även: vårt test av Samsung Galaxy S23 Ultra
Just i rådande tider är det också intressant att det är lyxversionen, Samsung Galaxy S23 Ultra, som sålt mest. Ultra-modellen står för 60 procent av sålda Galaxy S23-mobiler, medan basversionen Galaxy S23 och Galaxy S23 Plus står för 20 procent vardera.