Videojätten Youtube har ännu än gång ändrat på regelverket för vad som gäller för att räknas som annonsörsvänlig på plattformen. I november förra året introducerades striktare regler kring bruket av svordomar i videor för att kunna ha annonser på dem, något som möttes med stor kritik från användarna. Från och med igår har reglerna lättats igen. Reglerna tillämpades tydligen hårdare än Youtube tänkt.
Regeländringarna innebär bland annat att videor med ”måttliga” svordomar i hela videon kan ha annonser. Starka svordomar under de första sju sekunderna av videon, eller som används för ofta i själva videon, kommer nu få begränsade annonser, under reglerna från november fick de inga annonser. Om de starka svordomarna inte används för flitigt efter de första sju sekunderna kan videon ha annonser som vanligt.
following our most recent ad-friendly guidelines update, we’ve heard a lot of feedback re: inappropriate language & have improvements going into effect today.
full info in this creator insider video: https://t.co/xRqvsC3oRs— TeamYouTube (@TeamYouTube) March 7, 2023
Regeländringarna innebär bland annat att videor med ”måttliga” svordomar i hela videon kan ha annonser. Starka svordomar under de första sju sekunderna av videon, eller som används för ofta i själva videon, kommer nu få begränsade annonser, under reglerna från november fick de inga annonser. Om de starka svordomarna inte används för flitigt efter de första sju sekunderna kan videon ha annonser som vanligt.
Regeländringarna påverkar även språkbruket i musik som kan finnas i videor. Under de tidigare reglerna ledde svordomar av alla slag i bland annat intro- eller bakgrundsmusik till att videons annonser drogs in. Under de nya reglerna påverkar inte texten i musik annonsmöjligheterna.