Jakten efter det perfekta klippet verkar vara en enorm drivkraft hos många, och under shoppinghögtiderna är det här något som blir extremt tydligt. Och med tanke på årets skenande priser kan det nog bli ännu större jakt på prispressade varor och tjänster i år.
Läs också: Varning – garantin försvinner när du köper begagnade julklappar
Men är det verkligen så att några få lyckliga kunder, kanske de som står längst fram i kön, har turen att få den där tv:n, datorn eller kanske drönaren till riktigt bra pris – långt under vad produkten egentligen är värd?
Givetvis inte, med något enstaka undantag som till exempel en illa marknadsförd auktion. Här är några vanliga knep branschen använder för att blåsa dig på ”rean”.

1. För högt ordinarie pris
Att det står ”30 procent rabatt” betyder inte alltid att varan kostar 30 procent mindre än vad den i normala fall är värd. Egentligen säger det bara att handlaren innan rean hade satt en prislapp som gjorde den här stora procentuella sänkningen möjlig.
Det priset i sig kan ju vara på tok för högt, vilket det ofta också är. Ett vanligt knep är just att man strax innan rean drar upp priset för att sedan sänka till en mer normal nivå.
Lösning: Använd prisjämförelsetjänster som till exempel Prisjakt för att få koll på vad normalpriset är.

2. Gammal, utgången produkt
Hur kul är det att komma hem och upptäcka att den där snygga tv:n du köpt, kanske utan den vanliga ångerrätten, är över ett år gammal? Att den har ett segt och föråldat smart-tv-gränssnitt och att den kanske inte ens är kompatibel med ditt sprillans nya CI+-programkort?
Är det tokbilligt handlar det ofta om en produkt som ersatts av minst en generation nyare modell, och som redan tappat värde ordentligt.
Lösning: Googla på produktnamnet och lägg några minuter för att undersöka saken. De flesta stora sajter, som till exempel m3.se, testar alltid nya produkter när de släpps. Är ett test nästan ett år gammalt kan du utgå från att modellen är gammal.

3. Icke fungerande lägsta pris-garanti
Hittar du din nyinköpta tv billigare hos en konkurrent veckan efter att du själv handlat? Det låter väldigt bra med lägsta pris-garanti, men det är ytterst sällan den går att utnyttja.
En modell som innan reasäsongen har en viss beteckning kan ha fått en ny några veckor senare för att undvika just den här typen av återförsäljarproblem. Men det är också vanligt med finstilta regler om andra saker som måste uppfyllas för att lägsta pris-regeln skall vara giltig. Vilket den nästan aldrig är.
Lösning: Läs det finstilta, fråga försäljaren om vilka regler som gäller. Våga vara ifrågasättande.

4. Lockvaror
Du läser om den där drömdatorn som skulle vara perfekt för dig, för bara 2 995 kronor. Väl i butiken, strax efter att butiken slagit upp portarna inser du att varan är ”slutsåld”. Men för bara en femhundring mer kan du få en nästan likadan produkt.
Känner du igen dig? Det här är ett välkänt knep och för att komma undan marknadsföringslagens regler kring det här friskriver sig ofta återförsäljarna med fraser som ”begränsat antal” och liknande i sina annonser. Annars har de faktiskt skyldighet att erbjuda dig en liknande vara till samma pris.
Lösning: Var beredd på scenariot så att du slipper bli besviken. Fundera på om du verkligen vill lägga mer pengar på en liknande produkt. Googla och se om du hittar den slutsålda produkten någon annanstans.
Läs även: Allt om Black Friday-rean – så gör du bra teknikfynd