Viarelli Enzero Electric: Elmoped med modern design
Enzero är en modell från Viarelli med tidsenlig och modern look med skarpare linjer som bör tilltala den något yngre generationen.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Underhållande i stadsmiljö och på kurviga landsvägar
Bra pris
Pigg motor som svarar direkt
Nackdelar
Trivs inte på sämre underlag
Låg sadel i framkant passar inte alla
Oprecis batteriindikator
Blybatteri
Omdöme
Snygg, lätt, modern och en perfekt pendlarhoj för tonåringen eller den lite kortare föraren som vill köra eldrivet. Något stötig på sämre underlag men desto roligare på släta kurviga vägar. Det tunga blybatteriet liksom att den blivit dyrare sedan testtillfället drar ner betyget. Läs även: Stort test av elmopeder
Sittställningen är något närmare marken då sadeln är lägre i framkant, något som för oss inte är optimalt med som troligen kan passa den något kortare föraren.Under sadeln finns givetvis ett litet förvaringsutrymme men som i de flesta fall när det gäller scootrar är det begränsat och sväljer enbart småprylar. Instrumenteringen enkel och tydlig, i detta fall är den analog med en större visare för hastighet och trippmätare samt en lite mindre med batteriindikator. Elmotorn levererar 2000 watt och känns pigg, reagerar direkt och vi kommer snabbt upp i maxhastigheten på runt 45 km/h. Fram är Enzero bestyckad med hydrauliska dubbelverkande skivbromsar och bak sitter en trumbroms.
Däcken är små (10”) vilket gör att den trivs mindre bra på sämre vägar och ett hål i vägen förmedlas upp i styret utan pardon. På släta vägar är den däremot riktigt vass och underhållande att köra. Räckvidden ligger på upp sex mil beroende på körstil och hur du sköter batteriet, som laddas upp på mellan 6 till 8 timmar.
Fakta Viarelli Enzero Electric
Testad: Juli 2018 Mer info:Viarelli.se Typ: Elmoped klass 1 Motor: Elektrisk, borstlös Effekt: 2.0 kW Räckvidd: Upp till 6 mil Batteri: Bly, 20Ah/1200 kW/h Laddtid: mellan 6 till 8 timmar Laddcykler: Upp till 300 Antal körlägen: 2 Maxhastighet: 45 km/h Hjul: 10 tum Broms bak:/fram: Trumbroms/skivbroms Mått (längd, bredd, höjd): 1710 x 665 x 1090 mm Fordonsvikt: 62 kilo Batterivikt: 33 kilo Pris vid test: 13 990 kronor. Pris: 39 995 kronor hos Motorsweden