Super Soco TC: Elmoped med retroinspirerad design väcker habegär
I ett segment där nästintill alla modeller kommer i scooterutförande känns TC nästintill unik och som en frisk fläkt. Den läckra designen drar onekligen blickar till sig, men hur är den att köra? M3 har testat.
Av Andreas Bergsman
M3
Sammanfattning
Expertbetyg
Fördelar
Sjukt snygg!
Kvalitetskänslan
Plats för dubbla batterier
Tydlig och informativ display
Bra garantier
Nackdelar
Upplevs som något kraftlös i vissa lägen
Priset
Den sportiga designen kan ge sken av fartresurser som inte finns (inte lagligt i alla fall)
Omdöme
Super Soco TC tillhör skaran av de snyggaste elmopederna på marknaden just nu, med en skön retrostil som uppskattas av de flesta. Kvalitetskänslan är genomgående hög och med dubbla batterier blir räckvidden imponerande. Lättmanövrerad och riktigt underhållande att köra på kurviga vägar, men kan upplevas som aningen kraftlös i uppförsbackar. Stort test av elmopeder
Att modellen redan sedan lanseringsdagen kan anses vara något av en succé är ett faktum. Vi har länge försökt få in modellen, men den har helt enkelt inte funnits tillgänglig. De elmopeder som hittat hit trots förseningar i coronapandemins spår har direkt levererats ut till väntade kunder.
Skön retrostil
Och det är lätt att förstå varför TC är så populär. Formmässigt far tankarna direkt ett par decennium bakåt i tiden. Flirten med en klassisk Cafe Racer, eller ännu hellre en Scrambler alternativt ”Brat Style”-motorcykel, är uppenbar med den karakteristiska limpsadeln i retrodesign. Att den som i detta fall även går att få i en grön klassisk racing green-färg understryker ytterligare var inspirationen kommer från.Den är i sin uppbyggnad således mer lik en traditionell moped som de såg ut förr, där du sitter med benen på varsin sida av ”tanken” och med fötterna placerade på fotpinnar. Sittpositionen är relativt upprätt och den avlånga sadeln rymmer utan problem två personer.
Plats för dubbel uppsättning batterier
Batteriet är placerat i ett utrymme under tanken och här finns även plats för lättare packning, alternativt ytterligare ett batteri för fördubblad räckvidd. Ovanför batteriet finns en lös täckande “mellanhylla” för diverse mindre skrymmande prylar såsom mobiltelefon, plånbok eller liknande. Själva tanken öppnas genom att vrida om nyckellåset placerat på vänster sida under sadeln, som även går att lossa. Varför kan diskuteras, då det där inunder inte finns något förvaringsutrymme värt namnet.
Tydlig och bakgrundsbelyst display
En rund display är placerad centralt på styret. Här presenteras hastigheten analogt medan övrig information – återstående räckvidd och batteri, trippmätare, valt körläge, temperatur – visas digitalt i displayens högerkant. Det finns tre körlägen (maxhastighet 25 km/h, 35 km/h respektive 45/km/h) och väljs med en knapp placerat vid höger handtag, vid det vänstra finns reglagen för hel/halvljus samt blinkers. Motorn, på 3 000 Watt, svarar omedelbart. Det resulterar förvisso i en något ryckig gång vid riktigt långsam körning, men i gengäld får vi upp ekipaget i maxhastighet snabbt. Vid stigningar liksom tungt lastad (med passagerare) noterar vi en viss effektförlust, om än marginellt, men tillräckligt för att den ska känns en aning orkeslös.
Nästintill ljudlös
Något som slår oss är hur tyst elmopeden går. Förutom att hojen verkar ordentligt hopskruvad och således är helt skrammelfri, noterar vi ingenting av det så vanligt förekommande vinandet som elmotorer tenderar att ge ifrån sig. Fjädringen är obestridligen anpassad för slät asfalt och inbjuder till en aktiv körstil och en mer dynamisk kurvtagning. På sämre underlag kan TC däremot upplevas som något stötig och nervös i uppträdandet.
Man ska även ha med sig att Super Soco TC sett till både till design och storlek ledigt kan tas för en lätt motorcykel, och således ge sken av att fartmässigt kunna leverera betydligt mer prestanda än en klass 1-moped. Det kan med andra ord uppstå situationer som för den aningen fåfänga kan utvecklas som aningen pinsamma.
Men – har du möjlighet att köra på inhägnat område kan du avlägsna hastighetspärren och vid gynnsamma förhållanden komma upp till runt 65-70km/h. Tillvägagångssättet för hur spärren tas bort överlåter vi till eventuella spekulanter att ta reda på själva.
Specifikationer
Modell: TC Testad: September 2020 Tillverkare:Super Soco Typ: Elmoped klass 1 Motor: Elektrisk navmotor från Bosch Effekt: 3 kW Räckvidd (enligt tillverkaren): upp till 80 km Batteri: Litiumbatteri 60V/30Ah Laddtid: 5 timmar Laddcykler: Upp till 1500 Antal körlägen: 3 Maxhastighet: 45 km/h (strypt) Hjul: 17 tum Broms bak:/fram: hydrauliska skivbromsar, kombinerat bromssystem Fordonsvikt: 61 kilo Batterivikt: 11 kilo Garantier: Moped 2 år, batteri 2 år Övrigt: Stöldlarm, batteriet fastlåst i underkant (kräver nyckel). Finns i färgerna grön, blå eller svart. Rek pris vid test: 32 900 kronor Pris: 39 900 kronor hos Svea Fordon