Att Klarna jobbar intensivt för att kunna erbjuda en helhetslösning för onlinebaserad shopping har nog inte undgått någon. Mobilappen har lagt allt mer fokus på att bli ett slags skyltfönster för olika e-handlare med ”köp nu”-fokus och lista ordrar, leveransalternativ och de flexibla betallösningarna på första parkett.
Nu lägger Klarna också vantarna på prisjämförelsetjänsten Pricerunner i en affär som enligt uppgifter uppgår till omkring 9 miljarder kronor. I ett pressutskick motiveras köpet delvis med att man vill kunna erbjuda recensioner, prisjämförelser och upptäckandet av nya produkter i appen.
I kommunikationen runt affären framgår också att Klarna inte har som målsättning att vara en regelrätt marknadsplats, utan snarare konkurrera med andra mångfacetterade jättar som Facebook, Google och Amazon i sin relation med återförsäljare.
Exakt hur du som konsument påverkas av uppköpet i framtiden återstår att se, men Klarna har öppet aviserat sin intention att lägga till Pricerunner-funktionalitet i sitt erbjudande.