Om kombi inte är något för dig kanske S90 är ett mer intressant alternativ än Volvo V90. M3 har testat nya Volvo S90 D4.
Av Jesper Landén
M3
Vi sätter oss i testbilen bara en vecka efter att vi steg ur den Volvo V90 vi testade. Bilen har samma färg, samma utförliga utrustning, samma paket, samma inredning, lite mindre hjul och den saknar framför allt en del plåt och glas då vi nu sitter i en sedan. Eftersom S90 och V90 har väldigt mycket gemensamt hänvisar vi därför till V90-testet för mer detaljer kring bilarnas MMI, komfort, funktioner och utrustning. Märkbart är arvet från S80 och S60. Testbilen är en Volvo S90 D4 med framhjulsdrift och det är framför allt detta som skiljer bilarna åt. Motormässigt sitter det nu en svagare version av samma motor som i Volvo V90 D5. Det är samma motorblock men Volvo S90 D4 är utrustad med endast ett turboaggregat mot Volvo V90 D5 ”twin” turbo.
S90 är utrustad med en iPad-liknande skärm. Bilarna har samma modell av den 8-växlade automatlådan. Den känslan som infinner sig är att Volvo S90 D4 har ett ojämnare drag genom registret men att motorerna är ungefär lika pigga. Det är snarare framhjulsdriften som kommer till korta vid kraftig acceleration. Bilen blir lite orolig när kraften släpps lös på endast framhjulen, vi hyllade accelerationen i Volvo V90 D5 då det kändes att all kraft fördes direkt ner i marken med hjälp av fyrhjulsdriften.
Skålade yttersäten men utan ”sittlimpan” på mittplatsen.
Designen skiljer sig bara från c-stolpen och bakåt och vi ser ett tydligt designarv från flera generationer S60 och S80, allt från baklyktor till sluttningen ner till skärmarna. Bagageutrymmet i Volvo S90 D4 är rymligt men inte alls lika lättpackat som hos kombin.
Med ett instegspris strax över 7,5 basbelopp har Volvo lagt S-modellen dyrare än V-modellen vilket är lite underligt. Volvo S90 D4 går inte att få i den enklaste versionen Kinetic. Bilen är fantastisk för att vara en sedan och den har en tillbehörslista som inte saknar något.
Fakta Volvo S90 D4
Moter: Diesel 4-cyl. 2 liter Drivning: Framhjulsdrift Effekt 190 Hk vid 4 250 r/min Vridmoment: 400 Nm vid 1 750 – 2 500 r/min Växellåda: Automatväxellåda Åttastegad Geartronic Prestanda: 0–100 km/h 8,2 sek. Toppfart: 230 km/h Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,4 l/100 km (fabriksuppgift) Pris: Från 344 000 kr