Volvo V60 CC (2019)
Äntligen är den här, terrängkombi-versionen av Volvo V60 som vi nyligen testade och hyllade till skyarna. Nya V60 Cross Country är till stor del samma bil som vanliga V60, därför rekommenderar vi att du läser det testet för mer ingående information om saker som infotainmentsystem.I Sverige är Cross Country-nischen väldigt populär, och föregångaren XC70 blev en stor succé för Volvo. I och med att tillverkaren moderniserade designen över hela produktlinjen, ända sedan nya XC90 såg dagens ljus, är det dags för en ny skogsmulle-kombi.
Givetvis är det en utmaning att ta fram en bil som både ska tilltala dig som har behov av en tålig bil med bra framkomlighet, och dig som bara gillar det den här typen av bil utstrålar. Och här har Volvo verkligen lyckats.
Högre utan att det syns
Bilen är 60 mm högre än vanliga V60, vilket innebär bättre framkomlighet men också att det blivit smidigare att ta sig in i bilen. Samtidigt upplever vi inte bilen som speciellt hög designmässigt, den känns fortfarande som en mellanstor kombi och vi tycker att V60 är betydligt snyggare överlag än storebror V90. 210 mm markfrigång är riktigt bra och bättre än de flesta konkurrenter i det här segmentet. Och det är samma höjd som XC70, något som är viktigt för oss som är ute ock kör på steniga skogsvägar.
Vi testar V60 CC under en vecka i mars med varierad väderlek. Någon direkt halka är inte aktuell under testperioden men fyrhjulsdriften känns stabil och bilens säkerhetssystem fungerar ypperligt. Väghållningen är riktigt härlig även om d4-motorn i testbilen (det kommer även en bensin-modell) inte borgar för speciellt rolig körning. Här finns bra drag men bilen är inte speciellt reaktionssnabb eller sportig.
Den åttastegade automatlådan jobbar i perfekt harmoni med motorn, med vissa undantag när bilen ska varva ned från kickdown, då lådan ibland uppför sig osäkert innan den hittar rätt.
Bilen ska ha lite annan fjädring än vanliga V60, och den höjda karossen och den något bredare spårvidden påverkar givetvis köregenskaperna. Testbilen känns dock inte osäker på något sätt när vi testar att pressa den på kurviga vägar.

Under landsvägskörning njuter vi av den fenomenala adaptiva farthållaren och pilot assist-läget. Här ligger bilen stadigt i mitten av filen och det här är nog det bästa systemet vi testat på den punkten. Testbilen har tydliga döda vinkeln-varnare och massor av andra smarta säkerhetssystem som vi också uppskattar, som kameror runt om bilen och kollisionsvarnare.
Bra komfort
Stolar och inredning överlag är densamma som i vanliga V60, det vill säga av hög klass och med fenomenal komfort. Med vinterhjul på läcker det in en del vägljud när vi bränner mil på motorväg, här är tyska kvalitetsbilar en aning bättre.Utrustningslistan till V60 CC är riktigt gedigen, men prislappen drar snabbt iväg. Testbilen kostar en bit över 600 000 kronor, vilket är lite i överkant för en Volvo i den här storleksklassen. Men visst är det trevligt med ventilerade stolar med massage, en ljudanläggning med riktigt hifi-ljud och ett läckert panoramaglastak.


Omdöme
V60 är överlag en väldigt intressant bil om du inte behöver det där lilla extra i bagageutrymme och inte har storväxta passagerare i baksätet. Cross Country-versionen ger extra skydd och bättre markfrigång, och fyrhjulsdrift är uppskattat vintertid framför allt. Men priset drar snabbt iväg när vi bockar för tillbehören och dieselmotorn är inte jättespännande prestandamässigt.Fakta Volvo V60 D4 Cross Country
Testad: Mars 2018Tillverkare: Volvo
Pris från: 381 900 kr
Testbilens pris: 618 000 kr
Motor: 4-cylindrig dieselmotor, 190 hk vridmoment 400 Nm
Växellåda: 8-växlars automat
Prestanda: 0 – 100 km/h på 8,2 sek
Toppfart: 220 km/h
Bagagevolym: 658–1 441 liter
Markfrigång: 210 mm
Angiven förbrukning (NEDC): Från 0,51 liter/mil blandad körning
CO2-utsläpp: 143 g/km

Säkerhetsfunktionerna.
Pilot Assist-läget.
Komforten.
Väghållningen.

Lite trångt i baksätet.
Dyr extrautrustning.
Volvo V60 CC (2017)
Den första tanken som slår oss när vi hämtar ut Volvo V60 CC är om det här verkligen en Cross Country-modell. Jämfört med storebror XC70 är V60 CC anonym när det gäller just Cross Country-detaljerna. Visst finns här nya diskreta skärmskydd och hasplåtar – dessutom är bilen hela 6,5 centimeter högre än vanliga V60. Men vi känner inte att det här är en bil vi vill ta med ut på älgjakten på sönderkörda skogsvägar eller åka offroad med.

Gammal och tråkig
V60 i nuvarande tappning har funnits ett tag nu och det märks när vi sätter oss i bilen – här har det inte hänt mycket på länge. Volvo har länge försökt ta sig in i premiumklassen och tävla med tyskarna, men vi tycker inte att materialval och finish kommer upp i den klassen.Här finns en tydlig skärm i mittkonsolen, men denna saknar touchfunktion. När det gäller gränssnittet i V60:ns MMI har Volvo för länge sedan blivit omkörda av de flesta. Visst hittar vi en hel del bra funktioner, men testbilen (Momentum-versionen) har inte ens backkamera.

Fantastisk komfort
Att köra V60 är däremot riktigt trevligt. Motorn är pigg och komfortnivån överlag riktigt hög. Fjädringen är mjuk och behaglig, ljudnivån i kupén är låg och stolarna bekväma (elmanövrerat svankstöd är guld värt!). Vi trivs lika bra i bilen när vi ligger och bränner mil på landsväg som när vi sitter fast i bilköer på väg in till jobbet i rusningstrafik.Motorn i testbilen är den gamla beprövade femcylindriga D4:an. Om du vill ha den nya motorn är det tyvärr framhjulsdrift som gäller, testbilen är givetvis fyrhjulsdriven som sig bör i en Cross Countrymodell. 190 hästkrafter ger ordentlig skjuts i omkörningar och bilen gör 0-100 km/h på strax under nio sekunder. Bilen är inte direkt sportig, men ändå rapp nog för de flesta.
V60 är en ganska liten bil och det blir lätt trångt i baksätet om fler än två vuxna skall åka med. Bagageutrymmet sväljer 430 liter, vilket är okej när du åker och storhandlar, men det är inte en bil barnfamiljen vill packa full och dra på semester i. Vi ser V60 snarare som en andrabil, alternativt en bil för dig som inte har stor familj att köra runt.

Omdöme
Det går inte att komma ifrån att V60 CC känns gammal, både ut- och invändigt. Visst är det en bekväm bil på många sätt, men prismässigt ligger den inte långt ifrån den betydligt större XC70 och vi har lite svårt att se en klockren målgrupp för Cross Countryversionen. Det här är utan tvekan en bra bil på många sätt, men tråkig design och gammalmodig teknik sänker helhetsintrycket.

Komforten
Hög markfrigång

Gammalt MMI
Tråkig design
Fakta Volvo V60 Cross Country D4 AWD
Tillverkare: VolvoMotor: Diesel 5-cyl. 2,4 liter
Drivning: Fyrhjulsdrift (Haldex)
Effekt: 190 Hk, 420 Nm
Växellåda: Automatväxellåda Åttastegad Geartronic
Prestanda: 0–100 km/h 8,9 sek.
Toppfart: 205 km/h
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,7 l/100 km (fabriksuppgift)
Pris: Från 363 900 kr