Bra har blivit bäst! Mellanklassaren Audio A4 har tagit flera kliv framåt, de flesta inte synliga vid första anblicken. Men nyheterna finns där, och de imponerar.
Av Andreas Bergsman
M3
Det är knappast någon nyhet att mellanklassen är ett riktigt getingbo där den starkaste överlever och där tjänstebilförarnas gunst hela tiden måste vinnas. I premiumklassen råder ett ständigt ställningskrig mellan framför allt BMW och Audi, och att nya A4 har en del att bevisa gentemot 3-serien råder det knappast några tvivel om. Men ingenjörerna i Ingolstadt kan sova lugnt. Det här är bra, riktigt bra!
Som en A7 i miniformat
Att kliva in i nya Audi A4 blir lite av en Deja Vu-upplevelse från tidigare testet av A7:an. Om än i mindre format. Den redan inbitne kommer känna igen sig direkt. Visst har det hänt en hel del inne i kupén, men utan att ta bort identiteten från tidigare modell. Även ägare av syskonmodeller kommer att känna sig som hemma. Rymligare, elegantare och mer kompetent – så skulle man kortfattat summera interiören. Materialen håller högsta kvalitet och när det gäller känsla i knappar och reglage är det få som når upp till samma nivå. Fyra personer ryms galant, och i baksätet finns gott om benutrymme. Bagageutrymmet, i detta fall på sedanen, rymmer 480 liter och räcker gott och väl till, om det inte är småbarn med i bilden – vilket knappast är unikt för segmentet och bilmodellen. Mittkonsolen är logiskt uppbyggd med den breda växelväljaren som majestätiskt tronar upp framför kontrollvredet med dess tillhörande menyknappar. Och som sagt, väldigt likt lösningen i Audi A7. Klimatanläggningens vippknappar strax ovanför har försetts med touchfunktion som reagerar vid minsta beröring, och en animering på skärmen visar vilken funktion knappen styr. Smidigt och förbannat snyggt.
Helt digitalt bakom ratten
Här ser vi Audis “virtual cockpit” som är en otroligt skarp och anpassningsbar digital upplevelse.Den stora nyheten bland synlig ny teknik är givetvis Virtual cockpit, den helt digitala skärmen på 12 tum bakom ratten, som tar nya A4:an till en helt ny nivå. Vi fick uppleva lösningen först i nya TT, sedan i A7:an och nu har den alltså introducerats i nya Audi A4. Frågan är om det finns något bättre i dagsläget. Att kunna fylla ut i stort sett hela skärmen med exempelvis kartan vid navigering (Google Earth, såklart) är inte bara hur coolt som helst, det är bättre även ur säkerhetssynpunkt då det är lättare att hålla uppsikt över vägen med mindre flackande blickar från körbanan. Systemet är otroligt flexibelt och kan anpassas nästan i oändlighet efter förarens önskemål och behov. De flesta inställningar sköts logiskt via ratten, medan vissa mer avancerade justeringar görs på den andra skärmen som är placerad överst på mittkonsolen – allt med hjälp av tydliga animeringar. På tal om att hålla blicken fokuserad på vägen, som tillval finns även en head up-display som med otrolig skärpa projicerar viktig information på framrutan, exempelvis hastighetsbegränsningar och köranvisningar.
Rustad till tänderna med teknik
I stort sett allt är nytt i nya A4:an, här klimatanläggningen med rörelsekänsliga knappar. Ja, var ska man börja? A4:an går att bestycka med i stort sett allt, och när det gäller assistansteknik – det är då vi blir riktigt imponerade! Den adaptiva farthållaren med stop & go-funktion är kronjuvelen vi inte kan sluta älska. Den är reaktionssnabb och håller avståndet till framförvarande fordon utan några som helst tendenser till ryckig gång. Tillsammans med kökörningsassistenten blir pendlandet till jobbet snarare något att se fram emot istället för ett blodtryckshöjande irritationsmoment.
Audi Side Assist, eller dödavinkelvarnaren på svenska, är en annan vettig funktion som blir allt vanligare i nya bilar, även om det skiljer sig rejält mellan biltillverkarnas olika lösningar. Till skillnad från vissa ”enklare” system som med hjälp av kameror varnar om en bil befinner sig just i döda vinkeln använder Audi två radarsensorer som mäter avståndet och hastighetsskillnaden mellan ett upptäckt fordon och den egna bilen. Att Audis val av teknik är att föredra råder inga tvivel om …
Audis kö-assistent. En hel del teknik krävs för en korrekt fungerande funktion. Listan på förarhjälpmedel, både aktiva och passiva, kan vi mala på om i oändlighet, och ser vi till möjligheterna att utrusta nya A4:an kan vi inte göra annat än lyfta på hatten. Frågan är inte om detta är den mest avancerade mellanklassaren just nu, det är ett konstaterande. Ta bara Matrix LED-strålkastarna som består av ett myller av små lysdioder som lyser genom tre reflektorer och som effektivt maskar av mötande och framförvarande bilar när du har helljuset på. Ljusbilden är imponerande och det är faktiskt lite underhållande att beskåda hur dioderna arbetar med att hela tiden optimera sikten i mörkret. De dynamiska blinkerljusen som ”rinnande” visar än mer effektivt åt vilket håll du ska svänga är inte bara upplysande för dina medtrafikanter, det är elegant så det förslår också!
Med hjälp av vredet placerad mellan förare och passagerare sköter du de flesta av funktionerna. Även MMI-systemet, det vill säga avdelningen för kommunikation och underhållning innehåller det mesta som går att uppbringa i dagsläget, och allt presenteras på den 7 tum stora skärmen på mittkonsolen. Med Audi Connect är bilen, om du så väljer, konstant uppkopplad med information, i form av exempelvis konstant uppdaterad trafikinformation och tillgång till en rad andra olika onlinetjänster. Menysystemet är intuitivt och väldigt logiskt uppbyggt vilket gör handhavandet enkelt att lära sig. Inom ett par dagar är du en fullfjädrad MMI-förare, vi lovar! Är du ute efter Android Auto eller Apples Carplay kan vi meddela att nya A4 är förberedd även för dessa tjänster.
För 13 900 kronor kan du välja till Audi Tablet med antireflexbehandlad 10,1″-pekskärm, HD-upplösning med 1.920 x 1.200 pixlar. Audi Tablet är medtagbar och kan alltså användas även utanför bilen. Ett separat test av Audi tablet kan du läsa om på M3 inom kort. Ljudsystemet från B&O med så kallat 3D-ljud är något Audi själva är mäkta stolta över och gärna höjer till skyarna så fort tillfälle ges. Och visst låter det bra, men i ärlighetens namn handlar det om en surround-lösning om än i lite exklusivare förpackning. Inställningsmöjligheterna är flera, och att enkelt kunna hitta ett optimalt och individuellt anpassat ljud för just dig är onekligen trevligt. Ska vi gnälla lite hade vi förväntat oss mer av basen som inte når upp (eller ner) till mellanregistrets och diskantens oklanderliga prestanda.
Bästa totalupplevelsen på länge
Även om vi har fastslagit att det är få, om ens någon i klassen som kan mäta sig med nya A4:an när det gäller teknik i form av förarhjälpmedel, säkerhetslösningar och kvalitetskänslan inne i kupén, står detta sig ganska slätt om själva körupplevelsen inte når upp till samma standard. Men det gör den. Testbilen är bestyckad med en tvåliters TFSI på 252 hästkrafter som passar bilen perfekt, och trots imponerande prestanda (0–110 km/h på 5,8 sekunder) går den relativt snålt. Tillverkarens egna bränsleuppgifter på runt 6 liter per 100 km kommer vi inte i närheten av, men en bra bil under litern (cirka 0,8) är ändå klart godkänt. Styrningen är riktigt behaglig och exakt med lagom avvägning, även i dynamiskt läge. Vi hade turen att få lite snö i Stockholm under provkörningen och bilens fyrhjulsdrift fick chansen att bekänna färg. Vi upplevde inga som helst tendenser till understyrning och greppet är fantastiskt på kurviga vägar. Underhållande är bara förnamnet och med antisladd- och antispinnsystemet urkopplat är det svårt att hålla sig för ett lustfyllt skratt. Men det som imponerar mest på oss är varken prestanda eller spännande teknik, utan den sammantaget näst intill fulländade komforten. Maken till ljudisolering har vi inte stött på i klassen tidigare. Det är så tyst inne i kupén, vindbrus eller vägljud utestängs nästan helt och motorljudet gör sig bara påmint vid kraftig acceleration, och fjädringen är perfekt avvägd. Mästerligt, helt enkelt!
Omdöme
Det finns få saker, om ens något, att klaga på när det gäller nya Audi A4. Den går att utrusta med i stort sett allt när det gäller teknik, och körupplevelsen i kombination med komfort i världsklass är magiskt bra. Detta är utan tvekan något av det bästa vi kört och upplevt i klassen. Tyvärr är det få som kommer ha möjlighet att uppleva denna totalupplevelse då priset sticker iväg rejält om du vill ha den fullsmetad med alla funktioner. En G-tron-modell (gas) kommer i Avant-utförande senare i år, får vi lägga in en önskan om en E-tron också?
Underbar komfort, oavsett körläge Förarhjälpmedel i alla dess former Infotainment-systemet