Termometern visar minus 29 grader, vägarna är spåriga och snön yr när vi tar oss hem från en tripp upp till Lycksele-trakten en mörk helg i december. Tiguanen tar sig fram utan problem på småvägarna och fyrhjulsdriften tillsammans med alla säkerhetssystem gör att körningen känns trygg. Efter 140 mil på två dagar samt en vecka i Stockholmstrafik har vi fått en bra bild över VW:s nya suv, den “lilla” Tiguanen som nu växt till sig ordentligt.
Kaxigare och större
Volksvagen introducerade nya Tiguan på Frankfurtmässan förra året, men den hittade inte till Sverige förrän i somras. Det har gått nästan tio år sedan den första generationen lanserades och den nya modellen har blivit både längre och bredare. Likheterna med Golf-modellen är tydlig och vi gillar den kaxigare grillen samt de tuffare formerna överlag. Tiguan har helt klart tuffat till sig.
Vi testade GT-modellen med 190 hästars TDI-motor och R-line-paketet. Motorns prestanda räcker till för de flesta och den sjustegade DSG-lådan gör sitt jobb bra. Räkna inte med sportbilsprestanda, här har komfort helt klart fått gå före körglädje. Bilen får dra upp till 2 500 kilo, vilket gör den väldigt intressant för dig som behöver dra tunga släp utan att skaffa pickis eller annan riktigt stor bil. Inredningen i R-line-modellen är riktigt läcker och påkostad. Interiören är påkostad och stolarna riktigt bekväma. Den feta touchskärmen i mittkonsolen är tydlig och lättjobbad, och den digitala instumentpanelen också riktigt bra. En liten detalj som vi stör oss på är knapparna på ratten. De högra knapparna är lite märkligt placerade och det tar ett tag att vänja sig vid hur du stegar både vertikalt och horisonellt i menyer. Till en början blir det en hel del feltryckningar helt enkelt.
Det blir lätt feltryck när vi använder rattknapparna för att stega runt i menyer i sidled.Lane assistant-funktionen i bilen är riktigt imponerande. Denna håller koll på filmarkeringarna och styr dig in mot mitten om du inte aktiverat blinkersen för att byta fil eller svänga. Tiguanen sköter detta lagom diskret, bestämt utan att det känns som om någon rycker i ratten medan du kör. Detta tillsammans med den adaptiva farthållaren gör det här till en otroligt smidig och säker bil för både pendlare och landsvägsåkaren. Vi saknar dock döda vinkel-varnare i testbilen, något som finns som tillval. En kul detalj är att bilen påminner oss om att inte glömma kvar mobiltelefonen när vi stänger av motorn. Smart!
De uppfällbara borden (ingår i komfortpaketet) i baksätet är riktigt praktiska.
Körlägesväljaren låter dig snabbt ändra optimalt program beroende på var du kör. MMI:t i bilen är som sagt lättjobbat och du hittar utan problem inställningar då allting ligger ordnat väldigt logiskt. Bilen saknade navigator men vi kopplade in vår Iphone med Apple Car Play och det funkade galant. Ljudanläggningen låter väldigt bra med både tyngd och dynamik samt en klar och naturlig ljudbild.
På vägen upp till Norrland från Stockholm är det blötsnö, något som gör att parkeringssensorerna börjar gnälla liksom den adaptiva farthållaren. När bilen inte kan hålla koll på framförvarande fordon går den inte att använda farthållaren över huvud taget. Annars går bilen väldigt bekvämt och så länge vi håller oss under cirka 100 km/h går den även väldigt tyst och behagligt. Den drar dock förvånansvärt mycket bränsle, drygt 0,7 liter/mil under försiktig landsvägskörning och en bit över 0,8 liter/mil i stadstrafik är förvånansvärt mycket med tanke på motorn.
Omdöme
Nya Tiguan erbjuder varken körglädje eller finesser som sticker ut, men den är väldigt praktisk och mycket bekväm att köra och sitta i. Utrymmena är väl tilltagna för att vara en mellanstor suv och Volksvagen har verkligen tänkt på detaljerna. Bilen är rimligt prissatt även om det snabbt drar iväg när du börjar plocka på extrautrustning.
Fakta Volkswagen Tiguan GT 190 TDI
Pris: Från 336 000 kronor Tillverkare: Volkswagen Biltyp: SUV Motor: 2-liters diesel 4 cylindrar Drivning: Fyrhjulsdrift (Haldex) Effekt: Max effekt 190 hk (140 kW), max vridmoment 400 Nm vid 1 900-3 300 r/min. Växellåda: 7-växlad automat Prestanda:Toppfart: 212 km/h Bränsleförbrukning: 5,7 l/100 km blandad körning (fabriksuppgift) Tjänstevikt: 1 723 Kg Max dragvikt: 2 500 kr Nybilsgaranti: 2 år
Komforten Prisvärd Bra säkerhetsfunktioner
Dyr extrautrustning Ganska törstig Något klen motor
Mitt jobb som chefredaktör är att se till att innehållet vi producerar håller högsta möjliga kvalitet. Kontakta mig om du har frågor eller synpunkter på det vi publicerar!