Audis nya minsting-SUV övertygar med körglädje och massor av spännande funktioner.
Av Andreas Bergsman
M3
En helt ny modell från Audi hör inte till vanligheterna, och frågan är om det finns kundunderlag nog bland redan märkesfrälsta? Tanken är nog snarare att indoktrinera nya spekulanter. Och det med ett annorlunda upplägg i form av en liten SUV.
Audi A1 – en pigg liten krabat med massor av körglädje som många tagit till sitt hjärta. Men den är väldigt liten och trång, så en SUV i nästan samma storleksklass kanske kan råda bot på utrymmesproblemen, men ändå bjuda på kvick styrning och något av en personbilslik känsla med sportiga förtecken? Minns ni när Honda för en herrans massa år sedan lanserade CR-V och att de tilltänkta köparna skulle tillhöra gruppen ”DINK” vilket betyder Double Income No Kids? Med modellen HR-V var det för övrigt SINK-männinskorna, där ”S” står för Single, som skulle lockas. Epiteten passar så här 20 år senare perfekt in på Audi Q2.
För ungdomar med välfyllt bankkonto
För om det nu är ungdomar som ska lockas, så är det ungdomar med en fet plånbok. En Q2 kostar nämligen en del, närmare bestämt från 231 000 kronor. Men det är klart, privatleasing är numera ett alternativ där du betalar några tusenlappar i månaden och slipper kontantinsats. Så kanske är Audi rätt ute ändå…
Formspråket kallas ”polygonal design” och ger ett mer kantigt uttryck. Led-strålkastarna ger med sin signatur, pekandes mot den feta grillen, bilen en typisk Audi-uppsyn. Precis som i tillverkarens övriga modeller alltså, och lätt att identifiera i mörkret. Det högre insteget gör det enkelt att kliva in i kupén.
På klassiskt Audi-manér är inredningen smakfullt utformad och med hög kvalitetskänsla, även om den inte når upp till de större syskonen. Interiören går att få med dekorinlägg i olika kulörer och en stämningsbelysning som är riktigt läcker. Stolskomforten är bra, men benutrymmet på förarsidan är relativt snävt på bredden, precis som i A1, så har du långa ben rekommenderar vi en riktigt lång provkörning innan du slår till. Baksätet rymmer två åkande, mittenplatsen får mer ses som en nödlösning. Även här är benutrymmet knapert tilltaget och blir knappast den plats som välväxta tonåringar kommer att slåss om att få sitta i. Bagageutrymmet är däremot bra med tanke på bilens storlek, och till och med större än i större än syskonet A3 Sportback. Golvytan kan sänkas för ett ännu större lastutrymme.
Att köra Q2 är riktigt skoj, med uppförande som en personbil snarare än en SUV. Alert och distinkt progressiv styrning ger en sportig känsla på de slingriga vägarna i Sörmland. Bilens smidiga format gör den lika trevlig att ratta i stan, och tyst går den också, det märks tydligt att arbete lagts ner på att få ner ljudnivån rejält.
Motorn inte den hårigaste…
Motorn i testbilen är den minsta i arsenalen, en trecylindrig bensinare på 1.0 liter och 116 hästar. Inte den mest inspirerande kanske, men går jämnt och tyst. Ett av alternativen, den större bensinmotorn 1,4 TFSI, är troligtvis mer underhållande med sina 150 hästkrafter. På dieselsidan finns tre alternativ: en mindre med 116 hästkrafter samt två 2.0-liters motorer med 150 respektive 190 kusar och är de enda som går att kombinera med fyrhjulsdrift. Att det är en ny modell märks även när vi kikar på utbudet av utrustning. Audis numera välkända Virtual cockpit har hittat in även i Q2. Det suveräna och helt digitala gränssnittet är makalöst bra, intuitivt och ger en grym överblick. Vad som ska visas i form av information går att ställa in i oändlighet. Kombinationen du får med ”cockpitpaketet” innefattar även uppkoppling i form av ett inbyggt sim-kort med 3 års kostnadsfri användning inkluderat.
Uppkopplingen ger bilen konstant kartinformation. Du får även Google Earth-vy, Audis egna tjänster samt anslutning till ditt mail- och Twitterkonto. Vill du däremot koppla upp din mobil mot bilens wifi och surfa fritt krävs ett abonnemang som går att få med olika mängd data- och tidsplaner.
Förarhjälpmedel och olika säkerhetslösningar finns det en uppsjö av. Den adaptiva farthållaren är en pärla som är reaktionssnabb och alert, även när det gäller omkörningar. Heads up-display, döda vinkeln-varnare… Listan kan göras lång och är minst lika omfattande som hos de större syskonmodellerna. Riktigt bra!
Omdöme
Udda design som sticker ut, en fräsch fläkt som går emot Audis annars försiktiga uppdateringar på övriga modeller. Kul att köra och hög kvalitetskänsla interiört. Motorn i testbilen är inte den mest körglada men som sagt – det finns andra motoralternativ (och fyrhjulsdrift) som vi får återkomma till längre fram. Bra bagageutrymme men lite sämre med plats för åkande i baksätet. Här finns också massor av spännande teknik, förutsatt att du är villig att betala för den.
Progressiv styrning Kaxig och udda design Virtual Cockpit och konstant uppkoppling Trist motor Trångt baksäte
Fakta AUDI Q2 1.0 TFSI
Motor: Bensin, 3 cyl Effekt: 116 hk vid 5 000-5 500 r/min Vridmoment: 200 Nm 2 000-3 500 r/min Drivning: framhjulsdriven Växellåda: Automatväxellåda, 7-stegad S tronic Prestanda: 0–100 km/h 10,3 sek. Toppfart: 197 km/h Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 l/100 km (enligt tillverkaren) Pris: Från 231 000 kronor