Xbox 360, Nintendo Wii och nu alltså Playstation 3. Dessa är konsolkrigets moderna kombatanter och de som de lärde kommer tvista om tills nästa generation av spelmaskiner släpps någon gång i framtiden. I följande ronder går vi igenom för- och nackdelar med alla konsoler.

Precis som länge varit problemet med det bärbara konsolkriget mellan Nintendo DS och Sony PSP så har det inte tickat in särskilt många topptitlar ännu. Xbox 360 har sin beskärda del av storaspel, just på grund av att den varit ute på marknaden längre. Men med de andra två konsolerna i antågande faller snabbt argument som Ghost Recon, Elder Scrolls IV: Oblivion och liknande då de planeras till PS3 också.
Det har tidigare varit så att det är spelen som gör konsolen och det finns ingen anledning att tro annorlunda här. Alla har sina topptitlar ute och på väg ut, nu återstår det bara att se vem som får starkast titlar, därför utser vi ingen vinnare här.

Vill du ha en bakåtkompatibel konsol som spelar alla dina titlar från föregående system utan problem? Välj Nintendo Wii, tveklöst.
Playstation 3 hade vid sin Japan- och USA-release tillräckligt mycket av hårdvaran från Ps2 inbyggd för att klara bakåtkompatibiliteten utan några större problem. Denna funktion plockades sedan bort till europalanseringen så vi får nöja oss med mjukvaruemulering av äldre titlar.
Exakt hur Sony kommer tackla problemet återstår att se. Men vi har dåliga erfarenheter av mjukvaruemulering från Xbox 360. Där fixar mjukvaran inte ens hälften av de släppta titlarna och nu har de börjat snacka om att trappa ner på uppdateringarna av den.
Väldigt lite talar för att PS3 kommer gå åt något annat håll än 360 på den punkten så solklar vinnare hos den som blickar bakåt blir således Nintendo Wii.
Grafiken

Wii är diskvalificerad på en gång här, grafiken har aldrig varit den maskinens område och när den till och med saknar hd-stöd så låter vi den vara.

Tre konsoler, tre helt olika lösningar, alla utan sladd. Xbox 360 har den mest klassiska kontrollen och definitivt den skönaste. Ps3:ans Sixaxis-kontroll förlorar extremt mycket på att den väger ungefär ett halvt gram och därmed känns alldeles för plastig. Utöver ergonomin har däremot inte 360 mycket att leva på gentemot de andra.

Wii kan visa foton via sd-kortet och spela upp mp3-filer på samma sätt. Mer kan den inte så även i den här fighten är maskinen uträknad redan vid invägningen.
Wii: enstaka program kan tankas ner från onlinetjänsten, bland annat en webbläsare som visar sidor i låg upplösning, underkänt.

Tillbehörsfronten är ganska ointressant till 360. Trådlös eller trådbunden kontroll. Trådlöst eller trådbundet headset som låter skräp oavsett modell. Utöver det kan du koppla in vissa usb-tillbehör som tangentbord och så har du den officiella webbkameran, inte mycket att hurra över.

Xbox 360: Fläktarna låter som ett gäng mindre jetplan. Dvd-läsaren överröstar jetplanen och låter som ett fullskaligt krig. Underkänt i kvadrat.

Ska du bara spela så känns PS3 alldeles för dyr i inledningsskedet, vänta hellre något år eller så tills maskinen gått ner i pris.

Valet är faktiskt ganska enkelt beroende på vad du är ute efter. Vill du kunna göra ”allt” med din maskin så får du slanta upp för det och köpa dig en Playstation 3, så enkelt är det.
Spelen

Precis som länge varit problemet med det bärbara konsolkriget mellan Nintendo DS och Sony PSP så har det inte tickat in särskilt många topptitlar ännu. Xbox 360 har sin beskärda del av storaspel, just på grund av att den varit ute på marknaden längre. Men med de andra två konsolerna i antågande faller snabbt argument som Ghost Recon, Elder Scrolls IV: Oblivion och liknande då de planeras till PS3 också.
Nintendo Wii ligger lite i samma spår som DS tidigare gjort. Med den annorlunda kontrollen kommer annorlunda spel som visserligen kan vara roliga, men många traditionella mainstream-spelare ryggar ofta tillbaka för nya underliga påhitt.
PS3 har visserligen Devil May Cry 4, Gran Turismo och Metal Gear Solid 4 som trumfkort, även om den förstnämnda länge ryktats vara på väg även till 360, precis som tidigare Assassins Creed. Eftersom PS3 är så pass dyr att utveckla till så är det lönsamt för tillverkaren att göra spelet både till 360 och PS3 för att nå en bredare grupp och sälja mer.
Gamla titlar

Vill du ha en bakåtkompatibel konsol som spelar alla dina titlar från föregående system utan problem? Välj Nintendo Wii, tveklöst.
Playstation 3 hade vid sin Japan- och USA-release tillräckligt mycket av hårdvaran från Ps2 inbyggd för att klara bakåtkompatibiliteten utan några större problem. Denna funktion plockades sedan bort till europalanseringen så vi får nöja oss med mjukvaruemulering av äldre titlar.
Exakt hur Sony kommer tackla problemet återstår att se. Men vi har dåliga erfarenheter av mjukvaruemulering från Xbox 360. Där fixar mjukvaran inte ens hälften av de släppta titlarna och nu har de börjat snacka om att trappa ner på uppdateringarna av den.
Väldigt lite talar för att PS3 kommer gå åt något annat håll än 360 på den punkten så solklar vinnare hos den som blickar bakåt blir således Nintendo Wii.
Grafiken

Wii är diskvalificerad på en gång här, grafiken har aldrig varit den maskinens område och när den till och med saknar hd-stöd så låter vi den vara.
PS3 har fem processorkärnor fler än 360, stöd för 1080p, ett skivformat som stöder typ fem gånger mer än 360:s dvd-format. Trots detta så är det ingen av maskinens lanseringstitlar som överträffar något vi sett till 360 än så länge, i bästa fall landar det på samma nivå men oftast upplever vi spelen som aningen fulare än det högre snittet till 360.
I dagsläget vinner alltså 360 på ren rutin, men när utvecklarna har fått tillräckligt mycket snurr på utvecklingen runt Playstations cell-processor kan det mycket väl blir både mer avancerad grafik och snyggare när huvudprocessorerna får avlasta grafikprocessorn.
Kontrollen

Tre konsoler, tre helt olika lösningar, alla utan sladd. Xbox 360 har den mest klassiska kontrollen och definitivt den skönaste. Ps3:ans Sixaxis-kontroll förlorar extremt mycket på att den väger ungefär ett halvt gram och därmed känns alldeles för plastig. Utöver ergonomin har däremot inte 360 mycket att leva på gentemot de andra.
Playstation 3 har en fördel mot konkurrenterna, mängden. 360 och Wii fixar fyra anslutna kontroller som mest, Sonys monster sju. Gillar du utformingen på kontrollen, som varit mer eller mindre identisk i tio år, så kommer du uppskatta den här också. Däremot är kontrollen alltså alldeles för lätt för att den ska vara bekväm att använda. En kommande version av kontrollen ska vara utrustad med skakfunktion (eftersom Sony inte löste tvisten med företaget bakom tekniken fort nog), den kontrollen lär ligga bättre till på viktsidan. Det dolda vapnet är det inbyggda gyrot som används i bland annat Motorstorm, där du vrider på kontrollen som en ratt för att svänga. Det funkar, det är rejält ryckigt, men det funkar. Förhoppningsvis är det bara bättre kalibrering av kontrollen från utvecklarens sida som krävs för att göra den riktigt bra.
Sedan har vi Wii, som satsar på en fjärrkontrollsliknande tingest med en hel hög enheter för att känna av lutning och rörelser. Dessutom kopplas olika tillsatser in via sladd i kontrollens botten. Ett helt nytt sätt att styra, men också ett helt nytt tänk i spel som tidigare varit klassiska. Lite av ett dubbeleggat svärd.
Vinnare i nytänkande är självklart Wiikontrollen medan priset för klassisk ergonomi tveklöst går till Xbox 360. PS3 förlorar inte, utan ställer sig som något mellanting där förhoppningar om skakfunktion och bättre kalibrerat gyro inger hopp för framtiden.
Multimedia

Wii kan visa foton via sd-kortet och spela upp mp3-filer på samma sätt. Mer kan den inte så även i den här fighten är maskinen uträknad redan vid invägningen.
360 har en extern spelare för att spela upp hd-dvd-filmer. Den kan spela upp vanliga dvd-filmer utan problem och en del videofiler kan spelas upp via en annan dator i nätverket. Framöver kommer även en tjänst för att hyra och köpa film och tv-serier dyka upp, men när är oklart.
PS3 har inbyggt stöd för bluray, kan knåda videofiler från minneskort och ryktas få filmnedladdning över nätet. I dagsläget står den sig slätt mot 360, men när Linuxfantasterna väl fått säga sitt och knådat ihop ny mjukvara så har vi här en mer eller mindre fullfjädrad htpc. Då är egentligen ett tv-kort till usb-kontakten allt du behöver shoppa för att ha nästan allt en vanlig htpc kan ge dig.
Dött lopp än så länge alltså. Om ett år är tveklöst PS3 kungen på området.
Övrig mjukvara
Wii: enstaka program kan tankas ner från onlinetjänsten, bland annat en webbläsare som visar sidor i låg upplösning, underkänt.
360: Med vissa fulhack kan olika program köras via en Windowsdator, men annars saknas övrig mjukvara, underkänt.
PS3: Installation av ett redan etablerat operativsystem där de allra flesta program antagligen kommer gå att använda inom kort, nuff said.
PS3 vinner innan de andra ens kommit över startlinjen alltså.
Tillbehör

Tillbehörsfronten är ganska ointressant till 360. Trådlös eller trådbunden kontroll. Trådlöst eller trådbundet headset som låter skräp oavsett modell. Utöver det kan du koppla in vissa usb-tillbehör som tangentbord och så har du den officiella webbkameran, inte mycket att hurra över.
PS3 ligger på ungefär samma nivå som 360, med undantaget att du kan stoppa i en större hårddisk utan några som helst problem.
Wii har sin wiimote, sin nunchuck-del och sin klassiska kontroll. Olika flummiga tillsatser som får kontrollen att likna ett tennisracket eller en pistol finns dock på gång. Vilka andra kontroller som kan komma till specifika spel återstår att se, men med en hårsmån så känns möjligheterna för olika infallsvinklar på spelandet mer intressant till Wii.
Ljudnivå

Xbox 360: Fläktarna låter som ett gäng mindre jetplan. Dvd-läsaren överröstar jetplanen och låter som ett fullskaligt krig. Underkänt i kvadrat.
Wii: Den är ganska tyst, men på grund av dess minimala fläkt uppstår lätt ett vinande ljud som kan vara störande om du spelar på lägre ljudnivåer. Godkänt.
PS3: Utöver de gånger maskinen blir rejält varm så är den mer eller mindre knäpptyst, så vill vi ha det!
Priset

Ska du bara spela så känns PS3 alldeles för dyr i inledningsskedet, vänta hellre något år eller så tills maskinen gått ner i pris.
Xbox 360 börjar däremot sjunka lite i pris och har du tur så kan du få premiumutgåvan för ungefär 3000 spänn, vilket känns riktigt prisvärt med tanke på innehållet.
Nintendo Wii är billigast och kommer nog alltid att vara det. Däremot är maskinen inte speciellt skoj ensam, så räkna med strax under tusenlappen för en kontroll plus nunchuck. Gärna tre för att kunna utnyttja maskinen fullt ut där de andra känns roligare att ta sig an för singelspelaren.
Så vad ska du välja?

Valet är faktiskt ganska enkelt beroende på vad du är ute efter. Vill du kunna göra ”allt” med din maskin så får du slanta upp för det och köpa dig en Playstation 3, så enkelt är det.
Om du däremot är mer inriktad på att bara spela, med inslag av visst multimediabruk och uppskattar en helt makalös onlinesatsning till ett relativt humant pris så är Xbox 360 maskinen du kan välja med gott samvete.
Är du personen som ofta släpar hem folk för spelkvällar så finns det bara Wii att välja på. Tidigare har vi alltid fått anpassa spelarna och spelen till kvällen. Inbitna gamers sätter sig med shooters och fightingspel medan vi fått leta fram några halvdana partyspel när nybörjare är i närheten. En Wii och ett gäng kontroller har upprepade gånger slagit hål på det fenomenet och helt enkelt erbjudit en grymt kul kväll med polarna, oavsett om de är gamers eller inte.