Nedan följer det svar som Com Hem har skickat till oss via mejl.
För att få lite perspektiv skulle det vara intressant att sätta recensionen i ett större sammanhang; kanske inte enbart jämföra med de lösningar som Simon själv använder, utan också titta på hur Tivo står sig om man jämför med övriga digital-tv tjänster som konsumenter har att välja på idag?
“Simon Arons visar med tydlighet att Tivo inte är den tjänst han vill ha. Han är också tydlig med att han inte är i målgruppen för Tivo. Som journalist på M3 följer såklart ett alldeles särskilt stort tekniskt kunnande och engagemang – egenskaper jag är säker på delas av en stor del av läsarskaran. Ur det perspektivet ska man komma ihåg att Com Hem levererar tv till väldigt många. Många som inte har intresset, tiden eller lusten att som Simon sätta ihop sin egen tv-lösning baserat på bland annat sin smart tv:s funktioner i kombination med innehåll från Play-kanaler och filer på hemmanätverket. Som tycker att det här är krångligt.
Vår ambition med Tivo är en smart tjänst med modern funktionalitet som samtidigt är enkel att använda för alla; oberoende av teknisk förkunskap, intresse eller vilken sorts tv man har. Vi vill skapa en plattform för underhållning och samla en massa innehåll som kunderna gillar och göra det sökbart på en och samma plats: vanliga tv-kanaler, kring 12 000 titlar bland play-program och filmbutik, egeninspelat material och på sikt appar som Netflix och vem vet mer vad som kan tillkomma i framtiden. Vi har också velat skapa en tv-upplevelse som inspirerar till att hitta nytt innehåll genom tipsfunktioner och ett redaktionellt gränssnitt i tjänsten.
Att tjänsten innefattar en box beror på att vi vill erbjuda möjligheten att spela in och spara en massa material, upp till 1 tb eller 500 timmar, liksom att spela in tre program samtidigt – ingen tv-tjänst som finns att köpa idag, med eller utan box, kan vad jag vet göra detta, men rätta mig gärna om jag har fel? Hundratusentals hushåll runt omkring i Sverige får sin tv levererad digitalt eller via satellit från Com Hem eller någon av våra konkurrenter. De flesta av dessa hushåll har idag tv-lösningar som kan långt ifrån det Tivo kan.
Simon går hårt åt Tivo To Go och kallar det för en ”förlängd meningslös fjärr”. Det stämmer att man kan använda appen till att styra sin tv med. Men den kan mycket mer. Senast i fredags la vi till 18 kanaler i Tivo To Go – i vårt största paket Tivo Max har du nu 45 kanaler som du kan ta med dig var du vill. Eller någon i din familj för den delen; medan du tittar på ett program hemma, kan någon annan i din familj titta på ett annat på bussen, liksom programmera inspelningar. Och vi kommer inte stanna där – utbudet kommer växa bara inom de närmsta dagarna. Vi vill att du med Tivo To Go ska kunna titta på stora delar av ditt utbud, var du än befinner dig, och när du vill. Vår strävan är att Com Hems kunder ska ha marknadens bästa streamingtjänst inkluderat i sitt månadsabonnemang.
Vi lanserade Tivo för några veckor sedan, efter ett långt och hårt arbete tyckte vi tiden var mogen att presentera den för våra kunder. Att det därmed inte skulle finnas något kvar att jobba på – det är inte verkligheten. Vi fortsätter arbetet med att utveckla nya funktioner och lägga till mer innehåll. Vi vet såklart att det finns saker att förbättra. Simon irriterar sig över Play, och här håller vi med om att vi behöver strukturera upp innehållet med bättre avsnittsinformation etc. Att han sedan har synpunkter på allt från ikoner till redaktionella kategorier – det är nog en upplevelse som varierar väldigt med tycke och smak.
Vi följer nu våra kunders och övriga reaktioner, vi kommer fortsätta justera och skruva i vårt nya tv- erbjudande. Vi hoppas att M3 följer utvecklingen. Simon har Tivo till sitt förfogande ett tag till. Om han står ut. Annars engagerar jag mig gärna i att se till att Simons Tivo får ett nytt hem testtiden ut. Ser framför mig hur vi kan gå ut till våra kunder med rubriken: ‘Oälskad Tivo söker nytt hem’. Jag tror inte vi kommer behöva leta länge ;).
Tack för ordet.”
Vi kunde så klart inte låta bli att fråga Simon vad han tyckte om Com Hems kommentar till testet. Resultatet hittar du på nästa sida i artikeln.
“Argumentet ‘våra kunder förstår inte att vi kan skapa bättre lösningar än Tivo, därför ger vi dem Tivo’ är ett i mitt tycke rätt dåligt argument. Det handlar inte om att Com Hems kunder ska bygga egna medialösningar. Det handlar om att Tivo är en trist, dålig och i mångt och mycket ofärdig tjänst. Att det är det enda man erbjuder sina kunder som vill nyteckna abonnemang – och alltså inte möjligheten att välja själv om man vill nyttja en modern smart-tvs funktioner – visar snarare på att Com Hem tycker att sina kunder ska vara tysta och ta emot.
Jag önskar alla Tivoanvändare all lycka och förnöjelse. Men kolla bara på Com Hems Facebooksida, eller läs kommentarerna till min recension, så framgår det rätt tydligt att ganska många som redan har Tivo håller med om att tjänsten är suboptimal.
För övrigt skriver jag att jag inte gillar tablå-tv, men var inte poängen med Tivo att man skulle kunna kolla på tv som man själv ville, och inte vara beroende av tablåer? Det gillar ju jag. Så varför är jag inte Tivos målgrupp? Det verkar som att målgruppen är folk som älskar det ni gör, villkorslöst. Com Hem behöver fundera både en och två gånger på varför det så ofta utmålas som ett kundovänligt företag.
Om jag får önska vill jag att ni lyckas utveckla Tivo till en fantastisk tjänst, som kan erbjudas parallellt med andra tjänster. Jag hoppas verkligen att ni lyckas, men jag tror inte att ni kommer gå i mål med Tivo.
Simon Arons”