M3 var redan i våras nere i Ingolstadt för att kika på nya Audi TT och dess nya MMI som tillsammans med ”Audi virtual cockpit” innebär en helt digitaliserad instrumentering för föraren. Analoga instrument är numera historia och TT blir alltså första modell med det nya gränssnittet men fler koncern-syskon lär följa efter. Den 12,3 tum stora skärmen bakom ratten är extremt detaljerad (1 440 x 550 pixlar) och fungerar klockrent oavsett ljusförhållanden, och det känns som det finns oändligt med valmöjligheter om vilken information som skall visas. Grafikprocessorn, Tegra 30 från Nvidia med en klockfrekvens på över en gigahertz, ser till att det flyter på utan någon som helst fördröjning.
Provkörningen gav onekligen mersmak och vi ser fram emot lanseringen i Sverige då vi återkommer med ett mer utförligt test av systemet.
2.0 TDI Ultra, manuell 6-vxl 184 hk, 360 000 kronor.
TTS-modellerna kommer senare, våren 2015.
Den klassiska konfigurationen med hastighetsmätaren och varvräknaren finns alltid i förgrunden (förutom i ett läge i TTS där det går att blåsa upp enbart varvräknaren centralt), och via reglage på ratten skrollar du enkelt mellan de olika vyerna och i Infotainment-läget blir urtavlorna mindre och exempelvis navigationskartan visas över hela resterande ytan. All information som tidigare kunde visas i mittkonsolen har nu flyttats till förarens info-skärm vilket vid provkörningen kändes riktigt bra. Skall vi leta nackdelar är det möjligtvis att övriga medpassagerare inte får samma översikt gällande navigation och media.
Provkörningen gav onekligen mersmak och vi ser fram emot lanseringen i Sverige då vi återkommer med ett mer utförligt test av systemet.
Nya Audi TT finns hos återförsäljare i november.
2.0 TFSI Quattro S TRONIC 230 hk, 411 000 kronor.
2.0 TDI Ultra, manuell 6-vxl 184 hk, 360 000 kronor.